Sony PlayStation 3 80GB Zwart Review

Asmodeus 18 maart 2009, laatste update op 18 maart 2009, 3.505 views

Sony PlayStation 3 80GB Zwart

Pluspunten

• Afwerking
  • Exclusive games
  • Niet enkel een console, ook een mediacenter

Minpunten

• De prijs

Spelaanbod Score: 5
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 5
De PlayStation 3
Nu zo'n twee maanden geleden kocht ik mijn PlayStation 3, in een pack met Little Big Planet. Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk heb ik na maanden dubben toch gekozen voor de PlayStation 3, en niet voor de Xbox 360. In het kort: de PlayStation 3 is duur, maar zijn geld dubbel en dwars waard. Wat bij mij de doorslag heeft gegeven is het afspelen van blu-ray's, het niet hoeven betalen voor gamen via internet, de algehele bouwkwaliteit en de PS3 exclusives. Dat is in het kort, ik zal het een en het ander nog wat verder toelichten. ;)

De prijs
Auw. Dat was het eerste wat ik dacht toen ik mijn banksaldo bekeek nadat ik de PS3 had opgehaald. De ene dag voelde ik me nog rijk, nu kon ik gaan aankloppen bij de voedselbank. Dat is wat overdreven, maar de PS3 is met afstand de duurste console die je kunt krijgen. Dat zou op zich nog te rechtvaardigen zijn, als er nog wat coole extra's bij zaten. Maar nee hoor, helaas. Een PS3, een scart-kabel, een controller (met mini-usb naar usb kabel, zodat je gewoon kunt gamen als de accu bijna leeg is), een voedingskabel, en daarmee heb je het wel weer bekeken. Een HDMI-kabel, een netwerkkabel, het zijn kleine extraatjes die er niet bij zaten.

Maar: de PS3 is dan wel de duurste console, het is tegelijkertijd de meest complete. Zo zit er bijvoorbeeld een draadloze netwerkkaart ingebouwd, je hoeft in tegenstelling tot de Xbox 360 geen play & charge-kit te kopen, als je de harddisk wilt vervangen zit je niet vast aan Microsoft-branded harddisks (elke 2,5" s-ata voldoet). Verder kun je hem gebruiken als mediacenter.

Al met al: een erg krappe voldoende op het aspect prijs.

Bouwkwaliteit & afwerking
Er gloort hoop achter de horizon. Nu we de donkere wolken van de prijs achter ons gelaten hebben, kunnen we het hebben over de sublieme afwerking. De PS3 ziet er prachtig uit. Hij is prachtig zwart met een glanzende finish. De knoppen aan de voorkant van de console zijn aanraakknoppen: even je vinger erop leggen is voldoende. Een klein led-lampje gaat branden om aan te geven dat je de console aangezet hebt. Toen ik hem aangezet had, viel het me alles mee hoe stil de console was. Hij is weliswaar wat luider dan mijn GameCube, maar hij is absoluut stiller dan de Xbox 360. Daarbij is de bouwkwaliteit erg solide. Niets kraakt, alles voelt stevig aan.

Om kort te gaan: de PS3 krijgt een "zeer goed" op het punt van bouwkwaliteit en afwerking. Zeker in vergelijking met de Xbox 360 is de PS3 beter afgewerkt, gelikter vormgegeven en degelijker.

Multimediafeatures
Blu-ray, DVD's, cd's, DivX, het zijn maar een paar van de formaten die de PS3 weet af te spelen. De PS3 ondersteunt full HD (1920*1080), er zit een HDMI-uitgang op. Je kunt hem inzetten als multimediacenter, getuige het topic op GoT.

Let wel: deze beoordeling geef ik enkel op face value. Ik heb zelf nog geen tijd (en zin) gehad om te onderzoeken wat de (on)mogelijkheden zijn, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het slecht werkt. Kortom, als je er gebruik van wilt maken, met de PS3 is het absoluut mogelijk.

Multiplayer
Zoals eerder aangegeven: de PS3 heeft een draadloze netwerkkaart on board en ook een ethernet ingang hoort uiteraard tot de uitrusting. Aansluiten op internet is dan ook een fluitje van een cent: je plugt een kabel in en je zit online. Zo af en toe moet er eens wat geŘpdatet worden, maar dat is snel gebeurd. De server waar de PS3 zijn updates vandaan haalt is snel genoeg, en de updates zijn nooit echt heel groot (reken 100 MB of minder).

