Hercules Radeon 9000 Pro 128MB (AGP) Review

diederik77 3 juli 2005, 959 views

Hercules Radeon 9000 Pro 128MB (AGP)

Pluspunten

• Prima prijs/kwaliteit (bij 2e hands)
  • Meeste spellen wel redelijk te spelen

Minpunten

• standaard ondergeklokt
  • geen linux driver
  • geen temperatuursensor
  • hardwarmatig directX 8.1 support

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Ik heb de kaart 2e hands gekocht voor een lage prijs. Voor de prijs vind ik de prestaties prima. Alleen zijn de snelheden lager dan bij een 9000pro hoort: standaard heb ik een onderklok nodig om geen artifacts te krijgen. Die onderklok alleen op het geheugen, de core kan ik wel wat hoger krijgen dan normaal.

Vandaar dat de overklokbaarheid en beeldkwaliteit zo laag staan. Verder maakt ati nog steeds geen fatsoenlijke linux-drivers, dus vandaar dat dat ook laag staat.
De kaart heeft heeft een vga, dvi en s-video uitgang, maar geen temperatuursensor, én geen hardwarematige directX 9 support. Dat laatste heeft mijn beoordeling voor de featureset wat drukt.

Qua spellen kan ik spelen: roller coaster tycoon I en II, UT 2004, racespellen, enzo. Zelfs een spel als bijvoorbeeld DoomIII lukt nog net, maar de kwaliteit is niet echt geweldig de noemen.

Heb jij ook een Hercules Radeon 9000 Pro 128MB (AGP)?

Ik snap dat het soms erg kan zijn dat hij geen tempsensor heeft, maar ik vind het voor die kaart, uit die tijd, nou niet echt een negatief punt.

Zelfs bij de nieuwere kaarten zal het niet van levensbelangzijn, mits je natuurlijk overklokt, dan is het erg handig om te hebben :)

Al met Al draait hier dezelfde kaart, naast mij op een andere pc en moet ik zeggen dat hij zijn werk gewoon doet en verder nooit problemen mee hebt
ik heb dan een aerogate 2 als temperatuur sensor en 1tjuh op me kaart maar jah zo een aerogate geeft ook voor geen meter de juiste temp aan 35 volgens hem en 53 volgens de kaart zelf, dus een externe temperatuur meting is ook niet alles
Ik kan geen rechtstreeks verband leggen tussen de beeldkwaliteit en de klokfrequentiues van de kaart...

Beeldkwaliteit wordt namelijk bepaald door de RAMDAC en bij DVi schermen door het scherm zelf. Dus totaal niet door de core/geheugen snelheid.
Verder vind ik geen DX9 ondersteuning een zwak argument. In de tijd dat die kaart werd ontworpen en op de markt kwam was er nog geen DX9. Dat die kaarten er nu zijn heeft er dus niets mee te maken :)
en hij zou er ook ongeveer niets aan hebben, elk spel dat directx 9 echt gebruikt loopt voor geen meter op dat ding :D
Idd met een beetjuh spel wat bij de tijd is zal ie wel lekker veel last hebben van screenlagg en van het feit dat als je op een toets drukt om een ventje te laten springen dat ie een seconde later is springt ofzow.
heb het ook meegemaakt op een standaard kaartjuh ging ik rayman 2 spelen was niet te doen. :)
Het meest wonderbaarlijke vind ik nog dat je de prijs van een tweedehands kaart beoordeeld! Dat is toch niet representatief voor de kaarten die hier in omloop gaan? :)