Tweakers zegt: 9,5

Dragon Age: Inquisition, PC (Windows) Review

Cassius 25 november 2014, laatste update op 26 november 2014, 3.970 views

Dragon Age: Inquisition, PC (Windows)

DAI is een overvolle prachtige game met bakken lore, sloten met gear en karrevrachten vol met omgevingen en quests. De nadelen voor de pc zitten hem vooral in de UI en ingame controls - maar netto slaat de game balans duidelijk door naar awesome!

Pluspunten

• Verhaal is divers, uitgebreid en heeft een sterke twist
  • Na wat ingame tweaks draait het erg soepel
  • Grafisch top (draken )
  • Heel veel loot variatie, te veel bijna; gear, upgrades, recepten, spells, geheime kaarten, minigames, power en influence en ga maar door
  • Toegegeven, de UI en camera controls werken na een tijdje acceptabel

Minpunten

• Kleine bugs (crashes in loading screen / menu en niet kunnen plaatsen van skills)
  • UI + ingame controls zijn echt op console gebaseerd
  • Laadtijden tussen omgevingen (zeer te beperken met SSD)
  • Ik had graag meer action-programming opties gezien voor party members

Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Stabiliteit Score: 3
Intro
Deze review schrijf ik na ongeveer 10-12 uur gameplay om mensen te informeren over de eerste ervaringen met de game. Ik behandel de categorieŽn zoals beoordeeld voor de overzichtelijkheid / verklaring :) .

Gebruikte specs
Belangrijkste productkoppelingen en inventaris bijgesloten. Klein detail is dat de Q9550 op 3,4GHz draait en de 7950 op +10% op alle settings (power/core/mem).

Gameplay
De gameplay is wat meer hack en slash dan mensen gewend zijn van Dragon Age omdat de tactical camera functionaliteit en de AI programming niet uitgebreid is. Je kunt geen acties in een wachtrij zetten waarmee het al snel een exercitie wordt van heel veel pauze en weer al je team members af voor een een nieuwe actie. Ik vermoed dat dit echt niet in de smaak valt van mensen die deze view als core element van de serie beschouwen, maar persoonlijk vind ik de third person action perspective prima.

Wel had ik toch liever meer dan 4 standaard sliders willen programmeren (in andere prioriteit) voor mijn party members gedrag dan nu mogelijk is, daarom een ster aftrek.

In de live action view is de gameplay heel aardig tot heel tof! De game krijgt de kritiek dat deze puur "button bashing" is, maar dat is kul. Veel skills zijn alleen op bepaalde manieren te combineren voor extra damage of andere status bonussen (soms zelfs in combinatie met teammates) en deze combinaties heb je wel degelijk nodig op de moeilijkheidsgraad hard of hoger.

Beeld
Info: game gespeel op 1920x1080 met alles op "high".

Hier doet de game het hartstikke goed. Natuurlijk zijn er kleine texture bugs, natuurlijk glimt het haar op AMD GPU's teveel (zonder de beta driver), natuurlijk is er wel eens een fps drop - maar dit zijn slecht hele kleine en zeldzame ergernissen. Daar tegenover is de omgeving groot en zeer gedetailleerd, karakter emoties en lipsync geloofwaardig, battle effects geven die "BAMMM" als je iemand goed combo'd, gear ziet er top uit en de sfeer komt heel goed over.

DAI grafisch

Geluid
Net als games zoals Skyrim is de audio hier grimmig met epische tinten. De audio reageert, zoals tegenwoordig misschien verwacht mag worden, goed op veranderingen in actie / cutscenes en is op momenten zo gaaf dat je de soundtrack gaat zoeken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen eerder werk van Trevor Morris ken; maar dit is super goed :D !

Full soundtrack hier.

Besturing
Info: ik speel met muis/keyboard

Hmmm .... hmmm .... net voldoende omdat de controls eigenlijk na een aantal uur goed wennen met de nodige aanpassingen. Aanpassingen die ik sterk kan aanraden:
  • Die gekke camera rotaties van Q en E af
  • Interact op E
  • Scan op Q
  • Strafe naar A en D
  • Rondkijken met RMB behouden, daar wen je echt aan!
Samengevat; het is een console UI en control set. Mega irritant van een zogenaamde AAA-game. In het begin erger je je er dood aan als je geen controller hebt en gewend bent. Heb je die wel en vind je dat fijn gamen, gebruik die vooral. Twee vrienden van me gebruiken een xbox wired controller en zijn prima tevreden. Maar het went, echt, ik ondervind er nu geen grote irritatie meer van ;) .

