Dell XPS 15 (9530-1169) Review

storeman 16 november 2014, 1.212 views

Dell XPS 15 (9530-1169)

Een mooie slanke laptop met wat kritiekpunten voor een poweruser.

Pluspunten

• Superscherm qua resolute met touch en goede helderheid
  • Goede hardware
  • Goede accu
  • Veel aansluitingen
  • Mooi uiterlijk en fijne body die rubberachtig aanvoelt

Minpunten

• Geen dedicated toetsen voor PgUp/PgDn, Home/End
  • Klik op touchpad is moeizaam
  • Geluid is matig (verkeerde plaatsing speakers)
  • Vreemd zacht tikje bij veel diskactiviteit

Historie
Mijn Dell Precision M3500 was aan vervanging toe. Dit 4 jaar oude beestje begon wat scheuren en haperingen te vertonen. Bovendien was ik wel weer toe aan wat snellere hardware. Na tamelijk uitgebreide zoektocht kwam ik op de Dell M3800. Deze heeft echter een zakelijke grafische kaart (Quadro), terwijl de XPS een Geforce kaart heeft. Dell stond al vrij snel vast, niet veel leveranciers kunnen 3 jaar next-business day garantie leveren. Daarbij hoorde ik ervaringen die mij ook positief stemde. Ik had ook wel bij BTO en xnotebooks gekeken, maar garantie was daar altijd het probleem. Pick-up and return is gewoon geen optie voor een zakelijke laptop.

Unboxing
Na een tamelijk lange verzendperiode van meer dan een week, kwam mijn laptop aan uit China. De verzendperiode is eigenlijk belachelijk. Vroeger, toen Dell nog een echt service-bedrijf was, kon je een laptop helemaal samenstellen naar je eigen wensen. Het enige tweakbare aan deze laptop was de garantie, dat is een administratieve handeling. Dell had de laptop dus best uit een centraal magazijn in Nederland/Europa kunnen laten verzenden. Maargoed, ik heb hem nu in handen, een mooie luxe verpakking. Tamelijk onzinnig omdat deze toch de container in gaat. Maar het is een minuutje leuk.

Aanzetten
De installatieprocedure van Windows 8.1 verloopt soepel. Koppelen met je windows account (helaas geen lokaal account meer mogelijk by default) en door. Scherm is superscherp en eigenlijk schaalt alles tamelijk goed. Sommige applicaties nemen dit niet lekker mee, dit zal met de tijd wel verbeterd worden.

Aansluitingen
Voor een ultrabook achtige laptop zijn er voldoende aansluitingen. Lekker veel USB3.0 (3x, waarvan 2 powered ( voor opladen van accesoires). Mini-displayport en een HDMI aansluiting. Ik heb nog niet met meerdere monitoren gewerkt, maar dit schijnt wel eens een probleem te zijn met schaling op een ander scherm.

Toetsenbord
Het toetsenbord tikt erg prettig. Een goede feedback en de toesten zijn snel gevonden. Het toetsenbord is ver naar het scherm toe geplaatst, waardoor je handen lekker rusten op het prettige, rubberachtige oppervlak van de body. Het touchpad is tamelijk groot en hier steun je al snel op. De dell applicatie kan deze uitschakelen tijdens het typen, maar dat werkt in games niet zo lekker :P. Verder heeft het toetsenbord een prima indeling. Ik mis een aantal toetsen t.o.v. mijn M3500. Te weten: Dedicated pgdown, pgup, home en end buttons en dedicated volume/mute buttons. Die laatste zijn nog wel overkomelijk. Die andere moeten we nog zien. Ook de zeer kleine pijltjestoetsen stemmen mij niet gerust, er is ruimte zat op de body, dus daar hadden ze wat aan kunnen doen.

[b]Trackpad]/b]
Natuurlijk is deze multitouch. Hij is wat te groot naar mijn smaak, je hand steunt er al snel op. De grootste ergernis is toch wel de buttons. Ten eerste mis ik de middle-mouse button. Deze gebruik ik veel om pagina's in nieuwe tabs te openen. Ik heb de rechtermuisklik hierin veranderd. Double-tap is nu een rechter-muisklik. Een andere ergernis is dat de klik blijft hangen als je een vinger zacht op de pad laat rusten. De buttons zijn niet dedicated, maar zijn verwerkt in de trackpad. Waardoor je ongeveer de helft van de pad in kan drukken en het pad "klikt". Daarbij, als ik mijn rechterhand boven het toetsenbord laat en dus laat rusten op de body, dan klikt het pad niet meer terug. De muis blijft als het ware ingedrukt. Dit ervaar ik als zeer hinderlijk.

SSD
Deze duurste uitvoering van de XPS heeft geen vaste harde schijf, maar alleen een 512GB msata SSD. De hdd-ruimte die vrijkomt is gebruikt voor extra accucapaciteit. Erg slim! De SSD heb ik even gebenched met SSD Now. Ik kom op bijna 500MB/s read en write. Een mooie upgrade t.o.v. de M3500 waar ik een Samsung Evo msata in heb gezet. De bottleneck is de sata-150 interface.

