Specificaties 5" scherm met kaart van Europa en Live Services (abonnement) - Bekijk alle specificaties

TomTom GO 5000 (Europa) Review

Martino75Newbie 25 november 2014, laatste update op 11 december 2014, 2.771 views

TomTom GO 5000 (Europa)

Prachtig systeem met goede kaarten, Lifetime mapupdates, lifetime traffic, ook in buitenland!

Pluspunten

• Lifetime maps en traffic
  • Mooi interactief en capacitief scherm
  • Permanente gratis verkeersupdates d.m.v. ingebouwde sim

Minpunten

• schermresolutie iets te laag
  • stevige prijs

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 4
Aanvulling 11-12-2014. Kerstaanbieding bij Tomtom, als je belt 25% korting op prijzen zoals vermeld op website plus vele extra's, waaronder opbergcase!

Aangezien ik nog verdwaal in mijn eigen huis, op zoek gegaan naar een goed navigatiesysteem.
Eerst verschillende apps geprobeerd op mijn smartphone, maar dat vind ik een gedonder van niets. Als tussendoor de telefoon gaat of je wilt even snel een berichtje lezen dan is dat lastig. Ook zijn er maar weinig apps met goede offline kaarten. Snel op zoek naar een PND, maar welke nemen?

De Garmin Nuvi 2598LMT-Digital overwogen met zijn nieuwe digitale DAB+ (verbeterde TMC), maar als het om verkeersinformatie gaat blijkt Tomtom Traffic nog steeds onovertroffen. Op zoek dus naar een Tomtom met Lifetime Maps en Lifetime Tomtom Traffic.

De keuze werd beperkt tot enkele toestellen, waaronder een aantal met resistieve (druk)schermen zoals de GO40, 50 60 en de versies met fraai capacitieve displays welke volledig interactief zijn zoals de GO 500, 500s, 600s, 5000 en 6000. Na even in de winkel te hebben vergeleken werd het mij al snel duidelijk dat ik voor eentje zou gaan met capacitief interactief scherm. Zoveel mooier en helemaal van deze tijd!
De GO40, 50 en 60 vond ik ook aanzienlijk trager bij het berekenen van routes. Aangezien een toestel als de Go 500s slechts enkele tientjes duurder was dan een GO 50 heb ik die online besteld! De GO500s(aug 2014) is de upgrade van de GO500(2013) en heeft o.a. een zeer handige Speak & Go functie (stembediening) die de gewone 500 niet heeft. Even goed opletten dus als je gaat bestellen, je moet de (nauwelijks duurdere) ‘s’ versie hebben van de GO500 en 600!

Voor slechts 169 euro (MM aanbieding nov-14) heb ik de Tomtom 500s online besteld. Direct even aangesloten op de pc en de nieuwste updates binnengehaald via tomtom.nl/getstarted. Voor de zekerheid even een extra 8Gb micro sd kaartje erbij geplaatst. Wat een mooi toestel is dit zeg! Er zit een zeer degelijke autohouder bij en de Tomtom zit zo vast als een huis en met een handige beweging pak je hem er zo weer af. Het 5 inch scherm ziet er super uit, terwijl deze toch ‘slechts’ een resolutie heeft van 480*272 pixels.

Het vernieuwde menu wijkt volledig af van vorige generaties van Tomtom, maar ik vind het een enorme vooruitgang en helemaal van deze tijd. Nu behoor ik ook tot de generatie die een smartphone in 15 minuten helemaal begrijpt, dus de logica achter de nieuwe menustructuur van de Tomtom was me al snel duidelijk. Stembediening is fantastisch en werkt gewoon goed. Roep “hallo Tomtom” en het toestel beantwoord steevast en keurig met “Ik luister”! Geweldig toch, deed mijn vriendin dat maar iets meer ;-) Vervolgens kun je de Tomtom vrijwel alle opdrachten geven die je wenst. Heerlijk om nooit meer onhandig voorover te hoeven bukken bij het invoeren of wijzigen van een adres. Wil je toch handmatig een adres invoeren dan is dat geen enkel probleem en nu veel handiger dan voorheen. Ook kun je gewoon op een plaats klikken op de interactieve kaart om daar vervolgens direct naartoe te kunnen navigeren. Kind kan de was doen!

