Lenovo Essential B5400 (MB824MH) Review

Adinias 12 december 2014, laatste update op 12 september 2015, 221 views

Lenovo Essential B5400 (MB824MH)

Ik heb deze laptop nu wat langer dan een half jaar en ben er helemaal tevreden mee. Veel opslag, veel geheugen, prima videokaart, goed beeld (niet geweldig), Windows 8.1 is veelzijdig, en nog veel meer.

Pluspunten

• Intel Core i5 4200M
  • 8 GB RAM
  • Max. 16 GB RAM als upgrade
  • GeForce GT 720M, presteert beter dan Intel HD Graphics
  • M.2 SSD upgrade mogelijk
  • Bluetooth 4.0
  • Oogt veel mooier dan nieuwe Lenovo laptops (geen rare sound bar)
  • Lenovo Dock aansluiting voor extra aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Zwak plastic in de hele laptop
  • oplaadaansluiting aan andere kant zou fijner zijn geweest
  • Vervelende 1366x768 resolutie
  • Lenovo M5400 heeft touch screen variant met zelfde hardware
  • Dual boot met Windows 7 niet mogelijk
  • Slechte interne camera
  • Geen 5 GHz WiFi ondersteuning
  • Slechte kijkhoek

De Lenovo Essential B5400

Ik gebruik deze laptop sinds mijn verjaardag in 2014 en ik ben er tot nu toe zeer tevreden over.

Ik had de laptop aangeschaft om een ICT-opleiding te volgen. Voor de prijs van ¤750,- leek de laptop zeer aantrekkelijk, vooral voor wat ik er voor kreeg. Als hij net uit de doos komt, zal het opvallen dat de bovenkant van de klep een beetje ruw aanvoelt, dit vind ik zelf een apart, maar mooi design. Bij het opstarten van de laptop viel mij op dat er nog geen Windows 8.1 op stond maar Windows 8. Na een tijdje updaten werkte alles. Het toetsenbord is ook erg fijn, maar het plastic dat de hele laptop omrandt laat het wel wat goedkoop er uit zien. Vooral als dit plastic ook nog eens zwak aan voelt en gemakkelijk buigt.

Wat je krijgt voor je geld

Ik had deze laptop vooral om zijn hardware gekozen in combinatie met deze prijs.
Voor ¤750,- kreeg je:
  • Een Intel Core i5 4200M die op 2,5 GHz draait en tot 3,1 GHz kan worden overgeclocked;
  • Een GT 720M videokaart van Nvidia;
  • Een 1 Terrabyte harde schijf;
  • 8 GB RAM meegeleverd, upgradebaar tot 16 GB RAM
  • 3 USB poorten (2 USB 3.0 en 1 USB 2.0 poort)
  • Een HDMI en VGA poort voor externe monitoren
  • Een 2,4 GHz netwerkchip~[/i]
  • Een aansluiting voor een Lenovo Thinkpad dock
  • Een aansluiting voor een M.2 SSD
Zoals je hier kunt zien krijg je voor de ¤750,- heel wat mogelijkheden. De 1 Terrabyte harde schijf zal voor een lange tijd echt genoeg opslag leveren. En als die harde schijf niet genoeg is kun je ook een M.2 SSD op je laptop aansluiten om hem nog sneller op te starten en voor nog betere prestaties.

Over de hardware

Processor

Met een Intel Core i5 processor die op 2,5 GHz draait heeft de laptop een goede middenklasse dual core processor. Deze gebruikt ook hyperthreading waardoor het een logische quad core processor is. Zwaardere taken kunnen makkelijker uitgevoerd worden. Stel dat de processor niet sterk genoeg is, is een upgrade naar een i7 ook mogelijk.

Geheugen

De 8 GB aan RAM in de laptop zorgt er voor dat in combinatie met de processor ook meerdere taken samen uitgevoerd kunnen worden. Als dit te weinig is, kun je het geheugen tot maximaal 16 GB RAM upgraden.

Videokaart

De standaard Intel HD Graphics zijn niet verkeerd, maar de laptop heeft een GeForce GT 720M videokaart van Nvidia waardoor videoprestaties in oudere of minder eisende games beter zijn. Nieuwere games zullen vaak op low of medium instellingen moeten draaien. De videokaart is ook eigenlijk om grafische programma's sneller te laten draaien en minder voor gaming.

Opslag

Tot slot heeft de laptop ook nog een harde schijf van 1 Terrabyte waardoor de opslag niet snel vol raakt. Standaard is dit alleen een harde schijf van 500 GB tot 1 Terrabyte (1 TB in dit model). Deze harde schijf is met ieder 2,5 inch medium te vervangen.

Naast een Harde schijf is er ook nog een slot voor een M.2 SSD aanwezig. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een kleinere SSD voor het besturingssysteem kopen en de Harde schijf voor de opslag gebruiken.

