Call of Duty: Advanced Warfare, PlayStation 4 Review

hamsteg 21 december 2014, laatste update op 10 april 2015, 484 views

Call of Duty: Advanced Warfare, PlayStation 4

Na twee maand de stand van zaken over CoD-AW. Mission & Multiplayer van een speler die gemiddeld 6-8 uur p/w speelt. Een voldoende omdat naar boven is afgerond. Ik speel regelmatig bij een maat en daar is de lag-compensation door DSL gelukkig minder prominent aanwezig en het leuk genoeg. Update_in_review!

Pluspunten

• Meer hoogte niveaus in mappen
  • Verbindingskwaliteit is terug
  • Snipers zijn minder prominent als in CoD Ghosts

Minpunten

• Freezes - met te grote regelmaat loopt het spel vast
  • Frames drops multiplayer
  • Arcadification / de geluksfactor is te groot
  • Afwezigheid van stats van medespelers als je online speelt
  • Irritante wachtmomenten (spel start en einde)

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Call of Duty Advanced Warfare (CoD AW) wordt gezien als de opvolger van Ghosts (en Black Ops en MW3). Na twee jaar werd het weer tijd voor wat nieuws en op zich had ik er wel zin in.

Single player
De eerste missions waren goed, leuk om het Exoskeletons langzaam onder de knie te krijgen en de nieuwe wapens een beetje te leren. De filmpjes waren leuk en mooi scherp, daar heb ik de eerste keer van genoten (als je ze verplicht een tweede of derde keer moet zien wordt het flink irritant). Vanaf Crash begon ik de single player vervelend te vinden. Het is duidelijk dat je nu in gebaande paden moet lopen. Ik heb de missies meteen op Veteran gespeeld en buiten de verplichte acties was dat goed te doen. De verplichte acties als op de auto en dan weer op de bus springen of de bewaker in de afsluitende scene precies op het juiste moment om te brengen hebben mij nog het meeste moeite gekost omdat dat zeer nauw luistert en niets met gameplay te maken hadden.

Leuk,een goede opening voor CoD AW de eerste missies zeker een 8,5 of 9 maar de laatste missies snel afnemend naar een 4,5. Beetje afgeraffeld op het laats. Helaas ben ik op een gegeven moment al mijn voortgang kwijtgeraakt door een vastloper.

Multiplayer
Hier lopen verschillende ervaringen door elkaar. Ik speel graag Death Match of Kill Confirmed. De eerste games zijn ronduit een teleurstelling geweest. Ongelooflijk zo leuk het is om 2 kills en 20 deaths te krijgen. Dat had ik in Ghosts al lang niet meer gezien. Het gebruik van het Exoskeleton is belangrijk en dus toch maar even Local Play gestart.

Local play
Local play op Hardened mode is te makkelijk, Veteran mode is moeilijk maar dat komt door een aantal vervelende tunings. In Veteran mode is geluid uit den boze. Met silend Exoskeleton lopen ze je gewoon voorbij, zonder ben je, of je beweegt of niet, meteen een target. Reacties van de bots op geluid zijn over gecompenseerd, te veel. Daarnaast wordt de tegenstander steeds bij elkaar gedropt. Kijk je op de minimap dan zie je je eigen team mooi verdeeld over het veld om dan vervolgens als jezelf in gevecht raakt meteen 3 a 4 tegenstanders te zien (waarschijnlijk door de geluidssetting). Het is zo erg dat als je twee bots aan het vechten zien, de tegenstander bot draait zich om, schiet je neer en gaat weer vrolijk verder. Wat dacht je van deze: bij een bombing run je tegenstanders, die je in de rug tegemoet loopt zich toch Ťnblok omdraaien en een schietschijf van je maken. Voor local play is dit een goede uitwerking en om te trainen met nieuwe wapens heeft het zeker een toegevoegde waarde.

Online
Sorry, ik ga er maar niet omheen draaien. Eerst was ik nog enthousiast maar na 8 weken kan ik helaas niet anders constateren dan dat dit een van de slechte uitvoeringen is van de CoD serie. Het goede nieuws is dat Snipers beduidend minder overheersend zijn (al is dat na twee patches al weer behoorlijk teruggedraaid). Gemiddeld gesproken moet je vier keer schieten met een assault rifle tegenover ťťn schot van een sniper. Op zich valt dat te begrijpen maar het herladen van de sniper rifle gaat te snel. Gelukkig dat de velden door het hoogteverschil en de Exoskeletons zich niet echt meer lenen voor snipers.

