Call of Duty: Advanced Warfare, PC (Windows) Review

Lighteffx 5 december 2014, 233 views

Call of Duty: Advanced Warfare, PC (Windows)

Weer een nieuwe game in de Call of Duty serie waar vooral tijd gestoken wordt in de multiplayer. De game schiet lekker, maar de wapens zijn niet gebalanceerd en de peer2peer lagg is zeer frustrerend. In de uitgebreide review besteed ik vooral aandacht aan de user experience.

Pluspunten

• Ziet er grafisch goed uit
  • Snelle gameplay
  • Wapens schieten lekker
  • Goeie maps
  • Character customization

Minpunten

• Frame drops
  • Peer2peer connectie inclusief lagg
  • Niet gebalanceerde wapens
  • Weinig wapens
  • Lange wachttijd bij bepaalde game modes
  • Regelmatig last van hackers

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Eerste indruk

Op PC speel ik deze game alleen voor de multiplayer. Vanaf de eerste keer dat ik de game opstartte, merkte ik al dat ik last had van frame drops. Na een update was dit probleem grotendeels opgelost, maar tijdens games merkte ik toch dat ik af en toe last van frame drops had. De wapens schoten lekker en ik merkte dat er vrijwel geen recoil is bij wapens. De maps zijn vrij klein wat ervoor zorgt dat de gameplay snel blijft.

Customization

Deze game maakt net als Black Ops gebruik van het puntensysteem. Je hebt een bepaald aantal punten dat je kunt uitgeven aan wapens, perks, scorestreaks en tactical equipment. Ik vind dit persoonlijk fijn vanwege het feit dat ik geen behoefte heb aan bijvoorbeeld sidearms of scorestreaks die ik niet nodig heb.

Ik had graag wat meer wapens gezien. Er waren al twee SMG's die direct afvielen bij mij, namelijk de SAC3 vanwege Akimbo only en de AMR9 vanwege de burstfire. Van de Assault Rifles vielen ook direct al twee wapens af. De ARX-160 vanwege de three-round burst en de semi-automatic MK14. Ik vind het persoonlijk prettig om regelmatig andere wapens te gebruiken, maar door dit aantal wapens is mijn keus zeer gelimiteerd.

Een pluspunt aan de customization is dat je de gear van je character kunt veranderen. Ik heb geen idee waarom, maar ik vind het prettig dat ik zelf kan bepalen hoe ik er ingame uit zie. Doormiddel van challenges kun je gear krijgen die voor een bepaalde tijd kunt dragen.

In Advanced Warfare zitten ook Supply Drops. Voor mij is het nog onbekend hoe en wanneer je deze Supply Drops krijgt, maar af en toe krijg ik er gewoon n. In deze Supply Drops kunnen onder andere wapens, kleding of limited bonus time (xp / rapid supply) zitten. Een minpunt van deze Supply Drops is dat bepaalde wapens extra damage hebben waardoor het vaak niet ligt aan de skill, maar aan het wapen van iemand.

Ingame Experience

Call of Duty is Call of Duty niet zonder campers. Deze game zit voor mijn gevoel veel te vol met dit soort figuren. Mede dankzij de cloak Exo-ability zitten er overal mensen in hoekjes. Vanwege de snelheid van de gameplay ben je vaak binnen enkele seconden nadat je iemand killed zelf dood als je geen suppressor gebruikt. Dit vind ik best vervelend aangezien ik hierdoor vaak niet verder kom dan een UAV. Om deze reden speel ik dan ook met alleen UAV. Los van het feit dat de game lekker knalt vind ik het jammer dat de Assault Rifles, en voornamelijk de Bal-27, overpowered zijn ten opzichte van SMG's. Wat ik ook regelmatig tegenkom zijn de bekende "quickscopers". Na goed gekeken te hebben en zelf met snipers gespeeld te hebben ben ik erachter gekomen dat het regelmatig voorkomt dat een "quickscope" niet eens raak is, maar je er toch door dood gaat. Dit is voor mij een grote ergenis. Wat ook regelmatig voorbij kwam was een hacker. Dit soort trieste mensen verpesten de game voor de mensen die daadwerkelijk wel de game willen spelen.

Net als campers is Call of Duty geen Call of Duty als er geen lagg is. Vanwege de peer2peer connectie raak ik vaak erg gefrustreerd door mensen die bij mij schietend een hoek omkomen. Deze lagg is zeer frustrerend, omdat het de gameplay sterk benvloed. Graag zie ik bij Call of Duty games in de toekomst het gebruik van dedicated servers.

Ik merkte af en toe ook dat ik lang moest wachten voordat ik eindelijk een lobby gevonden had. Vooral bij de gamemode Momentum kon ik vaak geen lobby vinden

Korte samenvatting

Call of Duty: Advanced Warfare is een goede PC port en knalt lekker weg. Ik had graag wat meer wapens en scorestreaks gezien. Vanwege het grote aantal campers en de peer2peer lagg is dit duidelijk een typische Call of Duty game. De gameplay is lekker snel wat zorgt voor zowel plus- als minpunten. Los van alle minpunten blijf ik deze game met plezier spelen tot het volgende deel weer op de stoep staat.

Mijn PC specs

Moederbord: MSI Z87-G45
CPU: Intel i7 4770k
Videokaart: MSI GTX 780 ti
CPU koeling: Corsair Hydro H100i
Voeding: Seasonic M12II Bronze Evo Edition 850W
RAM: 2x 4GB

Heb jij ook een Call of Duty: Advanced Warfare, PC (Windows)?

Ik vind het echt een ruk spel. Hoe vaak ik op mijn beeld wel niet door een muur heen ben doodgeschoten en op de killcam zie dat ik voor de muur al dood ben geschoten, om het potje zo wat! Daarnaast is al dat futuristisch geouwehoer leuk voor weekje of zo, daarna gewoon vervelend.

Maar leuke review. :)
Dankje ^^

Ja, ik merk het ook heel vaak, maar toch speel ik door.
Gewoon flink schelden en doorspelen :P
als ik dit zo lees blij dat ik het speel niet gekocht heb. :)
Ik wou het spel eerst ook absoluut niet kopen, na twijfelen toch maar gedaan. Heb hem voor de PS4 gekocht. Op zich een prima spel, was in het begin niet zo enthousiast over het jumpen en dashen etc, alleen achteraf bleek dit toch best leuk te zijn... Het hoort nou eenmaal bij het spel. Alleen goede scores halen zit er voor mij vaak niet in, maar voorderest vind ik het persoonlijk best een leuk spel. Op de PS4 heb je helemaal geen last van hackers / lagg / framedropps enzovoort.