Sennheiser CX 300 (Zwart) Review

McGryphon 19 maart 2009, 1.567 views

Sennheiser CX 300 (Zwart)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit na het inspelen
  • Draagcomfort

Minpunten

• Te kort snoer
  • te veel bas voor het inspelen

Op een dag, in teletubbieland, luisterde er iemand naar muziek met goedkope oordopjes, waarna hij besloot eindelijk eens in een iets hogere prijsklasse te kijken. Deze iemand was Mcgryphon.

Waarom de Sennheiser CX300? Omdat ik al eerder verschillende producten van Sennheiser heb gebruikt, en ze stuk voor stuk goed bevielen. Nu had ik 40 euro in mijn zak en besloot ik ze maar gewoon te kopen, achteraf bekeek ik de pricewatch en zag ik dat ik te veel betaald had, maar toch zijn ze hun geld waard geweest. Welnu...

De verpakking

De verpakking is vrij standaard, een soort blisterverpakking die met lekker veel plakband dicht wordt gehouden maar daardoor wel beter te openen is dan een standaard dichtgesmolten blister. In de verpakking zaten de oordopjes zelf, met middelgroot formaat rubbertjes erop. Bijgeleverd een korte handleiding en 2 sets rubbertjes in andere formaten dan standaard, erg handig voor degenen met kleinere of grotere gehoorgang dan gemiddeld.

De kwaliteit

Wat me meteen opviel toen ik de oordopjes aan mijn MP3-speler aansloot was Bas. Zooveel Bas dat het met een hoofdletter mag worden geschreven. Toen ik in de equalizersettings van mijn MP3-speler de bas iets terug had gedraaid viel me het erg goed gedefinieerde geluid op. Toen de oordopjes eenmaal ingespeeld waren kon je equalizer terug naar vlak, de overmatige bas was verdwenen en met name het hoog kwam nog beter door. Ook een prettige verrassing bij het luisteren van muziek was dat ik nu het verschil tussen 320kbps en 128kbps erg duidelijk hoorde, ik hoorde bij een live-opname van AC/DC het plectrum van Angus over de snaren schrapen...
Wat me wel tegenviel was dat de rubbertjes iets te glad leken te zijn, als ik ze langer dan 3 uur in had werd het dusdanig glad dat ze erg snel uit mijn oren vielen, en dat is niet ideaal. Ook is het kabeltje net iets te kort voor mij, als ik mijn MP3-speler in mijn broekzak had zitten, de oordopjes in, en ik leunde achterover, plopten de oordopjes negen van de tien keer uit mijn oren. Voor mij zou het probleem opgelost zijn bij een 10 centimeter langer snoer.

Ik heb ze nog vergeleken met de goedkopere oordopjes van Sennheiser die ik nog had liggen, de MX-500's, en dat verschil was duidelijk hoorbaar maar puur voor het geluid zou ik er de 20 euro meer niet voor overhebben. Een in-ear heeft echter nog meer voordelen, zoals de isolatie van omgevingsgeluid.

De prijs
Ik heb er 35 euro voor betaald, wat ze in mijn ogen zeker waard zijn, echter in de pricewatch zijn ze voor minder dan 25 euro te vinden, waardoor het in mijn ogen helemaal een topdeal is.

Nadelen?
De enige nadelen die ik bij deze oordopjes heb ondervonden zijn het te korte snoer, en de nadelen die die elke in-ear heeft: als de kabel ergens lang schuurt hoor je het meteen, en je hoort jezelf heel duidelijk ademen. Echter de isolatie van omgevingsgeluid en het draagcomfort maken die voor mij meer dan goed, zeker aangezien elke andere in-ear deze nadelen heeft.

Bottom line
Deze oordopjes zijn hun geld meer dan waard, na enige tijd inspelen is het geluid zeer gebalanceerd en gedefinieerd en het draagcomfort is dusdanig goed dat je niet eens voelt dat je ze in hebt. Als je oordopjes zoekt van 20 tot 30 euro kan ik deze van harte aanbevelen :)

Heb jij ook een Sennheiser CX 300 (Zwart)?

Je vergelijkt deze koptelefoon met de MX500, die destijds de duurste/beste earbuds van Sennheiser waren. Al is de MX500 "maar" 20 euro.

Ik heb zelf de MX500 en CX300, en ben het met je eens dat het geluid niet beter is bij de CX300. De MX500 geeft een zeer helder geluid, met een perfect bereik en dynamiek. Maar ja, het is geen gesloten koptelefoon... De bass komt er dus pas echt goed uit als je met je vingers de dopjes wat in je oor duwt en handmatig het omgevingsgeluid blokkeert. Maar dan wil je eigenlijk niks anders meer.

Het hangt natuurlijk van je muzieksmaak af, maar vind je die hoeveelheid bass nou prettig als je naar muziek als AC/DC luistert? Ik vind bass wel lekker, maar de CX300 heeft wat mij betreft teveel van het goede.
Heb ze ook sinds kort, prima dopjes. Heb ze gekocht bij BCC voor 17.45. Ze waren bij Mycom namelijk te koop voor 19,95 en BCC heeft 'de laagste prijs garantie' kreeg ze dus mee voor 17.45 ipv 29.95 ! Handig tip lijkt me.
Ik heb ze zelf ook maar vind het draad wat erbij zit echt prut. Vooral het stukje vanaf de splitsing naar het dopje is zo dun dat het draad helemaal opkrult. Omdat ik het draad liever niet in mijn nek heb krult dit helemaal voor mijn gezicht langs. Heb jij hier ook problemen mee?
Ik heb altijd die draad achter mijn nek langs, zoals bedoeld, ik merkte inderdaad wel dat voorlangs niet echt ging om die reden. Voor mij geen minpunt, voor jou en misschien anderen dus wel. Dat het een dunne draad is zorgt er wel voor dat er nauwelijks gewicht aan het dopje hangt, dus dat bevordert wel het draagcomfort als je de draad achterlangs hebt :)