WiFi Adapter

De WiFi adapter in de laptop werkt goed met 2,4 GHz WiFi netwerken, maar ondersteunt geen 5 GHz WiFi. Dit is één van de grootste nadelen van de laptop. Deze WiFi adapter is ook niet te vervangen vanwege een lock in de UEFI BIOS.

Aansluitmogelijkheden en buitenkant

Bouwkwaliteit

De laptop is van buiten helemaal van plastic gebouwd en voelt niet erg stevig aan. Het voelt echter niet zo slecht dat het lijkt of hij uit elkaar valt. De geribbelde bovenkant wordt ook snel vies en stoffigheid valt erg snel op.

Toetsenbord en trackpad

Het toetsenbord typt comfortabel en werkt fijn. Ook de functietoetsen zijn erg nuttig, alleen mis ik een mute functietoets. Verder is het ook lastig om te zien of je caps lock aan hebt staan wanneer de zon op je laptop schijnt. Ook heeft deze laptop (vergeleken met de thinkpad series) geen rode knop midden op het toetsenbord om de muisaanwijzer te besturen. Verder drukken de afdrukken van de toetsen ook wel eens in het beeldscherm waardoor het scherm vies wordt.

De trackpad van de laptop heeft alleen een zoomfunctie en geen scroll knop. Ook maken de linker- en rechtermuisknop best een hard geluid wanneer je klikt. Dit kan al snel een rede zijn om een aparte muis te kopen.

Beeldscherm

Het beeldscherm is ook één van de grootste nadelen sinds de resolutie van 1366 bij 768 nét geen full HD resolutie is. Verder heeft het scherm wel weinig reflecties, maar is de houder van het beeldscherm ook niet bepaald stevig. Bij het schoonmaken van het beeldscherm komt de schoonmaakvloestof dan ook wel eens tussen het plastic rondom het beeld en het beeld zelf.

Voor dezelfde prijs zijn er ook laptops met een Full HD scherm, maar er zijn wel weer andere dingen die compenseren.

Aansluitmogelijkheden

Qua aansluitmogelijkheden zitten er links twee USB 3.0 poorten, een HDMI poort, een Ethernet poort en een VGA-poort. Ook zit links de aansluiting voor een kensington lock. Het beeld dat uit de HDMI en VGA poort komt is ook van goede kwaliteit.
Rechts zit nog een USB 2.0 poort, een enkele 3.5 mm jack, een opladerpoort en een aansluiting voor een Thinkpad dock. Een Thinkpad dock is wel leuk om er op aan te sluiten, maar deze gaat echter 100 tot 150 euro extra kosten en geeft alleen een paar extra aansluitingen. Ook de enkele 3.5 mm jack is een nadeel omdat er of een microfoon en koptelefoon splitter of een USB headset nodig is.

Besturingssysteem

Windows 8.1 is een fijn besturingssysteem en een goede opvolger van Windows 7. Alleen vind krijg ik zeker het idee dat Windows 8.1 voor tabets en ultrabooks geoptimaliseerd is en niet voor notebooks die geen touch screen hebben. Zelf heb ik een microsoft sculpt muis er bij en deze werkt erg fijn met Windows 8.1 samen vanwege de startknop die op de muis zit.

Als je goed met Windows 7 overweg kunt, zal Windows 8.1 voor jou als een kleine vooruitgang op sommige gebieden lijken, terwijl het op andere gebieden juist wat vervelender werkt.

Zelf heb ik ook het idee dat nu na ongeveer 6 á 7 maanden mijn laptop uit zich zelf trager begint te worden. Browsers lopen vast en programma's draaien ook niet helemaal lekker. Ook heb ik niet altijd het idee dat de slaapstand het helemaal doet en dan blijft hij een beetje vastzitten tot 5-10 minuten er na.

Gebruik

Zelf doe ik nu een opleiding om ICT Beheerder te worden en had ik een laptop met minimaal een i5 en 4 GB RAM nodig. Ik had deze laptop al gevonden en ik wist dat deze genoeg zou kunnen. De laptop werkt prima om virtual machines te draaien, ik kan er goed op scripten en lichtere of oudere games werken ook goed.

Ook werkt het erg goed als je de laptop in stelt om aan te blijven wanneer je hem dichtklapt en hij opgeladen wordt en je dan twee monitoren (op HDMI en VGA poort) aansluit. Hierdoor lijkt de laptop op een zeer compacte en fijn werkende desktop.

Verkrijgbaarheid

Toen de laptop in Januari 2014 gekocht werd, hadden we wat problemen met de levering. Maar uiteindelijk kregen we er één binnen. Helaas is de laptop nu niet meer te koop, maar als je er één tweede hands vindt, raadt ik het echt aan om hem te kopen.

Heb jij ook een Lenovo Essential B5400 (MB824MH)?