HP Pavilion dv5-1160ed (FT151EA) Review

Thunderwolf1989 23 november 2010, 1.619 views

HP Pavilion dv5-1160ed (FT151EA)

Pluspunten

• Goede Processor
  • Goede Videokaart
  • Goede Prijs
  • Afstandsbediening, touch-toetsen

Minpunten

• Warmteproductie
  • Vingerafdrukken
  • Vista 32bit
  • Extra onnodige software
  • Geen recovery discs
  • Touch software hangt vaak
  • Zwak scherm (strepen)

Processor:
De processor in de dv5-1160ed is er een van de Penryn(Intel Core 2 Duo)-serie, namelijk de P7350. Deze draait op 2GHz, heeft een FSB van 1066 en heeft 3MB aan L2Cache. Alhoewel dit de zwakste Penryn is die er op dit moment bestaat, levert deze meer dan genoeg prestaties voor programma's te draaien en komt qua prestatie gelijk met de T8100. Voor gamers zal deze processor iets aan de lichte kant zijn. Voor de prijsklasse van de dv5 is deze processor toch nog steeds meer dan voldoende te noemen.

RAM-geheugen:
Het DDR2-800MHz RAM-geheugen is niet zo snel als de DDR3 varianten, toch presteert het zeer netjes voor deze laptop. Wel jammer is, dat het bijgeleverde Vista Home Premium SP1 de 32bit variant is, hierdoor kan er slechts 3 v/d 4GB aan RAM aangesproken worden.

Hardeschijf:
De 320GB grote hardeschijf is voldoende om alle data en evt. een aantal films op op te slaan. De snelheid van deze 5400rpm ligt rond de 30MB/s wat meer dan voldoende is voor dagelijks gebruik.

Videokaart:
De nVidia GeForce 9600M-GT is waarschijnlijk het sterkste onderdeel van deze laptop te noemen. Deze 600 kaart presteert goed in spellen en benchmarks. Wel is het jammer dat ook op dit onderdeel is bespaart. De 512MB geheugen van deze kaart is namelijk DDR2, waardoor de kaart ongeveer 20% langzamer is dan de DDR3 versie. Hierdoor presteert de kaart slechts een beetje meer dan de DDR3 versie van zijn populaire voorganger, de nVidia GeForce 8600M-GT. Toch blijft de grafische kaart het sterkste onderdeel van de laptop.

Benchmarks:
3DMark06: 4450 marks

GTAIV:
17fps bij deze settings
Video Mode: 1280 x 800 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 27
Detail Distance: 35

WEI (Windows Experience Index)
Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P7350 @ 2.00GHz: 4,9
Geheugen (RAM) 4,00 GB: 5,9
Grafisch NVIDIA GeForce 9600M GT: 4,9
Grafische weergave voor spellen 1790 MB totale hoeveelheid grafisch geheugen: 5,3
Primaire vaste schijf 96GB beschikbaar (209GB totaal): 5,4

Beeldscherm:
Het standaard WXGA (1280x800) beeldscherm is niet veel speciaals. Het beeld en contrast zijn voldoende om binnen te gebruiken. Voor buiten is het eigenlijk te laag en het reflecterende beeldscherm helpt daar natuurlijk ook niet bij.

Geluidskwaliteit:
De Altec Lansing speakers zien er mooi uit en het geluid is helder en ook het volume is goed. Alhoewel deze laptop geen subwoofer heeft, is het geluid toch goed voor een laptop.

Invoerapparatuur:
Het toetsenbord is van goede kwaliteit en typt lekker. De touch-toetsen zien er leuk uit, maar reageren ietwat traag en zijn niet resistent tegen vingerafdrukken. Datzelfde verhaal van de vingerafdrukken geldt ook voor het touchpad, waardoor een externe muis aan te raden is.

Bouwkwaliteit:
De bouwkwaliteit van de laptop is in het algemeen goed, maar het deksel van het beeldscherm (dat overigens ook niet vingerafdruk-vrij blijft) geeft ietwat veel mee. Ook is de dvd-drive een beetje lastig te openen omdat deze eerst een stuk naar binnen schuift.

