Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Arctic Xtreme IV Review

DHX Titan 1 december 2014, laatste update op 1 december 2014, 1.018 views

Arctic Arctic Xtreme IV

Welkom bij de product review van de Arctic Accelero Xtreme IV!

Pluspunten

• Degelijke kwaliteit
  • Relatief makkelijk te monteren
  • Zowel GPU als VRM's blijven cool

Minpunten

• Warmte kan in de kast blijven hangen als de airflow in je kast niet voldoende is
  • Minder overclockbaar dan waterkoeling/stikstofkoeling
  • Relatief duur

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5

Welkom bij de product review van de Arctic Accelero Xtreme IV!

Unboxing
Specificaties
Reden tot aanschaf
Montage
Temperaturen
Credits

Terug naar boven!

Ik zoek al een tijdje een goede luchtkoeler, ik zocht een degelijke koeler. Dan kom je al snel uit bij Arctic. Het is een redelijk dure koeler, echter de prestaties zijn dik in orde! Ik was meteen verkocht. Hieronder volgt een uitgebreide review van het product.

Terug naar boven!

Hieronder de foto's tijdens de unboxing fase:

De Accelero Xtreme IV Unboxed

De Accelero Xtreme IV Unboxed

De Accelero IV Extreme zelf.

De Accelero IV Extreme zelf.

Handleiding van de Accelero Extreme IV

De backplate van de Accelero Extreme IV

De Graphics Card holder

Koperen blok want contact maakt met de GPU Chip

Fan aansluiting van de Accelero Extreme IV

De zijkant van de Accelero IV Extreme

Specificaties Accelero Extreme IV

Type Koeler: Luchtkoeling (actieve fan) van GPU (videokaart)
Merk: Arctic Cooling
Serie: Accelero
Uitvoering: Arctic Cooling Accelero Xtreme IV
Materialen: Aluminium & Koper
Aantal Heatpipes: 5

Terug naar boven!

De reden tot deze aanschaf was met de intentie om mijn Videokaart (MSI GTX 970) nog verder te kunnen overclocken. Voordat ik deze koeler had, had ik de stock cooler van MSi: Twin Frozr V:

De stock cooler van MSi: Twin Frozr V

Deze koelde ruim voldoende zonder overklok. Een videokaart gaat tegenwoordig een paar jaar mee. Wanneer je gaat overklokken word de videokaart uiteraard warmer, hij gaat dan snel veel minder lang mee. Omdat ik mijn videokaart heel graag verder wilde overklokken voor een nog betere performance tijdens het gamen heb ik een nog betere cooler gekocht: de Arctic Accelero Xtreme IV.

Terug naar boven!

Het monteren van de Accelero Xtreme IV op de videokaart is simpel als je de instructies leest. Omdat de koeler Multi-Compatibility heeft, past de koeler op heel veel videokaarten. Hieronder de lijst:

Nvidia GeForce:
GTX 980, 970, Titan (Black), 780 (Ti), 770, 760, 750 (Ti), 680, 670, 660 (Ti), 650 (Ti,Ti boost), 580, 570, 560 (Ti,SE), 550 Ti, 480, 460(SE), GTS 450, 250, 240 (OEM), GT 740

AMD Radeon :
R9 290(X), 280(X), 270(X), R7 265, HD 8870, 7870(XT, GHz), 7850, 6970, 6950, 6870, 6850, 6790, 5870, 5850, 5830, 4890, 4870, 4850, 4830, 3870, 3850, 3690

Als je een videokaart hebt die hier tussen staat en de case van je desktop is groot genoeg, zal u geen enkel probleem hebben met de montage mits u de instructies volgt die in het boekje staan. (krijgt u erbij als u het product koopt).

