Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel en 60g - Bekijk alle specificaties

Microsoft Band (2014) Large Zwart Review

614 7 december 2014, laatste update op 15 maart 2015, 838 views

Microsoft Band (2014) Large Zwart

Heel mooi concept van fitnessband tot smartwatch tot simpel klokje(watch mode). De software is al uitgebreid en ik zie door aanvullende software nog veel meer potentie. De Band heb ik pas een aantal dagen, dus dit is een eerste indruk. Ik zal later deze review verder aanvullen.

Pluspunten

• Het concept van fitnessband+watch
  • De bouw inclusief sluiting
  • Uitgebreide functionaliteit zoals 24 uurs hartmeting en offline GPS

Minpunten

• Een screenprotector(tje) nodig
  • Draagcomfort met (strakkere) lange overhemd mouwen

Na meer dan 3 maanden in gebruik is het tijd voor een update (en de hint van een medetweaker)
Ook na deze maanden sta ik nog altijd achter mijn eerste bevindingen.

Ik kan nu wat zeggen over de bouwkwaliteit. En die is heel goed. Eigenlijk moet ik alleen de protector een keer vervangen, aangezien op een rand de protector ietsje los is gegaan. Hierdoor is er iets vuil onder gekomen. Plakt verder nog wel. Puur cosmetisch dus. Waarschijnlijk laat ik de protector uit luiheid nog wel even zo zitten. Verder is mijn Band nog altijd als nieuw.

Wat ik gehoopt had, is gebeurd. De Band en Health app hebben inmiddels mooie updates gekregen. Waaronder onder andere een virtueel toetsenbord, aanvullende manier voor weergeven en antwoorden op notificaties en bike/fiets modus. Naast notificaties, sleeptracking en klokje(staat bij mij op 'altijd weergeven'), is fitness op de fiets een reden voor de aanschaf van een Band.

De bike/fiets modus werkt erg leuk. En nu wel correct met fietsen. Zoals bijvoorbeeld wel een correcte hersteltijd. Om de kilometer kun je een status door laten geven. Die zie je ook als je het scherm uitzet voor stroombesparing. Dan gaat het scherm automatisch aan en weer uit.
Ik heb het scherm altijd aanstaan.
Heartrate kan je altijd op het scherm zien en op het 2de veld kan je nu ook de snelheid zien. Na afloop kun je zien wanneer je harder of zachter hebt gefietst. Ik fiets meestal, en zeker nu met de <10 graden, minder dan 2 uur per keer. Met alles enabled, inclusief GPS, is de accuduur voldoende. De Health app is verder uitgebreid en er zijn inmiddels meerdere apps/customizations mogelijk. De Band SDK is onlangs vrijgegeven, dus dat zullen er nog meer worden.
Unband voor de desktop is ook leuk. Voor de export van gpx routes bijvoorbeeld.

Ik kon geen horloge of ringen verdragen en ben dan ook zeer blij dat ik met een Band nergens last van heb. Het enige, maar dat heb je met gewone horloges ook, is dat lange overhemd mouwen de boel niet prettiger maken. Een lange overhemd mouw duwt naar mijn gevoel te veel tegen/op mijn Band zodat dat vervelend wordt. Daarom draag ik bij kouder weer een overhemd met korte mouwen met daar een nette trui/fleece overheen. Als Senior IT Engineer/Consultant is representativiteit belangrijk.
Zo gekleed, merk ik mijn Band 80% van de tijd niet.
Moet zelfs af en toe checken of ik 'm wel om heb. Nice :)
Eens kijken hoe dat gaat als het warmer weer wordt. Ook met typen. Nu is het sowieso geen issue door de nette trui/fleece. Ik zal over een paar maanden mijn review nog een keer bijwerken.

Accuduur is prima. Ook als ik een dag opladen vergeet, haal ik iedere keer de volgende dag om thuis weer op te laden. De klok staat op altijd weergeven. Zonder 'altijd weergeven' zal een Band vast nog langer met een acculading doen. Mijn Band draag ik iedere (werk)dag. Enkele uitzondering daargelaten.

Heb jij ook een Microsoft Band (2014) Large Zwart?

Fijne review. Precies de informatie waar ik nieuwsgierig naar was, zoals accuduur en het deel over fietsen...