Temperatuur:
Iets wat ook al in andere reviews over deze laptop wordt gezegd, de laptop kan wat warm worden van de buitenkant. Intern blijven de temperatuur-sensoren toch voldoende binnen hun limiet.

Software:
Een minpunt van deze laptop. Allereerst wordt deze laptop geleverd met Vista Home Premium SP1 32bit, die het doel van 4GB ram eigenlijk teniet doet. Verder staat er een groot aantal toolbars en dergelijke onnodige software geinstalleerd en zal dus eerst opgeruimd moeten worden, voordat men iets met deze laptop kan doen. Verder wordt er ook geen recovery of drivers dvd meer meegeleverd, deze mag je zelf branden met een niet-werkend programma. De drivers kan je gelukkig ook handmatig een backup van maken, alle drivers en directe software staat nl. in de map swSetup op de c-drive.

Batterij:
Het andere erge minpunt. De batterij had bij aankomst al maar liefst 19%. Als je de laptop toch grotendeels binnen bij een stopcontact gebruikt, is dit niet zo'n probleem.

Prijs:
Voor deze prijs is deze laptop erg aantrekkelijk: (relatief) goede specificaties voor een lage prijs.

UPDATE:
Laptop scherm vertoont horizontale strepen. Beeldkwaliteit naar slecht.

UPDATE2:
Batterij is doodgegaan. Buiten garantie dus moet met stopcontact gebruiken. Nu 2 sterren voor mobiliteit.

UPDATE3: Horizontale strepen zijn verergert, maken gebruik onmogelijk. Werd ook steeds warmer, ondanks dat de fan en ventilatie schoon zijn. Reparatie onderzoek wees uit dat reparatie meer kost dan economische waarde vd laptop. Om de ongerepareerde laptop terug te krijgen zou ik ook nog 53 euro moeten betalen. besloten niet te betalen en de laptop daar te laten, moet helaas nog een nieuwe kopen voor laatste jaar studeren, maar de laptop vertrouwde ik niet meer. Bouwkwaliteit naar slecht.

Heb jij ook een HP Pavilion dv5-1160ed (FT151EA)?

ik snap niet wat mensen nou steeds er toe zet om te zeggen dat de P7350 niet goed is voor gamen.. want hij speelt alles vloeiend?
Dat is waarschijnlijk omdat dit toch de laagste penryn is. de processor levert voldoende prestaties voor nu, maar is in vergelijking met andere 'familieleden' (w.o. p8400, p8600, p8700 e.d.) toch relatief zwak.

Dat games vloeiend gaan is grotendeels door de nvidia kaart. in 3dmark haalt de processor in de cpu-test steeds 0-1fps.

er zijn trouwens wat foto's te vinden van de duitse variant: de 1040eg
of de engelse variant: de dv5t
of notebookcheck rapport met plaatjes:

o ja, voor ik het vergeet, de WEI van Vista is 4,9
processor: 4,9
ram: 5,9
grafisch: 4,9
weergave spellen: 5,3
hdd: 5,4
ik heb de laptop zelf ook,
en ik vind hem goed gamen..
Goeie Review.
Maar misschien nog wat foto's van internet?
Foto's zeggen meer als duizend worden :P
Batterij binnen gebruiken? Je klikt de batterij er toch uit als die vol is en je speelt op netstroom mag ik hopen?
huh, Hoe bedoel je dat?

Als je hem op netstroom gebruikt de batterij er uithalen??
Ja uiteraard dit is beter voor je batterij
Dat doe ik ook en is inderdaad beter. Maar soms verplaats ik mijn laptop binnenshuis voor betere draadloze ontvangst, dan heb ik de batterij ook nodig.

Verder verklaart dit ook niet waarom 19% van de capaciteit al weg is.
Ontworpen capaciteit: 88800 mWh
Capaciteit Volledig opgeladen: 71514 mWh