Specificaties 11,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad X131e (N2U5GMH) Review

Schlumpie 31 december 2014, 716 views

Lenovo ThinkPad X131e (N2U5GMH)

Prima laptop, goede prijs-kwaliteitsverhouding en met een lange accuduur. Voor mij heeft hij het ideale formaat: je kan er lekker op werken en hij past prima in je tas.

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Stevig
  • Bluetooth
  • Laadt snel op
  • Makkelijk te upgraden
  • Toetsenbord typt lekker

Minpunten

• Accu wiebelt
  • Snoer oplader is erg stug
  • Ventilator gaat snel aan en is niet de stilste

Na een tijd rondgelopen te hebben met de traagste laptop ter wereld (Intel Atom N450, videokaart van een magnetron, 2 GB RAM) was het tijd voor een nieuwe. Een voorkeur voor een merk had ik niet echt, er waren echter wel een paar merken waar ik goede ervaringen mee had. Uiteindelijk kwam ik uit op deze Lenovo, gezien eerdere goede ervaringen en de prijs.

Verpakking
De laptop wordt geleverd in een kartonnen doos. In een apart vakje zitten de batterij, lader, boekje en netsnoer. De laptop zelf zit in een plastic zak verpakt in een stel kartonnen blokjes. Goed verpakt dus.

De laptop
De laptop zelf voelt stevig aan, hij buigt nauwelijks door als je er op leunt o.i.d. Het enige minpuntje is dat de accu los zit, deze wiebelt heen en weer. Als je de laptop schudt hoor je hem ook rammelen. Het zou kunnen doordat mijn fiets een keer is omgevallen met mijn laptop op het voorrek, maar dat kan ik helaas niet meer achterhalen.

Batterij
Wat me opvalt is dat de batterij erg snel oplaadt, vooral onder de 80%. Met twee uur is hij van 10% naar 100%.
Dit is het laadprofiel. Op de x-as staat de tijd en op de y-as staat het percentage van de batterij. Het stuk van 10-20 % is weggevallen, maar dit zag er precies het zelfde uit als de rest van de rechte lijn. (klikbaar)

Hier staan wat overige gegevens van de batterij. (klikbaar)

Ook gaat hij erg lang mee op een volle acculading. Met zwaar gebruik (gamen) haalt hij vaak wel 4 uur, bij minder zwaar gebruik (internet/typewerk) haalt hij makkelijk de 6 uur.

Prestaties

De laptop voelt erg snel aan, hij start erg snel op en blijft goed presteren met 20 programma's en 22 tabbladen in Chrome open.
Ik moet hierbij wel vermelden dat ik hem van tevoren heb geupgrade met een Samsung 840 Evo 240 GB SSD en 8 GB RAM

Trackpoint en trackpad
Dit zijn wel de minpunten van deze laptop.
Ik begin met het trackpad, deze loopt aan de randen gebogen, maar daar kan hij geen aanraking registreren. Dat laat erg weinig werkruimte over. Dat terzijde, het trackpad werkt gewoon niet fijn. In theorie kan je met twee vingers scrollen, met drie vingers volgende/vorige bedienen, en vanaf de randen vegen zodat je naar het recentst geopende programma gaat, of de balk aan de rechterkant opent. In de praktijk werkt dit niet goed, en moet je twee, die en soms vier keer vegen voordat hij snapt wat je bedoelt. Ook zit er een klikknopje onder, welke je in kan drukken door op het touchpad te drukken. Hierdoor zit het touchpad echter een beetje los, wat hem ook weer irritant laat werken.

Daarna komt het trackpoint, de rode bal in het midden van het toetsenbord. Deze werkt zoals het hoort, maar ik vind hem niet fijn werken. Om precies te kunnen bewegen moet je de muis erg langzaam laten gaan, als je hem sneller laat bewegen is de kans groot dat je te ver doorschiet. Wat wel fijn is is dat de middelste knop er voor zorgt dat je kan scrollen.

Ik vind beide muisaanwijzers dus niet erg fijn werken, uiteindelijk gebruik ik een bluetooth-muis.

Overige punten:
-Er zitten alleen twee powerledjes, een ledje naast de oplaadplug en een wifi-led in. Er zijn dus geen lampjes voor caps-lock, batterijstatus, harde schijf enz.
-De laptop wordt geleverd met een bankje 4GB RAM, om te upgraden hoef je er dus alleen maar 1x 4GB bij te prikken. TOP!
-De geluidskwaliteit is niet super. Het klinkt erg plat en blikkerig. Met oordopjes is het geluid wel mooi, het ligt dus echt aan de speakers.
-De onderkant zit met drie kruiskop schroeven vast. Met de onderkant er af kan je bij de HDD, het RAM, de wifi-kaart, de ventilator en er is nog ruimte voor een 3g-modem.
-Windows 8 is even wennen, maar werkt uiteindelijk wel fijn

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X131e (N2U5GMH)?