Trackmania, United Forever (DVD-Rom), PC Review

Just_I 17 maart 2009, laatste update op 17 maart 2009, 723 views

Trackmania, United Forever (DVD-Rom), PC

Pluspunten

• Grote levendige community
  • Makkelijk te begrijpen besturing (track editen)
  • Bijna alles naar eigen smaak aan te passen
  • Werkt perfect samen met de gratis game TrackMania Nations Forever

Minpunten

• Er zitten aardig wat bugs in de game

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
TrackMania United Forever is een flexibele game waar in je kan racen in zeven verschillende omgevingen (met elk daarbij zijn eigen auto en dynamcis) en ook het bouwen van tracks in de verschillende omgevingen. Deze combinatie zorgt voor uren speel plezier en kan erg verslavend werken :)

Het racen
Het mooie aan dit spel is dat je geen last hebt van tegenstanders, de auto's kunnen namelijk niet tegen elkaar knallen en rijden dus gewoon door elkaar heen alsof ze er niet waren. Dit geeft je de mogelijk om jezelf tot het uiterste te dwingen zonder dat je resultaat afhangt van het rijgedrag van andere spelers.
Het internet is natuurlijk ook toegankeling in deze game zodat je in vele gezellige servers kan komen. Voor races die je rijd kan je ladder punten winnen om zodoende een hogere rank te krijgen. De servers zijn onderverdeeld in verschillende klassen zodat er altijd wel een server te vinden is waar je op jouw niveau kan meten met goede tegenstanders.
In de offline solo mode kan je juist tracks rijden om jezelf te trainen en te perfectioneren zonder onderbroken en afgeleid te worden. een ander voordeel van de solo mode is dat je aan het einde van je rondje een replay te zien krijg welke bij veel tracks verschillend zijn en dus leuk om naar te kijken.

De editor
De editor is hoofdzakelijk gericht op het maken van je eigen tracks. De track worden opgebouwd uit tientallen verschillende standaard blokken en is daardoor erg simpel om aan te leren. De tracks kan je verfraaien door verschillende effecten toe te voegen zoals bijvoorbeeld een intro/outro, custom camera's en een route hulp.
Met de editor heb je een aantal mogelijkheden, je kan namelijk naast het bouwen en editen van tracks ook opgeslagen replays editen en die kan je exporteren naar ganbare film formaten. Nog een andere mogelijkheid van de editor is om de wagens waarmee je rijd zelf te stylen naar je eigen creativiteit.

De community
Een groot deel van de lol hangt in mijn ogen af van de community van TrackMania. TrackMania (waar United onderdeel van is) heeft een zeer grote community die actief met de game bezig is. Dat is op zich ook niet zo gek aangezien bijna alles in dit spel wel custom made kan worden. Er zijn verschillende community's zoals TMX (een uitwissel plek voor je eigen custom tracks), TM Creative (voor al je creative vragen), TM Carpark (voor allerlei custom auto's), TM Mod (voor allerlei modificaties aan de omgevingen) en natuurlijk zijn er nog meer.
Als je onderdeel bent van een of meerdere van deze community's krijg je wat mij betreft meer voldoening uit het spel en het is een duidelijke manier waarop je gewaardeerd word voor je inzet in de game.

Nadelen?
Nu het leuke is verteld is het tijd om ook de nadelen te bespreken want tja, ook deze game is niet perfect.
Het grootste minpunt van dit spel is dat het spel nogal buggy is. Dit komt vooral naar voren tijdens het racen en kan resulteren in het plotseling verkeerd landen waardoor je veel snelheid verliest. Bij het track bouwen kan je het ook nog wel eens tegenkomen dat verschillende objecten door elkaar heen kunnen snijden.
Iets wat misschien gezien word als nadeel, is dat de game nogal beïnvloedbaar is. Zo is het mogelijk om buiten de game om veranderingen zijn in te brengen in tracks waardoor je verschillende blokken kan samenvoegen. Dit kan een voordeel zijn in de vorm van creativiteit, maar kan bij slecht gebruik een track bestand corrupt maken en kan bij servers rare problemen veroorzaken.

Ondanks een aantal tekortkomingen in deze game zou ik iedereen die een beetje creativiteit heeft en van competitief racen houd deze game aanraden.

Heb jij ook een Trackmania, United Forever (DVD-Rom), PC?