Als je eenmaal op internet zit, is het aanmaken van een PSN-ID een fluitje van een cent. Toegegeven, tekst invoeren met een controller werkt niet heel fijn, maar als je eenmaal een PSN-id hebt aangemaakt, hoef je eigenlijk niet weer te typen, is mijn ervaring. Tot dusver heb ik alleen Little Big Planet online gespeeld, en dat beviel uitstekend. Connecten en gaan! Lag heb ik tot op het heden nog niet ervaren.

Maar, eerlijk is eerlijk: de PS3 verliest het hier wel van de Xbox 360. De service die Microsoft aanbiedt is beter vormgegeven, werkt eenvoudiger en is over het algemeen wat sneller met connecten dan de service van Sony. Anderszijds, de service van Sony is gratis, en voor die van Microsoft ben je maandelijks geld kwijt. Voor mij was prijs een factor bij het kiezen voor de PS3. Ik speel niet zo heel veel online, en om nou maandelijks te betalen voor iets wat ik hooguit twee of drie keer in de maand gebruik, is erg jammer. Daar komt bij dat de service die Sony aanbiedt absoluut niet slecht is! Op heel veel vlakken kan hij de concurrentie met Microsoft prima aan, maar Xbox Live is nÚt iets makkelijk en nÚt iets sneller.

Spelaanbod
Uitgebreid. Ongelooflijk uitgebreid. Zoek je racegames? RPG's misschien? Shooters? Platformgames? Games Ó la Tomb Raider? Je hebt ruime keuze. Maar, zul je je afvragen: "da's leuk, maareh...de Xbox 360 heeft ook veel games", en daar geef ik je geen ongelijk in. Desalniettemin heeft de PS3 een aantal exclusives die ik voor geen goud zou willen missen. To name a few:
* Little Big Planet
* Uncharted
* Metal Gear Solid 4
* Resistance
* Killzone 2
En de lijst kan absoluut langer, maar het moge duidelijk zijn dat de PS3 een aantal goede exclusives heeft. Dit heeft voor mij uiteindelijk de doorslag gegeven, en ik heb tot op het heden nog geen spijt gehad.

Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen onderbouwen waarom ik voor de PS3 heb gekozen. Kan ik hem je aanraden? Zonder twijfel! Met de PS3 haal je een betrouwbare en snelle console in huis, die je als meer dan een console kunt gebruiken. Qua games zit het voorlopig wel even snor en ook online gamen werkt prima.

Maar, en ook nu ontkom ik er weer niet aan:: ook de Xbox 360 is een goede keuze. Twijfel je dus tussen een van beide? Kijk eens welke games exclusive zijn voor het platform en bepaal voor jezelf welke games voor jou de doorslag geven. Ik hoop in elk geval dat ik je een beetje op weg heb geholpen door een review over de PS3 te schrijven.

Heb jij ook een Sony PlayStation 3 80GB Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb zelf ook mijn PS3 60 GB bij de launch gekocht voor inderdaad ... 600... desalniettemin ben ik nog steeds zeer tevreden over mijn console! Ik gebruik hem dan ook met enige regelmaat!

Wat ik erg mooi vind aan het systeem is dat het zichzelf automatisch update en zodoende altijd de nieuwste software tot zijn beschikking heeft. In den beginne kon je er nog weinig tot geen DivX films mee afspelen.. Inmiddels stream ik regelmatig DivX films naar de PS3 en het speelt allemaal zonder slag of stoot af, super! Verder is de BluRay speler een erg prettige bijkomstigheid!

Over het online gedeelte kan ik in het kort zeggen dat het waanzinnig werkt! Ik heb nooit last van lag.. Een uitzondering daargelaten, PES 2008.. koop dit spel niet!!!!!! je ergert je groen en geel.. maar dat terzijde. Verder speel ik regelmatig met veel plezier Killzone2 op de PS3. Als je ziet wat de console dan voor elkaar krijgt is werkelijk waanzinnig! Met z'n 32en online en geen vuiltje aan de lucht! Supermooie graphics en spel blijft vollop draaien. Voorlopig blijf ik zeggen dat het de moeite waard is, deze console aan te schaffen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat! :P

Verder kun je er al je (digitale) foto's opzetten en met diashow e.d. bekijken. Ook je mp3's speelt de console af en deze kun je allemaal rangschikken, zodat je niet verdwaald raakt in je eigen muziek.

