Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB) Review

Da_maniaC 17 maart 2009, laatste update op 17 maart 2009, 713 views

Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB)

Pluspunten

• Zeer accuraat en goede prestaties.
  • Zowel strak als ergonomisch vormgegeven.
  • Rubberen scrollwheel zonder traploze werking.
  • Geen 'bloated' driver.
  • Handoppervlak heeft goede grip.

Minpunten

• Blifjt snel vuil op het handoppervlak zitten.
  • Geen linkshandige uitvoering door Logitech.

De muis waarmee het eigenlijk allemaal begonnen is.
Echt een van de eerste die werd geprezen om zijn betere optische sensor met hogere resolutie (800DPI) en het juist tracken van zeer snelle bewegingen.
Doorgaans was de MX500 muis van Logitech al zeer populair onder gamers en andere mensen die veel achter de PC zaten.
Omdat het voor mij destijds aan bod kwam om mijn zwaar versleten muis te vervangen heb ik uiteindelijk gekozen voor deze MX510.

Aangezien ik altijd erg veel reviews en informatie over producten lees voordat ik deze aanschaf was ik bij de MX510 zoals bij vele andere producten niet erg sceptisch dan wel terughoudend over het betalen van 49.95 euro voor een muis.

Logitech stond bij mij al bekend als een bouwer van betrouwbare en duurzame invoerapparatuur.
Ook was de vormgeving desondanks deze nog deels op de MX500 leek verfrissend en modern.
(Met name door het materiaal gebruik zoals de met plastic omsloten zijde bovenklep).

Ik heb de muis nu al zo'n 4 jaar en hij werkt nog als de dag van gisteren!
Iets wat de degelijkheid van Logitech wel bewijst.
Uiteraard zijn na 2,5 jaar de glides/skates vervangen door een setje hyperglides maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Ook de drivers werken prima, de Setpoint applicatie is gelukkig een van de weinige die log of bloated overkomt terwijl deze met de Gaming Mouse series van Logitech altijd op de achtergrond aanwezig is.
(Zonder deze applicatie geen schakeling tussen verschillende DPI standen etc).

Het gebruikte materiaal van de bovenzijde ziet er zoals ik al zei erg goed uit, echter heeft het een klein nadeel namelijk dat er erg snel vuil op het oppervlak blijft zitten.
Echter is voor mij persoonlijk het alternatief zoals de gebruikte materiaalsoort bij een Logitech G5 helemaal niet prettig. Dat blijft korrelig aanvoelen en lijkt erg weinig grip te geven vind ik zelf.
Dat is dan weer een groot voordeel bij de MX510/518 de oppervlakte blijft erg makkelijk aan je hand zitten wat ik persoonlijk weer prettig vind.

De plaatsing van de knoppen is goed, desondanks de vrijheid daarin natuurlijk word beperkt bij een muis voor de fabrikant.
Ik kwam toen ik de muis net had misschien 1 of 2 keer per week tegen dat ik per ongeluk met mijn duim de knop 'Vorige' aanraakte wanneer ik de muis snel blindelings vast wilde pakken.
Als ik nu terug kijk gebeurd dat eigenlijk nooit meer.

Het scrollwheel is erg prettig. Rubber en in tegenstelling tot andere muizen zoals veel types bij Trust en Microsoft welke werken met een traploze wheel.
Dit leid in games vaak tot het belachelijk snel in/uit zoomen van wapens of wisselen daarvan.
Hier heb je met de MX series dus geen last van.

Heb jij ook een Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB)?

De mijne leeft ook nog steeds alsmede mijn MX518.
Wel grappig om te zien dat Logitech vandaag de dag wel een bende heeft gemaakt van de Mouse drivers...
Met name voor 64-bit OS'es blijven revisie's langer uit en de Cruise functie krijgt men zelfs niet eens meer lekker werkend (en dat is nou net de enige reden dat ik mijn MX518 nog heb met oudere drivers).
Ik gebruik hem nog steeds met plezier!