Ik mis eigenlijk een beetje wat het voordeel is van de betaalde versie ten opzichte van de gratis versie.

Want over de gratis versie ben ik eigenlijk al uitermate tevreden.
Waarom zou ik de betaalde versie willen hebben? (behalve het standaard ondersteunen van de makers)
Het grootste voordeel van United t.o.v. Nations is dat United simpel gezegd meer omgevingen heeft, verder is de game nagenoeg identiek. De verschillend omgevingen zijn niet een simpel likje verf, maar vooral andere dynamics. Om even een korte weergave te geven:
- Stadium: veel grip, erg stabiele wagen, drift niet snel, redelijk hoge snelheden mogelijk, redelijke acceleratie,
- Island: weinig grip, erg stabiel auto, auto drift snel, extreme snelheden haalbaar, snel acceleratie vermogen
- Bay: redelijk veel grip, redelijk stabiele auto, mogelijkheid tot drift, Redelijk hoge snelheden, redelijk snel acceleratie vermogen
- Coast: gemiddeld grip niveau, redelijk stabiel wagen, auto drift snel, redelijke snelheden, redelijk acceleratie vermogen
- Desert: redelijke grip, zeer instabiele auto, kan bijna niet driften,redelijk hoge snelheden haalbaar, goed acceleratie vermogen
- Rally: weinig grip, redelijk stabiele auto, auto drift snel, redelijke snelheden, goed acceleratie vermogen
- Snow: extreem veel grip, redelijk stabiele auto, auto drift bijna niet, redelijke snelheden, extreem slecht acceleratie vermogen

Naast het grote verschil in dynamics zijn de bouw blokken in de editor bijna allemaal anders dan bij Stadium alleen. Zo kan je bijvoorbeeld bij de andere omgevingen tunnels bouwen door heuvels of gebouwen.
Ook zijn die omgevingen gewoon een stuk realistischer dan stadium.

Daarnaast is er zoals Red-Front al zijn coppers beschikbaar (betaaleenheid) die je kan winnen met het verkopen van tracks/cars/mods etc. Daarnaast kan je die winnen door races in official mode te rijden waar je voor een bepaalde medaille coppers kan verdienen. Verder is het mogelijk om coppers naar andere users te sturen, donaties te maken en nog leuker, tags kopen :)

Verder valt het mij op dat het merendeel van de Nations gebruikers een stuk jonger zijn dan de United gebruikers. Je krijgt dus ook vaker te maken met jongere gebruikers in servers en het gedrag van dat soort gastjes is niet altijd even leuk. Maargoed, dit is slechts een menig en niet echt een feit oid ;)
Goed verhaal.
Merendeel wist ik niet eens.
Klinkt voor mij als voldoende om het toch te kopen.
Alleen 40dollar voor die "upgrade" is voor mij toch net iets teveel van het goede.
De helft zou beter in de richting komen.
Meerdere omgevingen om in te rijden... dacht behalve stadium dat er ook coast en nog een aantal omgevingen in zitten.

Maar inderdaad, dit verschil zou meer mogen blijken. Ook voor mij is dat niet duidelijk :p

[Reactie gewijzigd door Def1ant op 17 maart 2009 20:24]

Je hebt bij de gratis versie maar één omgeving (stadion), bij de betaalde versie heb je meerdere omgevingen, winkels, auto's, enzovoorts. Je kunt virtueel geld sparen, daarmee kan je speciale modellen kopen (auto's). Er zijn echt heel veel mogelijkheden.

Zelf ben ik een tevreden koper van Trackmania United Forever. Één van de meest creatieve racespellen ooit gemaakt, naar mijn mening.
Ik kan maar een ding zeggen over deze review: Hij klopt precies (behalve de lage rating bij Stabiliteit). TMNF is hartstikke verslavend en hartstikke leuk! Wel even jammer dat er redelijk wat bugs in zitten.
Heb trackmania uiteindelijk besteld via een engelse website voor 8euro inclusief verzendkosten.

De andere "werelden" zijn toch wel minder goed dan stadium.

Verder kan ik nu wel mee doen aan compo's wat wel een hele vette + is.
jammer dat alle gelinkte winkels NIET Trackmania united forever verkopen maar een oude versie van trackmania
behalve Gametron die heeft wel de juiste versie

[Reactie gewijzigd door kattukk op 28 oktober 2012 11:07]