Samsung 850 Pro 512GB Review

kipsofthemud 10 december 2014, laatste update op 11 december 2014, 1.999 views

Samsung 850 Pro 512GB

Deze 850 Pro serie SSD is een van de snelste SSD's met een SATA aansluiting van dit moment. De snelheden die bij de specificaties staan worden 100% gehaald en soms is ie nog net wat sneller! De meegeleverde software is erg duidelijk en gebruiksvriendelijk.

Pluspunten

• Zeer snel
  • 10 jaar garantie
  • Enterprise rated kwaliteit
  • Software gebruiksvriendelijk en handig

Minpunten

• Voor de meeste consumenten net iets te duur t.o.v. bijv de 850 EVO

Omdat ik deze 850 Pro 512 GB kon kopen voor dezelfde prijs als een EVO heb ik voor de Pro variant gekozen. Als particulier 'casual'' consument ben ik niet helemaal de doelgroep van dit product maar ik review het product wel vanuit mijn eigen perspectief. De doelgroep is voornamelijk de zakelijke gebruiker maar ook misstaat de SSD niet in een server vanwege zijn betrouwbaarheid.
Ik heb nu zo'n 2 a 3 jaar mijn Corsair Force GT 240 GB gebruikt en ik stoorde me al een tijdje aan het limiet van de 240 GB. Omdat ik veel game staat deze binnen no-time vol, vooral nu games al snel 20-40 GB per stuk zijn. Ook is deze toch echt een stuk langzamer dan de nieuwere SSD's die dit jaar zijn uitgekomen. Na het lezen van een aantal reviews is mijn oog op de 850 EVO gevallen, maar omdat ik de mogelijkheid had om de 850 Pro met een fikse korting te kopen is het de Pro geworden.

Verpakking en inhoud

De SSD wordt geleverd in een klein doosje met adequate bescherming. Er zitten twee stickers in de doos, een cd-rom met software, een handleiding voor de installatie en een boekje met garantievoorwaarden. Helaas wordt er geen SATA3 kabeltje meegeleverd - niet iedereen heeft deze liggen.

Uiterlijk
De SSD voelt stevig aan en is een stuk lichter dan mijn Corsair Force GT 240 GB. Verder valt er weinig aan het uiterlijk te omschrijven - het blijft een SSD.

Installatie en software

Na het aansluiten van de SSD heb ik meteen de meegeleverde Samsung Magician software geinstalleerd. Aanvankelijk was ik een beetje huiverig - waarom zou je software nodig hebben om een SSD te gebruiken?
Na de installatie werd mij al snel duidelijk dat de software toch wel een echte aanvulling is. Zo heeft het welkomscherm meteen een aantal zaken uiteengezet die interessant kunnen zijn zoals:
  • S.M.A.R.T. report
  • Hoeveel data geschreven is
  • De 'gezondheid' van de SSD
  • Checklistje of het OS juist ingesteld is op het gebruik van een SSD
  • Benchmark optie
Disk Management
Onder het kopje Disk Management kan men een Benchmark van de SSD uitvoeren, de software automatisch de SSD optimaliseren voor prestaties (TRIM en andere zaken aan), en de firmware van de SSD updaten.

System Management
Erg handig is het kopje System management waar je allerhande zaken automatisch door de software kan laten wijzigen om zo veel mogelijk prestaties uit de SSD te persen. Vooral bij een nieuwe windows installatie zullen veel SSD-bezitters meteen na de installatie zaken zoals Superfetch, System restore, Hibernation en andere opties moeten aanpassen omdat anders de SSD steeds wordt beschreven met de pagefile.sys en hiberfil.sys etc. De Samsung software automatiseert dit allemaal met 1 druk op de knop! Enorm handig als je het mij vraagt.