Geluid
Van mijn m3500 was ook al een achteruitgang op mijn vostro 1500, dat werd blikkeriger. Maar dit is nog een stap terug. De speakers zijn in de voorkant beplaatst waardoor deze dus naar voren wijzen in plaats van naar boven. Dit is een erg stompzinne beslissing, als je met je laptop op schoot zit, worden de hoge tonen niet gereflecteerd door de kleding. Op een bureau kan dit prima werken, maar daar is een laptop niet alleen voor bedoeld in mijn ogen. De speakers hebben daarbij geen enkele diepte, lage tonen klinken erg vlak. Ook is het stereobeeld verpest doordat de linker speaker ongeveer onder het touchpad zit en de rechter speaker aan de rechter kan. Er is natuurlijk wel stereo, alleen met een center en rechter speakers.

Scherm
Het scherm heeft een hoge resolutie van 1800x3200 pixels. Dit kijkt lekker scherp, maar doordat windows schaling aan staat, heb je niet superkleine letters. De stap van 600 naar 768 of 1080 waren veel zinvoller dan deze. Je hebt niet meer ruimte op je scherm, het is alleen scherper. Dat was niet mijn grootste probleem van de oude laptop. De helderheid is erg goed en de touch werkt prima. Dat de touch soms niet helemaal lekker werkt is eerder te wijten aan de windows-implementatie dan aan de hardware, voor mijn idee. Apple weet touch toch beter te doen dan Microsoft (en ik ben verre van een Apple fan).
Een andere narigheid is dode pixels. Ik heb reeds 4 kapotte pixels gezien. Eerst dacht ik dat het stofjes waren, maar ze bleken niet weg te poetsen te zijn. Ik verwacht dat Dell mijn scherm wel komt vervangen omdat de policy 6 of meer dode subpixels vereist, ik heb er 12.

Overig
Bij veel diskactiveit hoor ik wat tikjes. Zachter dan tikjes van een HDD. Het zijn electronica tikjes. Niet heel hinderlijk, maar ik erger me er wel aan (ik heb het heel zwaar, zoals je kunt lezen). Gelukkig is dit sporadisch.

Al met al zijn het gemengde gevoelens. De indruk is goed, een goede draagbare laptop met een strak uiterlijk, waarbij ingeleverd is op functionaliteit. Ik hecht meer waarde aan functie dan aan uiterlijk en daarmee is deze laptop niet de beste keuze ooit geweest. Ik verwacht wel dat ik aan de minpunten zal wennen, maar verandering is nooit leuk natuurlijk ;). Ik denk dat het wel een goede deal is, een fatsoenlijke processor (geen U), 16GB geheugen, hi-res scherm en een 512GB ssd voor 2000 euro inclusief 4 jaar garantie is geen slechte deal. Ik denk echter dat dit wel eens mijn laatste Dell kan zijn. Achteraf bezien had ik wellicht ook beter een M4800 kunnen nemen, maar dat was wel weer een groot bakbeest, en daar hoopte ik met deze laptop juist van verlost te zijn.

Heb jij ook een Dell XPS 15 (9530-1169)?

Zelf heb ik deze laptop ook gehad, maar uiteindelijk ben ik voor de Dell Latitude E5550 gegaan. Het totaalbedrag was uiteindelijk 942.40 incl. 3j NBD en Batterij Garantie.

Inhakend op jouw punten:
+ Dezelfde garantie
+ Dezelfde lange duur tot verzending
+ Standaard met Windows 7 en Windows 8.1 licentie.
+/- 3x USB3, HDMI, VGA, RJ45 en een smartcard reader.
+ Zeer prettig toetsenbord en lekker ver naar het scherm.
+ Backlit toetsenbord.
+ Inclusief numpad waarvan sommige toesen ook dienst kunnen doen als Home, End en Insert wanneer de numpad uitstaak. Ook zijn en decidated page up en down toetsen.
- Jammer genoeg wel kleine pijltjes toetsen.
+ Touchpad niet te groot/klein met fysieke knoppen, maar zonder middelste knop.
+ De pointstick heeft wel een middelste knop.
- Geen aparte videokaart.
+ Mooier geluid dan de XPS
+ Mat scherm
+/- Full HD resolutie.
- Backlight bleed in mijn scherm (wordt binnenkort vervangen).
+/- Geen touchscreen.
+ Hoge helderheid.
- Een U processor.
+ 56kwh accu.

De videokaart en processor kunnen voor sommige een voordeel zijn voor een betere accuduur. De pointstick, resolutie, en touchscreen zijn ook persoonlijke voorkeuren waarover de meningen sterk verschillen. Ik was echt op zoek naar een FullHD laptop zonder touchscreen.

Voor de helft van het geld vind ik dit een veel betere laptop dan de XPS 15.

Lokale Windows 8.1 account is nog steeds mogelijk. Startpage dat maar eens.

