Tweakers zegt: 9,5

Dragon Age: Inquisition, PC (Windows) Review

hidde86 22 november 2014, laatste update op 2 december 2014, 2.216 views

Dragon Age: Inquisition, PC (Windows)

Helaas werkt het spel niet lekker op de PC. Het spel is letterlijk copy - pasta naar de PC. Waardoor veel zaken zoals UI, KB+M en Tac Cam niet lekker werken.

Pluspunten

• Mooie Graphics
  • Een goed verhaal
  • Leuke karakters

Minpunten

• UI is gebaseerd op een console platform
  • KB+M werkt niet intu´tief
  • Tactische camera heeft veel beperkingen die afkomstig zijn vanuit de console

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 1
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 1
Laat even duidelijk zijn dat de PC versie gebroken is. De UI, KB+M besturing, inventory en de tactische camera zijn duidelijk overgenomen van de console versie. Dit breekt de flow van het spel heel erg. Als je de game bijvoorbeeld op hard zet, waardoor je veel gebruik moet maken van de "tac cam". Dan wordt je vaak geconfronteerd met het feit dat de tac cam gewoonweg niet lekker werkt op de PC.

Zo zijn er heel zaken die gewoonweg niet lekker werken. Zo is de inventory erg omslachtig. Je kan items niet sorteren, wapens vergelijken is ook niet mogelijk en de interface werkt ook niet optimaal. Duidelijk geval van Console platform ontwikkeling.

In de game zitten ook een hoop mindere dingen. Looten werkt niet lekker. Het continue indrukken van "V" om objecten (Herbs, ect) te vinden in de wereld is ook storend.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met zaken die niet goed zijn doordacht en die voor mij ook echt het spel plezier verminderen.

Ben je van plan het spel te kopen. Speel het dan op de Console. Want daar is die voor bedoeld.

Voor meer informatie over de PC versie Check het forum van Bioware waar je de PC versie kan volgen. Tot dat er een fix wordt aangekondigd hoef je het zeker niet te kopen/spelen.

Heb jij ook een Dragon Age: Inquisition, PC (Windows)?

Ik vind het wel erg overdreven allemaal hoor wat je hier schets, heb er zelf 30 uur inzitten op de PC en het is verre van onspeelbaar, er zitten inderdaad wel wat mindere punten in de besturing, maar heb in andere games al veel erger gezien eerlijk gezegd.

Tactische camera vind ik het grootste nadeel, met name het gebrek aan uitzoomen is vervelend omdat je dan de camera heel vaak moet verplaatsen. Of erger nog, in bergen of binnen is hij gewoon lastig in gebruikt.

De rest van de besturing vind ik persoonlijk na even wennen redelijk werken persoonlijk, al was het simpelweg klikken op loot beter geweest natuurlijk

Een ding wat ik wel minder fijn vind is dat cutscenes 30fps gelocked zijn, dat merk je wel als de game verder op 60 draait. Maar goed ik denk dat de meeste dat juist weer niet merken ;)

Een tweede is dat de game nogal vaak schijn te crashen, nu heb ik hier zelf nog totaal geen last van gehad(klopt af), maar lees het veel op fora.

Om consoles superior te beschrijven gaat al helemaal veel te ver, zoals je ook op fora (en in T.net eigen review) heeft de consoles bijv. last van grafisch bug en framerates die onder de 30 zakken*, als PC gamer vind ik dit nog veel erger. Ik wil hier geen consoles Vs PC argument gaan aanwakkeren maar ik moest het toch even kwijt. Daarnaast ben je dan met een losse controller voor de PC ook klaar mocht je KB+M echt niet prettig vinden

*https://www.youtube.com/watch?v=Fzn7lIGfhoo
Wellicht, Door mijn grote teleurstelling is mijn reactie aan de harde kant. Bedankt voor de uitleg. Ik hoop nog steeds op een aanpassing van de UI, Etc. Daarna ga ik wellicht het spel hervatten.

Mag ik trouwens vragen op welke moeilijkheidsgraad jij het spel speelt ?