Looten is vervelend omdat je naar de loot toe moet lopen, die al niet goed zichtbaar is. Gebruik dan ook vooral scheutig de "q" (scan) functionaliteit die loot in grote omtrek duidelijk omcirkelt en ook toont op de voorgrond als er maar een klein stukje zichtbaar van is.

DAI UI

Prestaties
Ik heb hier veel commentaar gezien ... maar de game draait eigenlijk prima. Geen grote fps problemen. Zo goed dat ik de bŤta drivers nog niet heb willen gebruiken. Mijn hardware is bij lange na niet meer het neusje van de zalm, maar ruim voldoende om deze game met 30fps+ op mijn gewenste resolutie/details te kunnen spelen. Heel veel meer is niet nodig omdat de snelheid van de game zelf niet zo hoog ligt.

Een (dikke) ster aftrek voor de laadtijden en haperingen tijdens cutscenes. De laadtijden heb ik wel beperkt omdat de game op mijn SSD staat, maar dat wil ik liever niet hoeven doen. De haperingen komen niet vaak voor, maar ik vind ze storend omdat ik een cutscene als "immersive" wil ervaren en dan zijn haperingen afleidend.

Hieronder een aantal graphs die mensen mogelijk helpen met hun settings

Gray: Technically impossible
Red: Possible but with great performance hit
Yellow: Best for Medium settings (assuming 1080p resolution)
Light green: Best for High settings (1080p)
Dark green: Best for Ultra settings (1080p)

bron

Er is overigens ook een ingame benchmark beschikbaar om je settings te testen.

Replaywaarde
Hier geen mening daar ik de game nog niet heb uitgespeeld.

Kwaliteit en stabiliteit
Hier scoort de game een voldoende. Gedurende het spelen heb ik weinig problemen, maar ik moet wel eerst aan het spelen zien te komen. Als ik in het menu niet snel genoeg op continue klik loopt het onherroepelijk vast en stopt het geluid - heel slordig.

Tip: je kan dat mogelijk voorkomen door 2 aanpassingen te combineren, "in-game Origin" uitschakelen en "offline modus" in Origin gebruiken. Dan heb ik geen slowdown+crash in de menu's, maar moet ik later wel de lokale save terugsyncen naar de cloud (hier niet op het foutje knopje drukken ...).

Extra puntje van zorg is het geheugengebruik van het spel; soms het lijkt het alsof de game na een bepaalde volgorde acties steeds meer geheugen gebruikt. Op een gegeven moment gebruikte de game 6GB en liep ik tegen swap issues aan. Na het herstarten van de game was het geheugen niet vrijgegeven :? ... na een reboot van mijn machine kon ik zonder problemen verder.

Ik heb §42 betaald en vind dat niet te veel of te weinig, ik verwacht wel dat er nog een patch zal komen voor de pc om wat simpele zaken op te lossen - maar zoals hierboven al beschreven ben ik gewend aan de controls en gekkigheden van de UI. Als je die gewenningsperiode voor lief neemt zit er een hele gave en enorme game in het (digitale) doosje die ik toch echt wel wil aanraden :) .

Heb jij ook een Dragon Age: Inquisition, PC (Windows)?

Hele goede review omdat je echt wat toevoegt door tips te geven over je controlls!
Ik ben met je eens dat KB+Muis best te doen is na 4 uur spelen.
(Dark Souls 2 is onspeelbaar omdat er in-game in de tutorialfase over A+B wordt gepraat en dat is onacceptabel voor een KB+M gebruiker)
Ik zou alleen graag willen dat je de rechtermuisknop niet steeds ingedrukt hoeft te houden.

Hij loopt bijna als een zonnetje bij mij. intel i5 4670, 8GB RAM, NVIDIA GTX 660.
In 4 uur geen rare dingen meegemaakt.
Ik gebruik de "optimale" instellingen van GeForce Experience. (lekker makkelijk)
Enige nadeel is de tearing in cut scenes. Dat leidt af. Hopelijk komt hier een fix voor in in de NVIDIA app
of ik moet een instelling anders kiezen. Actie in-game zie ik geen tearing of het valt niet op. Ik moet nog eens de in-game benchmark proberen misschien.

Ik heb zelf 36 euro betaald met een wachttijd van 36 uur vanwege problemen met de key, mooi prijsje.