Batsgeit geeft aan dat er op het PSN weinig met de headset wordt gesproken, hetgeen ik een verademing vindt. Al dat gejank en gescheld op de achtergrond werkt me alleen maar op de zenuwen.. Wat erg mooi is zijn de USB poorten aan de voorzijde en bij mijn (launch PS3) ook de geheugenkaart sleuven unit.. Al met al een zeer complete console die IMO een echt multi mediacenter genoemd mag worden! _/-\o_
elke 2'5" sata voldoet trouwens, als je een ide erin stopt gaat het tegenvallen;). ik vind m als media center best slecht omdat hij geen mkv's kan afspelen en ondertiteling ook niet mogelijk is, exclusives vind ik ook niet echt een pre op de 360 omdat die zo ook zijn eigen exclusives heeft. Ik ben trouwens ook een tevreden eigenaar van een ps3, dus de rest van de review sluit ik me bij aan:).

edit: ik weet dat streamen ook een mogelijkheid is, maar ik zet dan liever direct mijn pc op de tv via mediaportal o.i.d.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 18 maart 2009 19:54]

Erg leuk om te lezen waarop jij je keuze hebt gebaseerd.

Ik vind de meeste aspecten die je noemt ook erg belangrijk. Afwerking van het apparaat, compleetheid als je het ding koopt (je bent daarna zo goed als niets meer kwijt aan extra accessoires), blue-ray speler, uitstekende mediaplayer en de mooie exclusive titels waren voor mij ook de doorslag.

Aan KAdrifter: ik gebruik ps3 media server, kan ik prima mkv's streamen vanaf elke pc in m'n netwerk ;)

[Reactie gewijzigd door morpheus-nl op 18 maart 2009 16:34]

nette review !

Ik zat ook te twijfelen tussen xbox360 en ps3 en uiteindelijk voor de ps3 gegaan. De ps3 exclusives vind ik toch net leuker ( uncharted, ratchet and clank , socom, killzone 2 ) en langere levensduur. (krachtige processors + blue ray speler ).
Over de negative eigenschap van prijs ben ik het niet echt eens, Het is een van de goedkoopste en beste blu-ray spelers, Daarbovenop is hij nog eens een mediacenter Ún spelconsole.
Dat is wel zo, maar de main feature is toch dat het een game console is, en dan is het wel degene met de hoogste instapprijs.

Maar ik ben het wel met je eens hoor, het ding is zijn geld dubbel waard doordat je ook een blue ray speler hebt en een fantastische mediacenter.
Ik bezit een Xbox 360 (wees gerust, ik zal objectief blijven ;)) en geef je volledig gelijk dat je naar de exclusieve games moet kijken. De Xbox 360 en PS3 verchillen daar nogal in.
Ik ben persoonlijk meer voor de exclusives van de 360, en vindt het achievementsysteem een meerwaarde geven aan je spellen.

Maar de PS3 heeft een blu-rayspeler, en als je een Full-HD tv hebt is dat wel zeer interessant.

Ze kunnen beiden media streamen van de pc naar je tv over je netwerk.
Ondanks Windows Vista ernaar streeft om makkelijk je 360 aan te sluiten, is het in de praktijk soms toch wat moeilijker, ook divx en alle quicktime-formaten (.mov, films met h264 codering,..) accepteert de 360 niet.
Ik weet niet of de PS3 dat wel kan? Ik geloof van wel.
Bij mijn PS3 (bij de launch gekocht a 600 euro) zat wel een netwerkkabel, kan zijn dat die er inmiddels is uitgehaald.

Wat me wel opvalt is dat bij PSN veel minder mensen door de headset praten dan bij xbox live. Verder gebruik ik voor multimedia ook de PS3 media server, werkt perfect, alleen bij HD beelden moet hij zo af en toe een beetje streamen.

Ik heb ook een 360 en een Wii, maar die staan vrijwel nooit aan. Maak eigenlijk nog alleen gebruik van mijn PS3, en dat wil wat zeggen denk ik :)
goede review! Ik sta voor dezelfde keuze en ik heb me laten vertellen dat de xbox niet werkt met een Logitech G25 stuurwiel en de PS3 wel... Dat zou voor mij doorslaggevend zijn (dat wiel is duurder dan die hele xbox!). Iemand info hierover?
De xBox 360 heeft wel degelijk een draadloze nertwekkaart .
Die van mij download div. applicaties in notime.
Groot pluspunt van de xBox 360 is ook, dat hij onhoorbaar zijn werk doet.
Ook het tekst invoeren met de xBox 360 controler, gaat soepel en gemakkelijk.

Maar ieder maakt uiteindelijk zijn eigen keus; alle gameconsoles hebben hun pre's en pro's.
Trouwens, de xBox 360 kun je als mediacenter inzetten.
Overigens een nette review, die duidelijk genoeg is.