Intel NUC DN2820FYKH Review

The Fatal 9 december 2014, laatste update op 13 december 2014, 1.077 views

Intel NUC DN2820FYKH

Fijne compacte computer voor basis computer gebruik. Als media speler is hij ook zeer geschikt dmv OpenElec oid.

Pluspunten

• Compact
  • Makkelijk te assembleren
  • Stil, zuinig
  • prijs/mogelijkheden
  • ingebouwde wifi
  • 2,5 inch HDD/ssd mogelijkheid

Minpunten

• 1 usb 3.0 aan de voorkant
  • Bios versie bij levering was brak.

Aantal weken terug de NUC aangeschaft om te gaan gebruiken als 2de media speler en als computertje voor boven.
Ik bezit al sinds bijna een jaar de Intel NUC Kit D34010WYK die mijn hoofd media speler is dus daar kan ik hem wel aardig mee vergelijken.
Ik kreeg met de eerste versie die ik heb ontvangen thermal trip errors, na contact met de service afdeling is dit meer dan prima opgelost door CoolBlue en heb zonder problemen een nieuwe binnen gekregen.

Verdere benodigd heden die ik gebruikt heb om het tot een draaiend system te krijgen:
USB Stick voor installatie
4GB low voltage ram (1,35 volt, Let hier op!)
OCZ Vertex 2 60 GB.

OS:
Ubuntu, om als work station te gebruiken. (voor de basis taken)
OpenElec Kodi Media Center (voorheen XBMC)

Installatie hardware:
De hardware installeren spreekt voor zich, je schroeft de onderkant open dmv 4 schroeven op de hoeken, haalt de bracket er uit (makkelijkste is om de kabeltjes los te maken vanaf het moederbord, dit geeft je meer ruimte) en dan kan het RAM geheugen plaatsen.
In de bracket kan je een 2,5 inch harde schijf of SSD plaatsen.
Hierna kan je alles weer terug plaatsen en dicht schroeven.

Software installatie:
Als eerste de moet je de bios updaten. De meesten worden met een brakke bios versie geleverd. Op de Intel site kan je de nieuwste versie vinden.
Dit is een erg belangrijke stap, dit kan meteen installatie problemen verhelpen.

Op een andere computer een boot-able USB stick maken (hier is voor elk OS wel een tutorial voor te vinden.)
Alle hardware werd door de OS meteen en goed herkent. Dus de installatie is alleen maar door klikken.
Ik heb gekozen voor Ubuntu en voor OpenElec, waar het systeem default OpenElec boot voor als media speler met Kodi te functioneren.
Dit draait allemaal als een trein, hier merk ik qua performance weinig tot geen verschil met de I3. (als je het alleen voor Media Center gaat gebruiken is de I3 echt overkill en zonde van het geld)
* plus punt is dat de Wi-Fi kaart en bluetooth kaart goed herkent word.

In Ubuntu merk ik wel wat verschil qua performance als ik dat vergelijk met de I3. (dit heb ik ook even in windows 8.1 getest en daar merk je het ook wel)
Maar echt erg hinderlijk is het niet zeker niet voor de basis taken. De SSD maakt hier veel goed.

Ook Kodi draait in Ubuntu goed, je moet alleen in Linux wel wat audio settings wijzigen om dolby en DTS op passtrough te zetten. In OpenElec werkt dit out of the box.

Heb nog getest om OpenElec op een USB stick te installeren zodat je geen harde schijf of een SSD nodig hebt en dat draait ook erg goed! (dan heb je dus voor rond de 150 euro een zeer prima media center).

Verder is het een goed, stil en vooral zuinig apparaatje die voor een normale gebruiker (internet, mail, office) meer dan voldoende presteert, zeker met een SSD!
Als media center (waar de NUC het meeste voor gebruikt word) werkt het echt perfect icm OpenElec.

Edit-1:
SSD deed beetje moelijk dus even snel een oude HDD er in gezet.
Voor een request van een andere member heb ik even een testje gedaan over hoe soepel KODI/XBMC werkt en of een VC 1 blu-ray werkte.

Heb jij ook een Intel NUC DN2820FYKH?

Heb er sinds afgelopen weekend ook één en kreeg een ACPI error bij installatie van Windows 7. Gelukkig is dit in de BIOS te verhelpen door het te installeren besturingssysteem op Windows 7 in te stellen ipv Windows 8. Voor de rest is het voor het afspelen van media en een normale gebruiker inderdaad een prima systeempje wat zich gemakkelijk achter een beeldscherm laat monteren met een VESA-frame.
Wij hebben op het werk een paar voorgangers hiervan (pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U) met een i3. Een groot nadeel daarvan vond ik dat er geen stroomkabel mee is geleverd. Is dat bij deze wel het geval? Wij moesten na levering van de NUC's nog op zoek naar kabels vanaf het stopcontact naar de trafo (micky-mouse connector). Dat stond uiteraard wel ergens bij de webshop bij 'wat zit er in de doos) of liever gezegd dat deel stond er niet bij, maar het is erg onhandig om er bij het openmaken van de doos pas achter te komen.

Verder hebben we in de afgelopen anderhalf jaar 6 gevallen van oververhitting gehad, waardoor de SSD's (Adata SX300) overleden. Na een BIOS update en het plaatsen van koelblokjes (gekregen van Intel, dit was blijkbaar een meer voorkomend probleem) lijkt het probleem over, maar we hebben de overleden Adata's wel vervangen door Samsung 840 evo's.

De i3 voldoet bij ons prima voor office-taken, dus behalve de bovenstaande probleempjes zijn we wel erg tevreden met de NUCjes
bij de DN2820 word wel een power adapter mee geleverd.
Deze gaat wel direct in het stopcontact.
Voor de I3 (de D3410WYK) die ik heb weet ik het niet meer of er 1 werd mee geleverd.

Met temperaturen heb ik alleen problemen gehad met de DN2820 dat hij 1 keer eer termal trip error gaf.
Daarna wel meteen omgerolen voor een andere en hierna geen problemen gehad.