Als laatste, om de montage nog makkelijker te maken, krijgt u er een Graphics Card Holder erbij. Het zorgt ervoor dat uw videokaart niet gaat hangen in de case waar tegenwoordig veel videokaarten last van hebben. Hieronder een foto van de Graphics Card Holder

Als laatste in deze paragraaf wil ik snel nog 1 klein, maar belangrijk onderdeel toelichten: de Fan Control
Fan Control geeft u de mogelijkheid om uw ventilatoren sneller of langzamer te laten draaien, ook kan u de hoek waarin de koeler(s) staan, aanpassen.
Er zijn 3 profielen die u kan toepassen:
1. Overclocker Profile: Maximale Koeling
2. Silent Enthusiast: Minimale Koeling
3. Your Profile: Volledig aanpasbaar naar uw voorkeur

Natuurlijk hebben de 2 standaard profielen behalve voordelen, ook nadelen:

Overclocker Profiel: Koelt natuurlijk beter, maar haalt bij een temperatuur van tussen de 45-55Cº al de maximale snelheid (2000 RPM)

Silent Enthusiast: Koelt minimaal, maar haalt bij een temperatuur van tussen de 75-85Cº pas de maximale snelheid (2000 RPM)

Custom profile: U kunt dit profiel helemaal naar wens instellen.

Hieronder het schema van de profielen:

Terug naar boven!

Ik heb uiteraard ook nog een test gedaan met Benchmarks om de videokaart volledig te belasten zodat we weten hoe warm hij word met deze koeler.

Programma: Valley
Instellingen: Ultra HD
Resolutie: Full HD (1920 x 1080)

Maximale temperaturen van de Accelero IV met Valley "Ultra HD".

Terug naar boven!

Conclusie: een geweldige, stille koeler van stevige kwaliteit. De prijs is met 50,- echter wel erg hoog voor een luchtkoeler. Echte overklokker raad ik deze koeler niet aan, die kunnen beter met waterkoeling aan de slag. Bij Waterkoeling zul je altijd warme lucht in de kast houden wat de airflow niet ten goede komt.

Terug naar boven!

Bij het maken van deze review heb ik samengewerkt met een vriend van mij: Jamalietjuh Dankzij onze samenwerking hebben wij deze uitgebreide review van de Arctic Accelero Xtreme IV kunnen maken.

Vind je deze review leuk? Reacties zijn altijd welkom! Dit geeft mij meer motivatie om door te gaan met het maken van reviews. Opbouwende kritiek is altijd welkom! Meer reviews van mij zien? Klik dan hier.

Heb jij ook een Arctic Arctic Xtreme IV?

Leuke review goed gedaan! :)
De eerste 2 min punten zijn m.i niet valide gezien de ori koeler dit "probleem" ook heeft.
Daarnaast kun je lucht koeling niet vergelijken met water/LN2 koeling m.i.
Dan zou alleen de prijs overblijven, 50 euro is m.i een nette prijs voor een aftermarket oplossing zeker gezien de hoeveelheid koper die er wordt gebruikt.
Bedankt voor de feedback! Zal er in te toekomst zeker wat mee doen! :*)
Bedankt voor de review! Ik zit er zelf ook aan te denken om een Accelero Xtreme IV te kopen, tegelijkertijd met een tweedehands 290 met reference cooler... :)

Misschien wel leuk voor de volgende keer om bij de benchmarks ook de resultaten van je originele koeler erbij te pakken, dan kan je echt laten zien of die ¤50,- gerechtvaardigd is of niet ;)

Laat dan misschien ook meteen weten welk profiel jij hebt gekozen, en als je een eigen profiel hebt gemaakt, zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar de instellingen! :P

Voor de rest prima gedaan!
Zal het onthouden voor mijn volgende review! Bedankt voor de feedback! :)
Poging tot opbouwende kritiek: probeer wat minder te wisselen tussen "je" en "u" :)
Voorbeeldje:
en de case van je desktop is groot genoeg, zal u geen enkel probleem hebben
/miereneukmodus

Verder een heel goede review.
zal het onthouden voor de volgende review ;)

mvg Dennis