Specificaties 6" (1280x720), Android 4.2, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

HP Slate 6 VoiceTab (G2E67EA) Zilver Review

Benedykt 2 december 2014, 471 views

HP Slate 6 VoiceTab (G2E67EA) Zilver

Voor de prijs is het een ongelooflijk goed apparaat! Niet zo snappy en soepel als een iPhone of high-end Windows Phone, maar wat wil je voor 105 euro?

Pluspunten

• Mooi design
  • Prijs!
  • Dual sim, active/active
  • Mooi scherm
  • Gewicht
  • Lekker geluid in de speakers

Minpunten

• Alleen 3G (HSDPA+), geen 4G
  • Alleen de Micro SIM kan 3G aan, de normale sim alleen 2G
  • Camera's zijn vrij beroerd

Om te beginnen: Ik ben absoluut een Windows Phone fanboy. Echter de prijs in combinatie met de specs van deze telefoon hebben me toch doen switchen naar Android.

Ik kwam deze telefoon tegen via een personeelswebsite van mijn werkgever, voor zo'n 150 euro. Even rondzoeken liet zien dat de telefoon afgelopen vrijdag te koop was voor 105 euro bij HP zelf, maar daar zat een onbekende levertijd op. Zodoende toch maar de telefoon besteld via m'n werk en gisteren kwam de telefoon binnen. Deze review is dus ook voornamelijk een first experience omschrijving van het product, zaken als robuustheid, accuduur etc ga ik in de loop van de maand aanvullen.

Ik heb deze telefoon eigenlijk in de blinde gok gekocht. Het was een bijzonder goedkope telefoon voor de specs en ik was eigenlijk wel benieuwd of dit nou wel wat was. Wetgeving in Nederland voorziet in een kosteloze retour als het product niet bevalt, hooguit tegen verzendkosten. Zodoende de gok maar genomen en een 6" telefoon gekocht.

De telefoon zal ter vervanging komen van mijn 2 telefoons: Ik loop nu hele dagen rond met een Nokia Lumia 820 als privé telefoon, en een 920 van de zaak. Vervelend, want als ik de 820 een dagje thuis laat word ik daar uiteraard weer op gebeld ;) Ik ga de telefoon dan ook voornamelijk vergelijken met deze situatie, en tegenover mijn Google Nexus 7 (2012) wat uiteraard ook gewoon een Android apparaat is.

Gewicht
Wat mij als eerste opviel na het uitpakken en in elkaar zetten is het gewicht, de HP Slate6 VoiceTab is licht! De telefoon weegt zo'n 160 gram, terwijl de Nokia Lumia 920 toch 180 gram. Na het aanzetten en configureren van standaard zaken (Google Account, WiFi) kwam de telefoon gelijk met de update naar 4.4.2 aanzetten. Ondanks op internet gelezen te hebben dat deze vooral niet geďnstalleerd moet worden heb ik het toch gedaan en daar ben ik ook wel blij om. De telefoon leek onder Android 4.2 trager en vervelender aan te voelen dan onder 4.4.2, waar wellicht de nodige optimalisaties in zitten.

Performance
Qua performance kan ik er eigenlijk kort over zijn: Voor z'n prijs gewoon goed. Uiteraard is het niet zo soepel als een iPhone of de Nokia's die ik er voor weg doe, maar een heel stuk beter dan ik had verwacht. Ik ben als Android apparaat dan ook voornamelijk mijn Google Nexus 7 (2012) gewend, wat inmiddels een verouderd apparaat is. Dit is ook niet het snelste beestje van de stal meer (zeker na de update naar 5.0), maar nog wel bruikbaar.
Ik heb een aantal (voor mij standaard) apps getest, puur op gevoel. Deze apps zijn onder andere:

- Google Chrome
- 9GAG
- Netflix
- ZiggoTV
- Facebook
- FB Messenger
- WhatsApp

En het overall gevoel is gewoon goed. Meer dan acceptabele laadtijden, op de ZiggoTV app na. Maar voor zover ik weet is dat een debiel slecht geprogrammeerde App en draait hij overal gewoon ruk. Maar eigenlijk alle andere apps draaien zonder moeite en zijn allen goed bruikbaar. Ook het kijken van 720p Youtube of HD content in Netflix gaat prima.

Scherm
Waar ik wellicht het meest voor vreesde, was de beeldkwaliteit. Hoe zou een 6" 1280x720 IPS LCD scherm er nou in werkelijkheid uit zien? Nou heel simpel: Goed. Mooie kleurweergave, goed helder scherm en de resolutie, tsja.. Ik snap an sich de PPI-race die gaande is wel, hogere pixeldichtheid betekend vaak ook wel een mooier beeld. Maar ik mis het hier niet. De 920 heeft vrijwel dezelfde resolutie op 1,5" minder, dus ook een hogere PPI. Maar is het beeld per sé mooier? Anders, in een positieve zin.