Ik lees vaak als nadeel dat de loot minder makkelijk te vinden is.
Zelf vindt ik lastig vindbare loot de beste loot. Daarnaast is het wel realistisch dat loot je niet van een afstand van 20 meter toeschreeuwt. Het is ook grafisch veel mooier als iets niet blinkt en knippert. Ik ben wel content met hoe loot werkt. De Scan knop geeft in de buurt van een loot trouwens een duidelijke *ping* dus je hoeft niet eens goed te kijken als je scan gebruikt.

[Reactie gewijzigd door jmk op 26 november 2014 00:31]

Tearing komt natuurlijk omdat je vsync uit hebt staan? Of wellicht adaptive sync in de driverinstellingen?
cut scŤnes zijn namelijk geforceerd naar maximaal 30fps, waarschijnlijk om een cinematisch effect te krijgen.
Zonder vsync is tearing dan het meest zichtbaar als je minder fps hebt dan het aantal hz van je scherm, omdat er meer verschil zit tussen de door elkaar lopende frames dan wanneer je te veel fps hebt. Verschil is in dat geval kleiner/minder zichtbaar.
Ik heb vsync wel aanstaan. Ik denk dat ik pech heb met de combinatie videokaart-kabel-monitor.

Met Skyrim heb ik alles geprobeerd om tearing weg te krijgen. Ik heb ook veel zitten te sleutelen aan adaptive sync forceren in de driveromgeving. Toen lukte het door het aantal Hz bij mijn montiorinstellingen te wijzigen van 59 naar 60 Hz.

Nu heb ik het weer in Dragon Age. Altijd op 2/3 van mijn beeld ;(
In cut scenes is de tearing veel beter zichtbaar, maar in-game zie ik het ook soms.
Voor de rest niets te klagen over de performance, gaat best mooi vloeiend en soepel.
Heb 20 uur op zitten op de PS4 en al zijn de controls gebaseerd op console, daarop werken ze ook niet super. Vind vooral de tactical view om te huilen. De cursor moet om bomen en stenen heen en je kan dus niet iemand targeten die op een platformpje staat. Ook op console ben ik meerdere bugs tegengekomen met zowel cutscenes, audio, graphics en quests.

Ik vind het spel erg leuk, maar gisteren moets ik uit frustratie stoppen door een erg saaie en ongeinspireerde quest. Geen spoilers, maar om bepaalde deuren te openen moet ik standbeeldjes vinden en andere grind opdrachten uitvoeren. Dan zit je dus al heel snel vast als je dat ene standbeeldje niet kan vinden.

Verder is er heel veel te doen, en ik zeg het niet snel, maar misschien wel te veel. Veel is namelijk totaal niet gerelateerd en veel te simpel om relevant te zijn (puzzeltje hier, grinden daar, go there, bring back that etc). Verder is het craften en de politiek uitgebreid maar geeft weinig voldoening. De inventory werkt niet erg lekker en ook de AI van je teamleden is niet om over naar huis te schrijven. Ik ben het ook compleet eens met je over de gebrekkige action programming. In Origins kon je je party precies zo instellen als je wilde. In Inquisition kun je alleen zeggen wanneer iemand een potion moet drinken en of je de hoofdpersoon moet verdedigen of niet. Daardoor blijft Inquisition achter op Origins en dat is echt jammer!

Al met al kon dit een geweldige game zijn, maar door veel gebreken is hij "slechts" goed. Ik heb echter nog van niemand een eindoordeel gehoord en met slechts 20 uur onder de gordel heb ik nog lang te gaan en wordt het hopelijk door gewenning (en hopelijk wat patches) een stuk beter.
Wat ik heb begrepen is dat het spel eigenlijk veel later begint, hadden ze het op tweakers niet over na de 30uur pas?
Er is een event waar je, na ongeveer 15-25 uur gameplay terecht komt die de game verandert op een aantal manieren;

- Veel betere shops dicht bij huis
- Nieuwe skilltrees
- Extra party members
- Heel veel (nee, echt heel veel) meer content
- Twist in het plot

Die geven een soort "holy shit" moment, zeker ook omdat de missie hartstikke tof is. Maar de game daarna is qua gameplay en inhoud meer van hetzelfde. Dat is positief of negatief bedoeld afhankelijk van je ervaring voor die tijd :) . Vond je het daarvoor leuk, wordt het net zo leuk of leuker. Vond je het daarvoor niet leuk, wordt het niet ineens je favoriete game vrees ik ;) .
Ik ben het helemaal met je eens! Ik speel het spel nu 55 uur en ik heb echt het gevoel dat ik nog geeneens op de helft zit. Ik loot dan ook alles, en doe elke side-quest.

