Fuji Finepix Z1 (5MP, 3x zoom, 36-108mm, f/3.5-4.2) Review

novaflash 2 juli 2005, 1.180 views

Fuji Finepix Z1 (5MP, 3x zoom, 36-108mm, f/3.5-4.2)

Pluspunten

• Groot duidelijk TFT scherm [2,5 inch]
  • XD geheugen - lekker snel
  • Genoeg instelmogelijkheden, ook handmatig fotograferen e.d.
  • Super compact formaat
  • Zeer degelijke behuizing
  • Lens komt niet naar buiten schuiven, maar toch optische zoom.
  • Ook digitale zoom.
  • Sensor kan ook infrarood fotograferen - even getest met afstandsbediening
  • Ontzettend klein leuk hebbeding - compact en makkelijk in de zak te steken
  • Lange batterijduur [100+ fotos heb ik gemaakt zonder recharge]

Minpunten

• Handleiding bespreekt veel, maar niet alles
  • Korrelig in low-light situaties
  • Niet geschikt voor professionele toepassingen
  • Geen uitbreidingsmogelijkheden (filters, flitsers etc..)

Uitbreidbaarheid Score: 1
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Qua uiterlijk en formaat is het een ontzettend leuke camera. Het is inderdaad ongeveer zo groot als een stapeltje speelkaarten, iets dunner zelfs. Wat op foto's echter niet blijkt is dat het TFT scherm ietsje uitsteekt - het scherm zelf is nog in de camera ingebouwd, maar de harde beschermlaag eroverheen ligt er zeg maar overheen.

De bediening van het apparaat is zeer makkelijk te begrijpen, ik kon meteen foto's maken. De voorkant schuift namelijk naar rechts, en dan springt de camera binnen een seconde online. Foto's maken is simpel, en met de Sports modus is het mogelijk om heel snel foto's te maken. Zeer korte auto-focustijd, en ontspanning is direct, 0,01 seconde volgens Fuji.

Gelukkig heeft Fuji een paar leuke display modus ingebouwd, zodat je leuk door je foto's heen kunt kijken. Je hebt een scherm van 3 bij 3 thumbnails dat je ervoor kunt roepen, en je kunt ook met fade-in's werken. Dat vloeit de ene foto over in de andere als je door je foto's bladert.

De fotokwaliteit is iets wat ik toch wat beter had verwacht. Bij low-lightomstandigheden dan worden de foto's toch wat korrelig. Ik maak de foto's dan op de hoogste resolutie, 5,1 megapixel fijn, maar ik vind toch dat het wat korrelig blijft. Het is in ieder geval niet aan te raden om zo'n foto van te dichtbij te bekijken. Dat vind ik wel jammer. Met flits erbij is het prima, echter. Ook foto's buiten en in goed verlichte kamers is de kwaliteit prima. Ik ben echter wel van mening dat dit niet een camera is voor professionele toepassingen. Dit is gewoon voor goede kwaliteit vakantiefoto's. Zeer makkelijk mee te nemen dankzij zijn superkleine formaat en vooral zijn degelijkheid. Het is een slim bedacht metalen omhulsel. En het klepje voor de batterij en de geheugenkaart mag dan van plastic wezen, maar die zit zo goed en slim vast, dat gaat gewoon niet stuk tenzij je em keihard op de grond keilt. Maar dan is de rest van de camera ook wel stuk.

Over de bediening heb ik nog wel een minpuntje - er zit zo'n rond schijfje met 4 richtingen, waar je met de duim op kunt drukken en de menu's kunt doorbladeren. In het midden zit een soort 'enter' toets. Allemaal heel leuk bedacht, maar ik moet toch echter met de nagel van mijn duim dat schijfje bedienen, anders druk ik ook de enter toets tegelijkertijd in. Het zijn vrij stugge knopjes die je moet indrukken. Het is niet zo dat je het net als met een game console bediening zo even makkelijk bedient. Je moet echt drukken. Dat is wel jammer op zich, het neemt wat van het comfort van zo'n apparaat weg.

Iets wat mij ook opviel was dat aan de rechterkant van de camera een klein stukje zwart plastic zit wat mij doet denken aan een infrarood oogje. Ik kan echter nergens iets vinden over een infrarood oogje. Misschien verbeeld ik het me, maar het lijkt mij gewoon vreemd dat op zo'n mooi afgewerkt product met zulke strakke lijnen ineens een plastic plaatje zit dat net lijkt als het IR oogje op mijn laptop. Ik zal het me wel verbeelden ;) .

Heb jij ook een Fuji Finepix Z1 (5MP, 3x zoom, 36-108mm, f/3.5-4.2)?