The Crew, PC (Windows) Review

Niekleair 6 december 2014, laatste update op 6 december 2014, 412 views

The Crew, PC (Windows)

The Crew is een actievolle racegame. Ik werd tot dit spel aangetrokken vanwege het feit dat 'heel' Amerika erin zit. En om daarmee te beginnen, dat is ook gelijk het grootste pluspunt aan dit spel. De besturing, laat nog wel te wensen over. Evenals de balancering.

Pluspunten

• Enorme map
  • Nette graphics
  • Aansprekende auto's

Minpunten

• Besturing is belabberd
  • De wagens zijn teveel uitgebalanceerd t.o.v. elkaar
  • Het moeilijkheidsniveau is juist onvoldoende gebalanceerd.

Besturing Score: 2
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 2
Stabiliteit Score: 3
Mijn oordeel lijkt wellicht wat vreemd, een racegame waarbij de nadruk op besturing hoort te liggen, met slechte besturing toch als voldoende beoordelen. Op mij maakt het spel an sich echter geen slechte indruk. De besturing doet mij aan de oude Need for Speed games denken, de meeste tijd glibber je rond in een bak snot. Echter als je dat doorhebt valt er nog best mee te werken.

Gameplay
Het spel draait om Alex. Gelukkig heeft The Crew het bij racen gelaten als hoofdactiviteit. Verder krijg je nog wat managementzaken, zoals je auto tunen, een crew regelen etc.

Hier komen bij mij wel wat minpuntjes aan het licht. Ten eerste is de balans tussen auto's compleet bizar. Het is mij regelmatig voorgekomen dat ik in een snelle supercar bijgehouden werd door pick-ups of SUVs. Ondanks dat dit een arcade-racer is, gaat mij dat wat te ver. Als ik met 350+ km over een snelweg knal, wil ik gewoon niet ingehaald worden door een Ford F150 of Hummer.

Daarnaast vindt ik dat je iets te gemakkelijk door de politie gepakt word. Door de Havoc engine vliegt elke wagen die je raakt als een lappenpop in het rond. Maar als je tegen een politiewagen aan rijdt, verandert deze in een blok beton en zet tie je klem. Er is wel van weg te komen, maar de dynamiek is compleet anders dan bij 'gewone' auto's. Zeker in het begin schatte ik de situatie daardoor een paar keer flink verkeerd in.

Daarnaast is ook het moeilijkheidsniveau ongebalanceerd. Sommige races win je met twee vingers in je neus, terwijl andere races je weten te frustreren omdat elke keer net op dat smalle stuk er verkeer zit, of iets anders net tegenzit. Vaak zijn het ook zaken waar je geen invloed op hebt. Bv. als je net aan het afremmen bent voor een scherpe bocht, knalt een tegenligger tegen je aan waardoor je totaal onbestuurbaar word, in een paar auto's knalt en dus gereset wordt achter de andere wagens.

Een kleine glitch is dat het niet mogelijk is om het zoeken naar crewleden te annuleren op het moment dat je (per ongeluk) een snelle coop missie gestart bent. Je Smartphone is tijdens het zoeken naar een crew geblokkeerd o.i.d.

Toch blijft het spel mij boeien. Ten eerste omdat ik ervan houd om te blijven ontdekken, en dat kun je in de spelwereld van de Crew genoeg doen. Daarnaast zitten er genoeg leuke challenges in het spel. Er zit zoveel afwisseling in, dat ik de negatieve punten voorlopig voor lief neem.

Beeld en geluid
De graphics zijn prima. Daarnaast heb je ook geen al te krankzinnige specs nodig om te genieten. Op mijn i5 2500K met GTX560Ti is het prima speelbaar op 1920x1200 met 4xAA. Het enige dat een perfecte score in de weg staat is dat ik gek word van de belichting die dit spel af en toe toepast. Ik houd niet zo van dat warme filter dat racegames vaak op je afgooien. Ook de zon is regelmatig (te) verblindend aanwezig.

Geluid is gewoon goed.

Kwaliteit en prijs
Het spel is stabiel. Eerst maakte ik mij zorgen, omdat Uplay niet altijd voor vlekkeloze stabiliteit heeft gezorgd in het verleden. Maar op 2 server restarts na, heb ik eigenlijk geen stabiliteits issues kunnen ontdekken. Het spel steekt verder degelijk in elkaar.

The Crew heeft aardig wat issues. De besturing is simpelweg bagger, maar er valt aan te wennen. Omdat er in het spel genoeg te doen en beleven is, blijft het mij in ieder geval boeien.

Heb jij ook een The Crew, PC (Windows)?

Net gekocht

wordt op mijn eerste race sim gespeeld met I7 3930K en een 980GTX op 4K monitor
hopelijk werkt het de oude G25 ermee /??????