Secure Erase
In de software is er ook de mogelijkheid tot het uitvoeren van een Secure Erase. Als men een SSD formatteert zoals men dat bij een HDD zou doen (dus softwarematig), zelfs met meerdere passes dan is nog steeds niet alle data van de SSD verwijderd omdat software niet bij alle storage areas kan komen. Hierdoor blijven blokjes data achter op de SSD. Met Secure Erase reset de controller op de SSD alle storage cells waardoor alle opgeslagen elektronen losgelaten worden. Zo wordt de SSD op hardwareniveau en hardwarematig volledig geleegd. Fijn dus dat zo'n optie in de software beschikbaar is.

RAPID-Mode
Bij het kopje Advanced Features staat de RAPID modus. Deze modus reserveert een deel (maximaal 2 GB als ik het goed heb begrepen) van het werkgeheugen van het systeem. Dit wordt dan gebruikt als cache waardoor het systeem volgens Samsung 1,8x sneller zou moeten reageren m.b.t. de SSD prestaties. Omdat ik 16 GB RAM heb en dit vrijwel nooit volledig gebruikt wordt heb ik deze modus aan staan. In real-life situaties heb ik nog niet echt een verschil kunnen opmerken - de SSD is en blijft gewoon enorm snel of RAPID nou aan of uit staat. In de benchmarks is dit natuurlijk wel terug te zien: de snelheden van het RAM zijn nou eenmaal veel hoger dan dat van de SSD.

Encryptie
De software maakt het makkelijk om Class 0 en TCG Opal encryptie toe te passen. Ook is er een optie tot Full-disk 256-bit AES encryptie. Hierin onderscheidt de 850 pro zich van de 840 pro.

Tot zover de software.

Benchmarks

De SSD maakt de beloofde snelheden waar. Zowel in Samsungs eigen benchmark als in AS SSD. Zie screenshot voor de resultaten.

3D V-NAND
Samsung maakt in deze 850 Pro serie voor het eerst gebruik van een nieuwere techniek die 3D V-NAND heet. Simpel uitgelegd houdt dit in dat in plaats van de '2D NAND', waar de cellen naast elkaar liggen, nu de NAND cellen op elkaar gestapeld zijn. Dit zorgt ervoor dat:
  • Er meer capaciteit op een kleiner oppervlak past
  • Er hogere snelheden behaald kunnen worden
  • De SSD een veel langere levensduur heeft
  • De SSD een stuk zuiniger is
  • De productiekosten omlaag gaan
Filmpje van Samsung over 3D V-NAND:

Omdat de SSD nu een veel langere levensduur zou moeten hebben geeft Samsung 10 jaar garantie op de SSD. Samsung gaat er van uit dat er 10 jaar lang dagelijks 40 GB aan data geschreven op moet kunnen worden. Als consument geeft je dat wel een geruststellend gevoel moet ik zeggen, ook al weet ik dat ik de SSD waarschijnlijk niet de volledige 10 jaar zal gebruiken.

De Samsung 850 Pro 512GB is een geweldig product. De SSD is een van de snelste van het moment, heeft 10 jaar garantie en de meegeleverde software is uitstekend.

Als particulier consument zijn er goedkopere opties met vergelijkbare snelheden, zoals de nieuwe 850 EVO bijvoorbeeld, maar in zijn klasse (dus met de nadruk op betrouwbaarheid, mogelijkheden tot encryptie etc) is de 850 Pro wel een van de goedkoopste.

Heb jij ook een Samsung 850 Pro 512GB?

Meer advertenties

Fijne review! Hoewel ik de MX100 nog wel wat interessanter vind, maar dit is puur vanuit een prijs/performance oogpunt.
Dankjewel :) Ik heb zelf ook nog naar de MX100 gekeken omdat die gewoon enorm goed geprijst is en het mij vooral om de opslag ging - niet de snelheid (die overigens ook prima is) - maar de paar tientjes meer die ik voor de 850 heb betaald vond ik wel de moeite waard om een net wat snellere SSD te nemen :3
To the point review.
Als je naar de 850 kijkt, op vele sites, staat die toch aan de top en wordt als reference gezien.
De meerprijs t.o.v andere ssd's heft zich daarmee gelijk op.
Kwaliteit mag zijn prijs hebben.En de status van de 850's staat nu eenmaal buiten kijf.