Tweede zeer negatieve aspect zijn de spawn points. Te weinig en zeer voorspelbaar. Het is gewoon dat je na elke respawn weer op dezelfde plek terug wordt gedropt. Regelmatig wordt je gespawnd om even later een tegenstander in je rug te krijgen, ik heb tegenstanders wel eens naast me zien respawnen als ik even aan het wapen wisselen was. Bij de toch al kleine mappen zorgen de weinige spawn punten er voor dat dat goed verspreidde teams eenvoudig overwicht houden. Hoe vaak je niet een paar passen hebt gedaan om dan weer te worden neergeschoten is idioot. Het ongelooflijk aantal kills in de rug, heeft niets met een leuk gevecht te maken maar is een onmiddellijke resultaat van kleine velden, exoskeleton-jumps en te weinig spawn points. Geluk met spawning is een belangrijk element geworden van het spel en dat hoort niet. In MW3 of Ghosts was dit ook wel een kleine factor maar niet zo overheersend zoals dat nu het geval is.

Derde negatieve item zijn helaas de Exoskeletons. Helaas, want ik vind het een leuke dimensie en zorgt dat er meer om je heen gebeurd. Het springen en dubbel springen is ongelimiteerd en dat maakt het spel een survival en verder niets. Men komt makkelijk overal en de velden zijn te klein om even terug te trekken als je gewond bent of moet herladen. Als je niet in een clan zit ben je vrij snel overgeleverd aan hen die samenspelen en jou in de tang nemen. Springen mag ook gewoon in gangen zonder penalty, als je in het werkelijk leven in een gang tegen het plafond zou springen zou je kop geplet zijn, hier mag je over iemand heen springen en vervolgens in de rug schieten.

Het laatste negatieve punt is voor mij echt het deel waar Activision een bok schiet. De matching servers. Als glasvezel gebruiker (4 ms ping) betekent rood of gele verbinding meteen compensatie die het spel onspeelbaar maken. Oordeel zelf. Maar daarnaast ook de manier waarop teams worden samengesteld is diep treurig. Ik kan niet anders constateren dan dat dit in het voordeel van de ervaren spelers gebeurt. Er zijn in meerderheid per team een of twee hele goeden (25/30 kills +) en de rest. Is er een meer gelijk team dat een aantal leuke potjes draait dan kun je er van op aan dat deze snel worden afgebroken (connection lost to server) of aangevuld met mensen die hun scores weer mogen oppoetsen. Waarom er niet meer gepoogd wordt om gelijke spelers meer bij elkaar te zetten ... met de aantallen die steeds online zijn moet dat toch met gemak kunnen? Nieuwe trend, "Beginners" die meteen bovenaan staan. Een beetje uitdaging mag best maar om ik zie te vaak spelers die met 0-15 het spel eindigen en moet eerlijk toegeven dat ik na de updates ook weer meer onder- als bovenaan sta. Mooi gebalanceerd?

De laatste twee updates maken het er niet beter op. Van een K/D van 0.95 weer terug naar 0.80 en nog steeds dalende. Het spel loopt regelmatig helemaal vast. Gele en rode verbindingen zijn sinds de update meer gewoonte als uitzondering. Er zijn een paar irritante dingen bijgekomen zoals dat je niet onmiddellijk een pot kunt verlaten nadat deze geŽindigd is (3-5 seconden wachten). De scores worden ook niet meer meteen getoond als het einde gehaald is, je moet eerst zelf op de pad drukken maar dat kan pas na 3-5 seconden wachten. Bij de spel start is het niet bij 0 weglopen maar nog even een poosje wachten. De laadbalk stopt weer halverwege. Zo op het oog kleine dingetjes maar voor een spel van Activision dat al jaren op de markt is zijn dit uiterst irritante wachtmomenten.

Sinds de laatste update: het menu is veranderd je moet nu drie keer klikken om je favoriete spel te starten als je uit een game stapt. Waarom je favoriete spel niet meteen onder multiplayer kunnen zetten?

Klinkt allemaal best wel zuur als je dit zo leest. Sorry daarvoor. In mijn directe omgeving speel ik met 3-4 vrienden en allemaal hebben ze gelijkende ervaringen. Het spel is op de momenten dat het bij toeval goed gebalanceerd is heel goed te spelen en dat maakt het ook zo jammer. Waarom men kiest voor de huidige "balancering" is mij onduidelijk. Er moet een belang zijn, alleen ik koop geen DLC zolang dit niet beter wordt opgepakt.

Update April 2015
Ik ben nu 6 weken gestopt met spelen van AW en weer terug bij Ghosts (mijn vrienden ook). De spawn-points / de lag door mijn lage ping / de balancing (van eerste weken gemiddeld 0.95 naar naar nu 0.65!). Ik vind AW te veel een Arcade game geworden: schiet op alles wat beweegt en het maakt niet uit hoe. Het min of meer onbeperkt vliegen en dus snel overal kunnen komen heeft het tactische element er uit gehaald. Ghosts heeft zijn glitches maar hier is het gezamenlijk spelen een stuk plezieriger. Een maat van mij kreeg een update van Ziggo en het is gewoon aantoonbaar dat daarna zijn potjes ook negatiever worden beÔnvloed (zijn k/d daalde vanaf dat moment). Van 3 naar 2 sterren, campaign mode is nog wel leuk maar daarvoor is het gehele spel te duur.

Heb jij ook een Call of Duty: Advanced Warfare, PlayStation 4?