World of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows) Review

meffern 15 december 2014, 327 views

World of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)

Deze uitbreiding van World of Warcraft is een mooi vervolg op het 'toch wat uitgerekte" verhaallijn van het spel. Er zijn veel pluspunten, helaas ook enkele minpunten

Pluspunten

• Mooie uitbreiding van het verhaallijn
  • Grafisch mooier geworden
  • Nieuwe content

Minpunten

• Geen nieuw ras of klasse
  • Redelijk prijzig voor de inhoud
  • Weinig vernieuwing in 'low level' gebieden

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Na een wat 'ruwe' start van de lancering, waarbij de servers overvol zaten, de gameplay wat schokkerig verliep en het spel bij alle spelers vast liep bij het binnengaan van de 'Garrison', is Blizzard nu op een punt gekomen waarbij het spel, de overgangen en het balans redelijk terug is.
Nieuwe (plus)punten in het spel zijn:
- Compleet nieuwe wereld (Draenor) wat gebasseerd is op het oude continent (Outlands) maar toch helemaal anders is.
- Quests vanaf level 90 tot en met level 100.
- Garrisons. Een totaal nieuw concept van spelen binnen World of Warcraft waarbij het mogelijk is om 'Followers' te recruiten wie je op missies kan sturen om materialen, gold, ervaringspunten en zelfs gear voor je te verzamelen. Daarnaast zijn de Garrisons per persoon verschillend (je moet zelf je Garrison vanaf scratch opbouwen, hoewel het moeilijk lijkt, begeleiden de quests je redelijk met het kiezen van de onderdelen).
De skins van de oude rassen (Humans, Orcs, Taurens, Nightelfs etc...) zijn aangepast en zien er stukken beter uit. Ik begreep dat de andere rassen ook nog een update krijgen maar dat zal later (ergens in 2015) zijn.

Nadelen van de uitbreiding zijn er helaas ook wel. Zo is het mogelijk om een character boost naar level 90 te krijgen bij de aanschaf van de uitbreiding. Dit is een nadeel omdat je niet de kans krijgt om je karakter 'goed' te leren bespelen en resulteert er vaak in dat het een 'leuke' bijkomstigheid is om nog een lvl90 character te hebben maar welke niet veel wordt bespeeld.
Daarnaast is er weinig (lees geen) aandacht besteed aan het low-level gebied, waarbij in vorige uitbreidingen wel op werd ingespeeld. Mogelijk heeft dit te maken omdat er geen nieuwe rassen of klassen bij deze uitbreiding zijn toegevoegd.

Daarnaast zijn er ook geen nieuwe professions toegevoegd en lijkt de uitbreiding zich voornamelijk te focussen op end-game content. (level 90 -100 en verder). De bestaande professions kunnen worden door geleveld naar level 700 maar worden redelijk vertraagd door de schaarsheid van bepaalde grondstoffen.

Overall is het een leuke uitbreiding met leuke, nieuwe en verfrissende onderdelen. Over de prijs kunnen we kort zijn, het is redelijk duur ten opzichte van de vorige uitbreidingen omdat er geen nieuwe rassen, klasse of professions zijn toegevoegd. Toch raden wij de uitbreiding aan voor zowel doorgewinterde WoW spelers alswel nieuwe spelers.

Heb jij ook een World of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)?

Speel zelf nu de uitbreiding sinds launch en moet zeggen dat mijn ervaringen erg goed zijn.

Al is de prijs op eerste opzicht duur, hebben ze toch een hoop toegevoegd.

Uiteraard is de Garrison de grootste toevoeging maar de algehele gameplay voelt ook anders aan.

In het nieuwe gebied heb je enorm veel quests waarvan ik nog bij geen een me verveeld hebt, je volgt namelijk echt een verhaal nu in tegenstelling tot die grind quests die ons nu allemaal zo'n beetje de keel uithangt.

Daarnaast wordt je niet dood gegooid met nieuwe dungeons tijdens het levelen. (tot nu toe 3 nieuwe gezien ben zelf level 95 atm.) wat in mijn mening prettig is gezien je lekker door kan focussen op de quests.

De Garrison neemt ook veel tijd in beslag om uit te breiden en uiteraard de missies die door je followers gedaan worden. Voordeel is dat die missies ook verschillen betreft de tijd die nodig is om die af te ronden. Waar je nu dus voorheen verveeld en wel op een dungeon of raid zat te wachten is nu voorbij. Je kan lekker bezig zijn met je Garrison door missies te regelen, uitbreidingen te verkrijgen je followers sterker te maken etc. Dit in mijn mening neemt een hoop verveling weg.

Professions zijn zeker een qua levelen ervan een stap terug gezet. Wat in mijn mening prettig is, er mag best wel wat effort gedaan worden voor die epics die je dan kan maken. Deze nemen namelijk behoorlijk wat grondstoffen in beslag (voorbeeld True Iron ore gemiddeld zo rond de 100 stuks voor wat epic shoulders) maar zijn zeker de moeite waard om te maken in plaats van de 99% nutteloze meuk die je simpelweg maakte voor de skill points.

Gear verkrijgen kan nu heel goed via quests. Je hoeft dus niet verplicht een dungeon in te gaan om gear te verkrijgen. Je kunt namelijk mazzel hebben en een rare of epic roll verkrijgen op wat normaliter een uncommon item was. End game gear zal nog wel via raids gaan natuurlijk.

Algeheel zeker weer een Blizzard waardige uitbreiding en zeer aan te raden voor de oude rotten onder ons. Het houdt je lekker bezig!