Jabra BT5020 Review

Wijnands 6 april 2009, laatste update op 25 maart 2010, 1.044 views

Jabra BT5020

Pluspunten

• prettige pasvorm
  • goede gesprekskwaliteit
  • multipoint pairing

Minpunten

• geen lcd display voor batterijstatus
  • maar 2 toestellen in multipoint modus
  • volumetoetsen op de tast bedienen vergt enige oefening.

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Na een eerder experiment met een jabra BT-4010 als opvolger van mijn stokoude logitech headset is de keuze op de BT-5020 gevallen. De bt-4010 zat, met zijn haakje over het oor constructie, niet prettig en bleek niet over multipoint pairing te beschikken in tegenstelling tot wat de winkel verklaarde.

De headset wordt compleet geleverd in een nette doos. Netlader, autolader en usb kabeltje zitten erbij alsmede een simpel maar duidelijk boekje. De headset is zowel op het linker- als rechteroor te dragen

Pairen is kinderlijk eenvoudig, als de headset uitstaat en je houdt de power knop lang ingedrukt dan schiet de headset in pairing modus. Dit wordt weergegeven door een blauw ledje.
De headset ondersteund multipoint pairing voor 2 toestellen. Er staat in de handleiding duidelijk dat je alleen geavanceerde functie's zoals voicedialing hebt op het laatst gepairde toestel. Op de headset is een opname knop, aan en uit en 2 volume knoppen te vinden alsmede een statusindicatie led.

Draagcomfort is redelijk tot goed. De headset wringt niet en is licht genoeg dat je nauwelijks door hebt dat je 'm op hebt. De speaker kan 180 graden draaien op het asje waar de speaker op zit en kan zo'n 4mm op en neer bewegen. Dit alles om te zorgen dat de speaker goed voor de ingang van je gehoorgang zit en dat je 'm links of rechts kan kragen. Bij mijn grote flappers krijg ik de speaker net niet helemaal goed voor de gehoorgang. Gelukkig is het volume goed genoeg dat het niet echt een probleem is.

Gesprekken in de auto en kantoortuin zijn voor beide partijen goed verstaanbaar. De tweede microfoon die het windonderdrukkingssysteem van informatie voorziet lijkt hier zeker een bijdrage aan te leveren. Wel is de headset, zoals jabra al aangeeft, wat gevoelig voor een lichaam wat tussen de headset en de telefoon zit. Met andere woorden, voor optimale kwaliteit draag je je telefoon aan dezelfde kant van je lichaam als de headset.

Gespreksduur is volgens de fabrikant 10 uur en standby 250 uur. Ik schat dit in als iets optimistich, na een weekje op de eerste lading en zo'n 4 uur gesprekken kreeg ik al een batterijwaarschuwing. Ik heb nog niet getest hoeveel tijd er zit tussen de waarschuwing en een echt lege headset.

Edit: Heb de headset nu wat langer in gebruik. Een kleine 2 weken met veel standby en gepraat is zeker haalbaar. Het lijkt alsof de batterij even moet "Wennen". De opgave van de fabrikant komt mij nu veel realistischer over.
Als de batterij bijna op is hoor je elke 30 seconden een piepje in je gesprek. Je hebt dan nog zo'n 20 minuten om een lader te zoeken.

Multipoint pairing is een sterke feature van deze headset. Het ding kan aan 2 telefoons tegelijk gekoppeld worden, inkomende gesprekken kunnen van alletwee opgepakt worden. Uitgaande gesprekken door de toetsen van de telefoon te gebruiken werken ook vanaf alletwee. Voicedialing werkt alleen op het laatst gekoppelde toestel.

Voor mij een prettige headset. Een microfoon die naar mijn mond wijst vind ik een prettig idee. Verder zit 'ie goed en doet prima wat 'ie moet doen.

Edit
Na net geen jaar is de verbinding met de speaker beschadigd geraakt. Jabra heeft, na wat aandringen van mijn kant, de headset vervangen door het nieuwe Extreme model waarover hier meer: http://tweakers.net/productreview/19696/jabra-extreme.html

Heb jij ook een Jabra BT5020?