Tuurlijk is een Full HD (of zelfs een 2560x1440) resolutie prachtig en ziet dat er superscherp uit op zo'n schermpje, maar ik mis het niet. Dit, plus het feit dat de overall beeldkwaliteit gewoon goed is, laat mij dit tot zeker 1 van de pluspunten uitkomen.

Camera
Goed, dan komen we bij 1 van de zwakke punten uit van het toestel: de camera. Deze is simpelweg slecht. Ik kan er een heel verhaal over schrijven, maar de kwaliteit is gewoon beroerd, zeker als je het vergelijkt met de Nokia's of de foto's van een iPhone. Jammer, maar dit is voor mij absoluut geen doorslaggevend punt bij de aanschaf van een telefoon. De camera is wat mij betreft pure bijzaak, leuk dat het er op zit.

Ik ga later nog even een paar foto's maken en deze proberen te uploaden.

De frontcamera is overigens dikke prima om te skypen/anderzijds videobellen, dus it isn't all bad.

GSM functionaliteit
Je zou bijna vergeten dat je ook kunt bellen met deze unit. :P

De telefoon heeft ondersteuning voor Dual SIM en dat is handig. Zodoende kan ik eindelijk mijn 2 telefoons thuis laten en op beide nummers bereikbaar zijn (en uitbellen). De telefoon is (naar mijn weten) voor in de Indiase markt gemaakt en heeft zodoende geen ondersteuning voor 4G. Had ik overigens ook absoluut niet verwacht voor 150 euro, maar ik vermeld het maar wel even.

Wat ik vervelender vind is dat slechts 1 van 2 GSM radio's ondersteuning heeft voor 3G. Alleen de Micro SIM (SIM1) kan zich aanmelden op het 3G netwerk, terwijl de Mini-SIM (SIM2) alleen op 2G kan. In de praktijk betekend dat dus dat je normaal internet hebt, totdat je SIM1 uit zet. Dan stap je terug op GPRS, iets waar niemand vrolijk van wordt.

In mijn situatie heb ik daar helemaal geen last van, omdat ik via mijn werkgever een zakelijk abonnement heb met een grotere bundel dan privé, en ik kreeg de privé bundel al nooit op. Daarnaast hebben veel van mijn vrienden en familie mijn zakelijke nummer en gebruiken deze om contact met mij op te nemen. Het privé nummer zit er met name vanwege legacy redenen in, en dat doet hij prima.

Het bereik lijkt vooralsnog goed, vergelijkbaar met de Nokia's. Hoe zich dat stand houdt zal ik in de loop van deze maand in deze review vermelden.

Overall
Een (meer dan!) goede telefoon voor een belachelijke prijs. Even in gedachten houden dat voor 105-150 euro je al gauw richting de Galaxy Ace2 en vergelijkbare toestellen gaat, als je het in de Android hoek blijft zoeken. Ik zou voorheen echter nooit een goedkope Android aanraden, maar mensen dan juist verwijzen naar de Nokia 520/620/630. Maar met de komst van deze telefoon ben ik wel een beetje om, Android kan zeker wel bruikbaar zijn op zo'n prijsklasse.

Heb jij ook een HP Slate 6 VoiceTab (G2E67EA) Zilver?

Misschien een tip om wat foto's te maken?
Zoals ik aangaf ga ik dat nog doen, maar daar wil ik wel even tijd voor nemen ;)
Ik bedoelde van het toestel, uit de tekst maak ik op dat je foto's upload gemaakt met het toestel
Ah zo! Ja daar dacht ik nog wel over, maar ik wist niet helemaal wat het nut er van was aangezien die productfoto's ook op internet te vinden zijn. Maar als er behoefte aan is :P

Ik ga wel ff plaatjes schieten, werk hem vanavond nog wel bij!
Hoe zit het met de GPS?
Aaaand it's gone! :P

Ik was m'n afkeer van Android blijkbaar nog niet helemaal verloren. Ik heb 2 collega's die hetzelfde toestel hebben, zij gebruiken hem met veel plezier. Deze telefoon heeft voor mij bevestigd dat alle kleine dingetjes in Android waar ik zo'n afschuwelijke hekel aan had nog steeds aanwezig zijn.

Ik heb het toestel weer doorverkocht en gister een Nokia Lumia 930 opgehaald. Wat een verademing :)