[Reactie gewijzigd door hidde86 op 24 november 2014 15:11]

Ik speel hem op Hard
Denk je dat de game op de pc wel goed te spelen is als je met een controller speelt?
Spel is een stuk beter te spelen met controller. Heb bij een maatje op de console ook eens geprobeerd. werkt een stuk fijner. Dus kan me voorstellen dat als je op de PC met een Controller. Het een stuk beter aanvoelt.
Hier, dan is de PC versie toch niet slechter?

Je kan dan beter mensen aanraden om een controller te gebruiken i.p.v. de PC versie af te kraken.

Imo is de PC versie veel beter dan de console versie, mits je een controller gebruikt.
Sorry maar daar ben ik het niet mee eens. Een spel dat voor de PC ontwikkeld is moet gewoon lekker werken op de PC. En dat betekend voor mij een KB+M. De voorgaande versies van Dragon Age waren ook gewoon goed te spelen. DA:2 was voor sommige iets minder leuk. Maar dat is smaak. Maar het spel was goed te spelen met KB+M
Prima dat jij dat vind, maar ga dan niet rond lopen gooien dat mensen beter de console versie kunnen kopen als men ook simpelweg een controllertje op de PC aan kunnen sluiten en dan van mooiere graphics en 60+ fps kunnen genieten.
Wat een onzin. Waarom zou je perse met keyobard en muis moeten spelen op een computer. Controller werkt net zo goed.
Vergeten dat joysticks e.d. begonnen waren op de pc?
Tjemig zeg,
Helemaal lekker gemaakt door de review van tweakers en nu dit.
'k wacht toch nog maar even dat ze die stront van die UI oplossen.

Bedankt voor de waarschuwing
Misschien andere reviews lezen en niet bazeren op een tweaker die even aan het ranten is.
Spel is fantastisch; de UI had inderdaad beter gemogen en de tac. cam is verwaarloosbaar, maar ik speel gewoon op normal (zoals velen veronderstel ik) en daar heb je de tac. cam ook niet nodig.

Meer reviews: Reddit Review Thread
Mee eens. 1 review lezen is niet genoeg. Alleen reviews lezen van Critics, waarvan 9 op de 10 het spel heeft gespeeld op een console is nou ook niet echt een goed oordeel. En als je het forum van Bioware leest zijn er heel veel mensen die er zo over denken. Net als bijvoorbeeld Metacritc. De Users van PC laten duidelijk blijken dat ze er niet blij mee zijn.

En ik geeft het spel zo een laag cijfer omdat de omschrijving van het spel niet overeenkomt met het daadwerkelijke spel plus de negatieve punten die ik in me review heb staan. Zo is het spel niet echt een RPG maar een Action based game met RPG elementen. Ook de leugens die Bioware vertelde zitten mijn niet lekker. Al die lovende woorden over hoe PC een belangrijk platform is voor Bioware en dat ze extra aandacht besteden aan de PC versie. Nou sorry hoor, maar de UI en besturing zijn duidelijk een console port en kan vele malen beter.

Maar nogmaals iedereen moet het voor zichzelf uitzoeken. Ik schijf dit om mensen te attenderen op het feit dat deze game niet in de buurt komt van Dragon Age : Origins.
Maar voor de mensen die dat niet interessant vinden en console games leuk vinden. Dan zou dit best wel eens een heel leuk spel kunnen zijn.
Ik heb het spel ook gekocht en het is zeker niet onspeelbaar op de PC. Maar wat je zegt je kan merken dat het voor consoles bedoeld is. Ik hoop dan ook dat Bioware snel met een fix komt en dat we gewoon normaal Baldur's Gate style kunnen spelen. Zoals het hoort op de PC. Want ik vind het ook irritant dat je steeds WSAD moet gebruiken ipv muis om te rennen en lopen. Daar hebben ze toch wat laten liggen. Trouwens ik vindt sowieso dat de recencist van tweakers dit had moeten meenemen in zijn conclusie. Ik vindt dit toch een punt van kritiek. Op de PS 4 en XBOX ONE zal het allemaal goed werken. Dat geloof ik direct.
Natuurlijk kun je er een controller bij pakken en dat snapt iedereen ook wel, maar feit is dat als een spel voor de pc uitkomt het gewoon goed moet werken met toetsenbord en muis. Ik wacht ook nog even af, bedankt voor de review.
Volledig met je eens!
Ik koop geen game voor PC zodat ik het met een controller moet spelen. Ik wil gewoon fatsoenlijk met toetsenbord en muis kunnen spelen.