Mijn persoonlijke feedback op het spel:
Positief:
- Graphics
- Verhaallijn
- NPC
- Audio (ook al mis ik de 5.1 optie)

Negatief:
- Strategie menu
- Oppaken van loot is een ramp, je moet er soms precies opstaan en daarbij met de muis erop klikken of F. Dus je hebt 3 acties nodig, met V de loot "pingen", erheen lopen en dan met F of Muis oppaken en dan nog eens de loot "take all" aanklikken (geen auto pickup?).
- Het aanklikken van een portal is een ramp, soms staat mijn char er schuin onder en dan is het soms onmogelijk om de portal te sluiten
- De tearing in tussenfilmpjes is om te huilen! Vooral "zoals in de review hierboven aangegeven" dat alle hardware van mijn pc in het donker groen vallen.

Voor de rest, echt een top game die ik afgelopen 2 jaar nog niet gespeeld heb!
Vraagje: Kun je dit een beetje vergelijken met Skyrim? Qua stijl heeft het er geloof ik wel weg van, alleen combat compleet anders? Of is dit te simpel gedacht?
Hmmm. Ik heb Skyrim 2 keer uitgespeeld, maar het is op een aantal fronten anders.

- Skyrim is daadwerkelijk open world, geen grenzen, je kunt overal naartoe en ieder item kan je oppakken / gooien / verkopen etc. DAI is dat niet, daar zijn gebieden met stukje afgesloten terrein hier en daar. Skyrim is dus meer open.

- De combat in DAI vind ik zelf sneller, zeker als je met combo's gaat werken. Natuurlijk heeft DAI geen first person view, maar het voelt meer actie georiŽnteerd aan waar Skyrim soms wat "clunky" of log kan aanvoelen.

- DAI maakt gebruik van een party van 4 leden met meer opties tot onderlinge tactiek dan Skyrim. Skyrim was je iets meer aangewezen op je main karakter.

Verder ... qua verhaal insteek, muziek en omgeving lijken ze best veel op elkaar!
Bedankt voor je reactie! Ondanks dat ik Skyrim echt een top game vind heb ik deze nog geen enkele keer uitgespeeld. Te veel afgeleid door andere dingen :+ en te vaak opnieuw begonnen op een ander platform (pv-mac-xbox360). Nu zoek ik nog iets wat er op lijkt voor mijn One, en als ik het zo lees komt dit toch wel aardig in de buurt!
Enig idee hoeveel ruimte dit spel geÔnstalleerd ongeveer nodig heeft? Heb maar een kleine SSD.
Thnx! Dan moet 'ie op m'n HD helaas.
Maar geen modsupport... ;(
Goede review!

Ik heb zelf nog niet zoveel gespeeld (3uurtjes pas), maar zoals je aangeeft zijn de controlls even wennen. Ik ga je tips over controlls verplaatsen zeker proberen. Het point & click systeem van 1 en 2 mogen ze van mij wel weer implementeren, zeker met looten wel zo handig.

Wat betreft die spec kaart; ideaal.. zeker nog even wat finetunen.
Zelf zit ik op een I7 920, met 470GTX in SLI, en 12GB ram. Automatisch zet de game alles op HIGH (1900x1200); maar dat is echt te hoog. Veel haperingen en versloomde gameplay, zelf al wat terug geschroeft naar middel en lijkt wat beter.

Over de laadtijden heb ik nog niets te melden, waarschijnlijk te weinig gespeeld. Draait bij mij gewoon op een HDD7200RPM. Als het echt veel scheelt is de optie er altijd nog om dit naar de SSD te verplaatsen :)
Goede to-the-point review. Ik vind het wel apart dat je "de UI en camera zijn na een tijdje acceptabel" als een pluspunt neerzet. Ik vertaal "acceptabel" als "matig tot voldoende" en dan is het zeker geen pluspunt. Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd onacceptabel voor een grote studio, met groot budget met een IP dat groot geworden is op de PC om de controls niet goed uitgewerkt te hebben. Gemiste kans, ik hoop dat ze met een patch hier nog verbetering in brengen. Waarschijnlijk haal ik 'm in de summer sale 2015 pas. Ik heb met DA:O 2 jaar gewacht en de ervaring was er niet minder om :)
Ze zijn in zoverre acceptabel dat ik er geen hinder meer van ondervind, at all. Ik begrijp je reactie, maar geloof het of niet, het heeft ook iets om met een paar vrienden meteen in te stappen en een beetje te tweaken en ontdekken.