Specificaties Small form factor, 3 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Core 1000 USB 3.0 Review

Lboers 27 november 2014, laatste update op 27 november 2014, 1.104 views

Fractal Design Core 1000 USB 3.0

Deze behuizing is een goed ontwerp voor iemand die een degelijke behuizing zoekt waar nagedacht is over het ontwerp, maar er wl neutraal uitziet. De behuizing is over het algemeen goed doordacht, maar installatie van een micro-ATX moederbord gaat slecht en verwacht niet een handleiding.

Pluspunten

• Strak neutraal ontwerp
  • niet duur
  • Solide bouw

Minpunten

• Erg moeilijk plaatsen van micro-ATX borden
  • Afwezigheid kabelmanagement
  • Handleiding is een 'zoek-het-maar-uit' specificatielijst

Voor mijn allereerste build was ik op zoek naar een mooie strakke behuizing die "less is more" uitstraald.
De build was op basis van de tweakers BBG-november 2014 met een aantal andere keuzes. De standaard geadviseerde behuizing vond ik niet mooi en te hard het merk 'cooler master' schreeuwen, waardoor ik op zoek ging naar iets beters.

Voorwaarden hierbij waren: solide, neutraal uiterlijk en zo klein als mogelijk bijk een micro-ATX moederbord.
Absolute eisen die ik verder had; usb 3, microfoon & hoofdtelefoon aansluiting aan de voorzijde zijn ook aanwezig bij deze behuizing. Als leuke extra heeft deze behuizing een grote ventiator voor.

Bij het openen van de doos en het inbouwen van de componenten valt meteen op dat de ventilator wit van kleur is. Persoonlijk had ik hier liever een zwarte gezien. De usb 2 aansluiting aan de voorzijde bleek bij ontvangst verder dusdanig verbogen dat je er geen usb stick in kon stoppen. (het is weliswaar recht te buigen, maar toch) Toen ik gedetailleerd naar de behuizing keek kon ik verder bij ieder rond gat op de plastic rand van het voorpaneel een kras zien die vanaf de rand van het gat naar rechtsboven ging. Geen drama, maar wel slordig.

Bij het inbouwen hoef je geen hulp van de handleiding te verwachten. Deze is geen stap voor stap beschrijving la een bekend Zweeds woonwarenhuis maar slechts een opsomming van feiten die je ook van de website af kan plukken. Het inbouwen van het moederbord werd hierdoor een kleine uitdaging.
Als eerst kon ik zelf kijken in welke gaten van de behuizing ik een messing verlengstukje kon plaatsen zodat ik het moederbord vast zou kunnen schroeven als ik het er in zou kunnen krijgen. Het monteren van het moederbord was een groot drama. Inclusief het afdekplaatje rondom de aansluitingen aan de achterzijde van het moederbord past dit bijna niet door de te krap op het moederbord geplaatste bay voor CD spelers e.d. Dit kostte mij 20 minuten om te plaatsen. Erg onhandig ontworpen.

De montage van HDD en SSD's is vertiaal. In principe niets op tegen, maar schijnt een beetje lastig te worden als je een erg grote videokaart er in wilt zetten. Als leuke extra kun je een HDD hier in rubbertjes geveerd ophangen. Scheeld geluidsproductie. Als je een videokaart gaat plaatsen is het handig om een HDD bovenin te monteren en een solid state onder.

Kort: het is een mooie kast, maar inbouwen van hardware is nogal een uitdaging

Heb jij ook een Fractal Design Core 1000 USB 3.0?

Wil deze kast wellicht gaan gebruiken, maar heb in het verleden deze kast gebruikt voor een klant. Wat mij toen opviel was dat de kast erg geluidsgevoelig is. (best een herrie)
Hoe ervaar jij dat?
In mijn ervaring is de kast vrijwel geluidsstil.
Maar ik gebruik hem voornamelijk voor kantoorgebruik (office, internet en af een toe een filmpje). De stockkoeler houd de apu op 34 graden, onboard video en verder alleen een SSD zou ook niet veel geluid moeten maken. Voornaamste geluidsbron lijkt de 1800 rpm van de processorkoeler te zijn.
Heb de kast nu 2 dagen, met H81M-E34 moederbord. en i5-4460, SSD en HDD en dvdbrander
Inbouwen bord gaf geen problemen, SSD en HDD vertikaal op zijstijl evenmin, alleen de haakse SATA-kabel bij het MSI-moederbord geleverd past er dan niet op, want de zijplaat gaat er te dicht langs.
Stock koeler van de i5 en de HDD hoor ik nauwelijks.
Ik plak het ventilatierooster in de zijwand wel aan de binnenkant af met mat zwart papier.
De luchtstroom loopt zo goed vanaf front panel naar achterwand. temp < 30o bij surfen en video.
prima kast