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 16 november 2014 22:59]

Thanks voor je reactie. Je vergelijking vind ik nogal scheef gaan. Volgens mij heb jij het over een ex-btw prijs en ik over een inclusief. Hiermee wordt het verschil in prijs maar ongeveer 25%.

Die 500 ex/605 incl biedt dan wel veel meer voor het geld:
Veel betere processor
8GB extra, waardoor ook dual channel
512GB SSD, ik ging ervan uit dat jij dan de 128GB had
38Wh extra batterij capaciteit
Scherm is toch echt wel beter (of je hier geld voor over hebt, is dan de vraag)

De binnenkant is echt top van dit apparaat, er zijn echter een paar vreemde keuzes gemaakt qua case. Te veel Apple-achtig, naar mijn smaak.
Nee, hoor. Dat is het incl. BTW bedrag. Binnenkant van deze laptop is overigens vrijwel identiek aan de XPS 15. Het scherm vond ik het geld iig niet waard.

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 17 november 2014 09:41]

Mooie en fijn te lezen review! Heel erg bedankt.

Ik vroeg me af hoe jij aan 2000,- komt. Is dat door de extra garantie die je erbij hebt genomen?
De machine kost nu 1799,- op de site en zoals (bijna) iedereen weet zijn er altijd kortingen te vinden voor Dell laptops. Je kunt standaard minimaal 10% korting krijgen door alleen al de VIP code. Dit zorgt dus voor een prijs van 1620,-. Dat scheelt nogal vind ik.

Dat gezegd hebbende: zoals CurlyMo al opmerkte valt er wel om het koppelen van een Microsoft account heen te komen, het zit alleen erg weggestopt :).

Jammer van het geluid overigens, maar ik had ook niet verwacht dat het geluid zo goed zou zijn als in de vorige XPS laptops, zoals de L501x en L502x, daar zit zelfs een subwoofer in, nog nooit zo mooi geluid uit een laptop gehoord.

Die tikjes die je hoort zijn niet fijn, heb je geen last van een coil whine zoals veel anderen dat wel hebben? Een hoge fluitende, elektronische toon die je zo af en toe hoort.

Hoe lang gaat je accu mee? :)
De laptop wordt vandaag opgehaald omdat ik 6 dode pixels heb (misschien nog meer, het is moeilijk pixels tellen op zo'n scherm :P). Ik heb hem nog niet serieus gebruikt, omdat ik nog kabeltjes moet hebben om er extra schermen aan te hangen. Plus het gedoe met de pixels, ben ik nog even op mijn oude inspiron blijven werken.

Ik schat dat de accu toch wel 5 uur meegaat als je er redelijk op werkt. Ik heb hem ook een tijd gewoon idle laten staan, ik vond het erg opvallend hoe lang deze XPS dat volhoud.

Zakelijk kostte de garantie+prosupport voor 4 jaar aardig wat duiten, dus dat is hoe ik op 2000 euro kwam. Overigens was dat ook wat afgerond, uiteindelijk heb ik iets minder dan 1900 betaald.
Bedankt voor de review, storeman.
Ik ben wel benieuwd hoe jouw ervaring nu is, na twee maanden. (Hopelijk heb je inmiddels een exemplaar zonder dode pixels.) Ik overweeg ook de XPS15 te kopen, maar lees toch wel veel gemengde reviews over Dell.
Ook is het jammer dat de XPS15 alleen met Nederlandse WIndows wort geleverd, maar met Win8.1 pro zou dat vrij makkelijk te veranderen moeten zijn naar Engels.
Ik ben inmiddels wel aan de laptop gewend en hij bevalt op zich prima. Die resolutie is niet zo handig, ik draai nu altijd op 1080p omdat met multi-monitor set-up de multi monitor taakbalk problemen geeft. Met display fusion heb ik schalingsproblemen en windows zelf ondersteunt het niet bij verschillend geschaalde monitoren. Nu ik het scherm op 1080p draai, gaat dit allemaal prima. Best zonde natuurlijk, maargoed, productiviteit gaat voor :).

Scherm is 3 keer vervangen, maar dit is nu goed. De monteur die langs kwam vond het ook bijzonder en dat maakte hij niet vaak mee.

Windows 8.1 draai ik wel in het Engels en is gewoon ondersteund toen ik hem kocht (configuratieoptie). Heel soms valt WiFi weg met Win8, maar de surface van mijn vriendin heeft daar ook last van, dus dat lijkt me niet te wijten aan de XPS.
Thanks voor je reactie!

Aha, garantie en prosupport verklaart de extra kosten inderdaad.
De accu zou toch wel zo'n 6-7 uur mee moeten gaan met de grotere accu geloof ik, 5 uur is wat aan de magere kant. Ik verwacht dat 'ie wel langer kan :).

Maar vervelend van de dode pixels, hopelijk heb je 'm snel weer terug!

Edit: meh, verkeerd gereageerd.

[Reactie gewijzigd door Majesty op 21 november 2014 11:16]