Specificaties Koffiebonen-machine - Bekijk alle specificaties

Philips Saeco Minuto HD8662/01 Review

stinga84 11 december 2014, laatste update op 23 december 2014, 2.020 views

Philips Saeco Minuto HD8662/01

Erg lekkere, hete koffie en espresso uit een voordelige, compacte volautomaat. De kwaliteit van het melkschuim valt ook zeker niet tegen. Met de instelbare maalgraad en programmeerbare afgiftehoeveelheid maak je een perfecte koffie! Wel is geregeld onderhoud nodig en maakt de melkopschuimer lawaai.

Pluspunten

• Hete koffie
  • Kwaliteit melkschuim
  • Compact formaat
  • Uitneembare zetgroep

Minpunten

• Geregeld onderhoud
  • Lawaai melkopschuimer
  • Instellen maalgraad omslachtig

Introductie
Sinds twee weken heb ik deze Saeco (Philips) HD8662 in mijn bezit. Ik was op zoek naar een compacte volautomaat met eventueel een ingebouwde melkopschuimer, ter vervanging van een Nespresso-apparaat. De melkfunctie was geen must; een aparte melkopschuimer had ik alsnog later kunnen aanschaffen. Na het uitpakken en het instellen van het apparaat volgens de handleiding, kan al snel een kopje koffie of espresso worden gezet.

Koffie
Het maken van een espresso of koffie (lungo) is erg eenvoudig; simpelweg de betreffende knop indrukken. De afgiftehoeveelheid voor de espresso/lungo is zelf eenvoudig te programmeren door de knop ingedrukt te houden. Deze gaat knipperen en er wordt koffie gezet; nogmaals indrukken en de afgifte stopt en het apparaat onthoudt de hoeveelheid. Het malen geeft niet heel veel lawaai; ik had dit erger verwacht. Het apparaat geeft hete koffie, maar het is aan te raden om je kopje voor te verwarmen (in elk geval bij een espresso).

De maalgraad is in 5 standen te zetten, van fijn naar grof. Fijnere maling geeft een sterkere smaak. Het instellen vind ik niet zo makkelijk; dit kan namelijk alleen tijdens het malen, met een soort houder die wordt meegeleverd. Deze houder druk je - in het bonenreservoir - in een sleuf op de bovenkant van de molen; als je deze naar beneden duwt kan je een slag naar links of rechts draaien.

Al met al geeft het apparaat heerlijke, hete koffie. Veel vaker neem ik nu 's avonds nog een bakkie, terwijl ik dat hiervoor zelden deed. Wat dat betreft misschien een nadeel ;)

Melkschuim
De automatische melkopschuimer werkt verrassend goed, al maakt deze wel lawaai. Gezien de lage prijs van het apparaat had ik hier weinig van verwacht. Je kunt het zuigslangetje direct in een pak (volle) melk doen, en de melkschuim toets indrukken. Nogmaals indrukken als je genoeg melkschuim hebt. De schuimer geeft prima, dik melkschuim. De melkopschuimer dient wel dagelijks (indien gebruikt) te worden nagespoeld met schoon water, maar dat is logisch/hygiŽnisch. Een tip: gebruik (houdbare) volle melk, dat geeft het beste resultaat.

Onderhoud
Iedere keer dat je het apparaat uitschakelt, spoelt het apparaat na. Er druppelt dan dus nog water uit het systeem; de hoeveelheid valt wel mee, een klein bodempje in een kopje. Iedere 7 dagen zou de zetgroep moeten worden schoongespoeld; dit is makkelijk te doen aangezien de zetgroep uit het apparaat kan worden geklikt. De lekbak voor water en opvangbak voor residu kunnen in de vaatwasser; dus ook makkelijk schoon te houden.

Nadelen en voordelen
Een nadeel van automatische espressomachines in het algemeen is dat ze geregeld onderhoud vergen om er lang van te kunnen genieten. Je krijgt er dan wel heerlijke koffie voor terug, waarbij je zelf je bonen, maalgraad en sterkte kiest. Dit specifieke apparaat maakt bij het malen niet zo veel geluid, maar bij het opschuimen van melk des te meer. Een ander nadeel vind ik de omslachtige manier van het instellen van de maalgraad; gelukkig hoef ik dit in mijn geval niet meer aan te passen, maar bij gebruik door meerdere mensen met verschillende voorkeuren is dit erg onhandig. Duidelijke voordelen van de HD8662 zijn voor mij de prijs, het compacte formaat en toch ook de kwaliteit van de melkopschuimer.

Heb jij ook een Philips Saeco Minuto HD8662/01?