Als iedereen maar z'n controller tevoorschijn haalt, dan hebben we over een tijdje helemaal geen support voor toetsenbord en muis meer, maar is het gewoon "press A to start", en kan je PC games alleen nog maar met controller spelen.

Dus ik zeg ook, bedankt voor de review!
okÚ ga ik hem gewoon met de controller spelen toch.
Leuke review trouwens.. wel een hoop typ fouten!
Dus het enige dat slecht is zijn de controls? Je kan gewoon een controller erbij pakken hoor, daar hoef je geen console voor te kopen.
Misschien zijn je stellingen wat kort door de bocht maar goed dat je ook eens de zwakke punten van het spel belicht!

Erg jammer dat de besturing niet intuitief is met toetsenbord en muis. Dit doet me een beetje denken aan toen Skyrim uitkwam. Prachtige spelwereld maar ook duidelijk een port vanuit consoles. De UI was om te huilen, totdat de mod community SkyUI uitbracht. En voila, Skyrim was weer te spelen in volle glorie.

Ook ik wacht nog even tot er een future patch c.q. mod uitkomt die de hele interface/gameplay voor PC optimaliseert. Bedankt voor de 'waarschuwing'.
Wat een vreemde review, speel dit spel ook op de PC op hard en heb er nu zo'n 10 uur op zitten.
Het beeld wat je hier schets slaat nergens op, 2 sterren komt neer op een 4.......

De Tactische camera is inderdaad niet optimaal maar met behulp van de keys opnieuw in testellen is dat vrij makkelijk te verhelpen. Ik geef je gelijk dat dit tijd kost om aan te wennen maar het is lang niet zo erg als dat jij doet blijken.

Maar dit doet niet af dat het een prima spel is met ongelofelijk veel content en in mijn ogen een echte aanrader voor elke RPG fan is.

(alhoewel is het wel verstandig is om de eerste 2 delen eerst te spelen)
He Ron1404, Cool, Ik ben ook benieuwd naar de rest van het spel. Maar op dit moment laat ik het even liggen tot een update.

Mij gaat het niet zo zeer om de key bindings.

Neem de Tactische camera.
  • De Camera kan niet ver genoeg uitzoomen zodat je geen goed overzicht krijgt
  • Door het bovenstaande punt moet je manueel een karakter selecteren. Vervolgens naar een vijand toegaan, aanklikken, etc. Als je dan vervolgens je tweede karakter aanklikt, springt je camera terug naar je karakter en kan je overnieuw beginnen. Hierdoor ben je onnodig veel bezig met het ping pongen tussen karakters en vijanden i.p.v. een goed overzicht van je battle en geen camera reset bij het selecteren van een volgend karakter.
  • Wanneer je in huizen, grotten of in een bos zit is de camera ook lastig te besturen (vooral de eerste twee)
  • Omdat de AI van de overige karakters, die je niet bestuurd, ultiem dom zijn. wordt je bijna verplicht om te micromanager. En dat terwijl je moet werken met een slecht werkende Tactische camera
En helemaal mee eens dat het spelen van de eerste twee delen zeker een toevoeging gaat geven aan het speel plezier.
Snap ik, maar om het puur om die reden een game een 4 te geven slaat nergens op natuurlijk.
Ik neem ook aan dat je deze "review" aanpast?

Die AI is inderdaad niet heel "slim" je kan ze instructies geven ook al zijn die beperkt.
Maar het zou in mijn ogen ook vreemd zijn als je de hard moeilijkheidsgraad kan spelen zonder micromanagement.

Ik ben het wel met je eens omtrent de camera die soms matig is voornamelijk in gebieden met een laag dak, hier is ook over geklaagd op het forum van Bioware en ik neem aan dat dit wordt aangepast zoals het in deel 1 werkte.

Maar nogmaals ik vind het tot nu toe een prima release die grotendeels goed speelbaar is met goede ondersteuning (op SLI en Crossfire na), en om hier om een 4 te geven en een review / klaagbrief te schrijven vind ik opmerkelijk.

Geef Bioware even de tijd om dit op te lossen als je dit echt te veel speelplezier afneemt.