Toestel vervolgens gekoppeld aan mijn smartphone, dat was redelijk te doen. En ja hoor, de verkeersinfo rolt zo binnen! Routes berekenen gaat echt supersnel en de 3D weergave van gebouwen is een leuke toevoeging. Het navigeren gaat vervolgens zoals het moet, erg goed. Volgens Tomtom verbruikt de telefoon slechts enkele mb’s per dag aan data wanneer je hem de hele dag aan je je Tomtom gekoppeld zou hebben, dat mag de pret dus niet drukken. De 500s is een super toestel.

Toch bleef ik de voor mij ultieme Tomtom GO5000 en GO6000 in gedachten houden. Deze zijn in principe identiek aan de GO 500s/600s, maar dan Always Connected met een ingebouwde SIM-kaart om verbinding te maken met de TomTom-servers. Hierdoor heb je zonder extra kosten, altijd direct toegang tot TomTom Traffic en andere diensten, zoals TomTom Flitsers, ook in het buitenland! Geen roamingkosten dus wanneer je ook in het buitenland verkeersinfo wilt ontvangen en hoeft dus geen smartphone meer te verbinden.

De GO 500s had ik online besteld en kon daarom binnen 14 dagen worden teruggestuurd. Daarom bestel ik ook altijd online, ben nogal impulsief en probeer graag meerdere dingen uit ;-)

Zal ik het doen? Toch voor de GO5000 of 6000 gaan? JAAAAAA. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. De GO6000 heeft een 6 inch scherm met iets hogere resolutie dan de GO 5000, maar ik denk dat de GO 6000 toch net even te groot is aan mn raam. Daarom de GO5000 besteld en deze is helemaal zoals ik wil. Weinig afwijkend van de GO 500s (dat blijft ook een toppertje), maar net even dat laatste stukje luxe aan boord waardoor ik mijn smartphone niet elke keer hoef te verbinden.

Rest mij te vermelden dat je niet al teveel waarde moet hechten aan de eerste reviews van de nieuwe GO toestellen uit de beginperiode (2013), de toestellen waren toen nog maar net verschenen. Inmiddels hebben verschillende updates ervoor gezorgd dat dit gewoon fantastische navigatiesystemen zijn!

Heb jij ook een TomTom GO 5000 (Europa)?

Kan je even contact met me opnemen via dm ?
Ik zie op je profiel geen mogelijkheid om je te contacteren :)
Heb het inmiddels aangepast.
martijn75@zonnet.nl
Dus als ik het goed begrijp. Moet je dus bellen naar TomTom voor die kerst korting van 25%.
Ik kan hierover namelijk niks terug vinden op hun eigen site.
Klopt helemaal. Probeer maar en laat het ff weten!
Oké bedankt. Zal morgen eens bellen naar de Klantenservice van TT. Bedankt voor het delen van de tip. Wil zelf de GO 6000 aanschaffen.
Geen dank. De 6000 is top met iets hogere resolutie. (106 ppi vs 150 ppi ofzo). Wel flink apparaat aan je raam. Voor beide is iets te zeggen denk ik, zowel de Go 5000 als Go 6000
Ik wil hem in mijn truck gaan gebruiken. Dus grootte is geen probleem. Mijn voorruit is groot zak. Lifetime maps en traffic vindt ik grote pluspunten. Aangezien verkeerd rijden met een vrachtwagen soms nog wel eens een problemen geeft.
Zojuist de 6000 besteld incl. de 25% korting en gratis beschermtas. Heb nog 8 maanden live services lopen op Traffic. Dit wordt mooi omgezet naar flitsers. Goede service van TomTom. Nogmaals bedankt voor de tip in je review.