Specificaties Actie, Avontuur-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Assassin's Creed Unity, PC (Windows) Review

Kunis 14 november 2014, laatste update op 14 november 2014, 1.216 views

Assassin's Creed Unity, PC (Windows)

Wat een goed vervolg in een prachtig tijdperk had moeten zijn, blijkt een verschrikking. Ten eerste is dit spel op schermen hoger dan 60Hz niet speelbaar zonder stuttering en screen tearing, hier komen de talloze animatie-bugs nog eens bij. Dit deel is simpelweg niet prettig speelbaar op de PC. (GTX770)

Pluspunten

• Verhaallijn
  • Sfeer

Minpunten

• Geforceerd 60Hz max
  • Constant lag/stuttering
  • Overgevoelig freerunnen
  • Animatie-bugs

Stabiliteit Score: 1
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 3
(Dit spel is persoonlijk getest op een 3770K + GTX 770 en een 75Hz monitor)

Het sterkste aan de Assassin's Creed reeks is in mijn ogen het verhaal, de bijbehorende sfeer en de vloeiende combat. Dit wordt helaas overheersd door de vele fouten die het spel rijk is.
Wat een goed vervolg in een prachtig tijdperk had moeten zijn, blijkt een verschrikking. Ten eerste is dit spel op schermen hoger dan 60Hz niet speelbaar zonder stuttering en screen tearing, doordat het spel een refresh rate van 60 Hz forceert (niet aanpasbaar in de settings).
Hier komen de talloze animatiebugs nog eens bij. Objecten uit het spel worden traag geladen, soms helemaal niet, onzichtbare muren/gaten in de vloer, NPCs die tegen elkaar aanlopen, het zit er allemaal in.
Het is dan ook erg moeilijk om positieve punten uit het spel te halen, aangezien de vele fouten overal waarneembaar zijn. De stuttering en screen tearing verpesten de cutscenes, en daarmee het verhaal, de vele bugs bij zowel de speler als NPCs doen teniet aan de sfeer en tijdens het freerunnen wordt de speler overdreven aan het handje gehouden bij het beklimmen van objecten, waardoor vaak op kisten e.d. wordt gesprongen terwijl je gewoon over de straat of het dak wilt rennen.
Dit spel is bij lange na niet acceptabel voor een studio als Ubisoft en ik raad het dan ook ten zeerste af om deze aan te schaffen. Wellicht als de vele bugs verholpen worden en het spel wordt geoptimaliseerd voor de PC dat het nog de moeite waard is. Tot die tijd bevat Assassin's Creed Unity te veel fouten om je te vermaken.

Heb jij ook een Assassin's Creed Unity, PC (Windows)?

@Supremes
Die 60Hz-setting zit inderdaad in de game, maar kun je niet veranderen. Kan jij dit wel? Als je hier op klikt zoals bij andere settings, of de pijltjes probeert te gebruiken verandert deze setting helaas niet. Jammer dat jij ook zo last hebt van de kwaliteit!

@TJRef
Of je ook kunt instellen dat er minder objecten en mensen zijn weet ik eigenlijk niet, misschien dat dit gekoppeld is aan een andere setting? Ik heb in ieder geval van alles geprobeerd. Als ik de kwaliteit wat lager instel, heb ik minder last van lag in het algemeen, maar nog steeds screen tearing en micro-stuttering. Ook blijft het zo dat objecten ontzettend laat geladen worden. In plaats van een persoon in high-res spawnt er dan een NPC in low-res voor je neus, deze spawnen altijd een klein stukje boven de grond en vallen dan naar beneden als ze in het spel geladen worden. Het is overigens inderdaad wel zo dat er grotere groepen mensen rondlopen dan voorheen. Echter met de verbetering in hardware zou dit toch moeten kunnen vind ik. Ik vind het erg verbazend dat Ubisoft dit niet zelf heeft getest en concludeerde dat het in deze staat niet van dusdanige kwaliteit dat het respectabel is voor deze franchise.
Overigens over het freerunnen in eerdere delen, hier had ik t/m Black Flag eigenlijk niet erg veel last van. Ik heb een Xbox controller aangesloten op de PC en merkte van AC1 naar AC3 duidelijk verbetering in het freerunnen. Black Flag vond ik eerlijk gezegd ook erg soepel lopen. Het is naar mijn mening nu dus te veel doorgeslagen, deze mening had jij waarschijnlijk dan al eerder dan ik. Het went opzich wel omdat je er later rekening mee zult houden dat je ver uit de buurt moet blijven van kistjes etc., maar prettig is het zeker niet!
Verstandige keuze om nog even te wachten.
Misschien de instelling van omgevingskwaliteit (als die er is). Zorgt er meestal voor dat er minder objecten worden getekend.

Het spel is in ieder geval zo gemaakt dat het (theoretisch) op 30 fps op een console kan draaien. Helaas is dat dus nog steeds de realiteit, zelfs sinds de komst van de nieuwe DX11 consoles.. het blijft nog steeds een nadeel. Misschien speelt de hoeveelheid videogeheugen ook een rol, ik heb geen idee.

Dat freerunnen zal wel mijn eigen mening zijn, maar ik merk hieruit op dat het dus gevoeliger is geworden. Wel zeggen ze dat ze iets hebben toegevoegd waardoor je makkelijker kunt kiezen of je naar boven of naar onder wilt klimmen, maak je daar ook gebruik van? Misschien heb je die knop constant ingedrukt? Of als je de knop inhoudt voor klimmen naar beneden dat hij dan niet meer per ongeluk tijdens het rennen door de straten ergens op wilt klimmen?
Beetje lastig als ik het spel zelf niet heb, natuurlijk ;).
Ik heb zelf nergens last van maar ik draai ook Assassins Creed Unity op een gtx 970, draai alles max. Het is geen 60fps maar eerlijk gezegd heb geen last van framedrops of gestuttererd gameplay. Ik zit met fps tussen de 35 en 45.
Hier hetzelfde ook een gtx970 icm 4690k - de game draait smooth en zonder lag op ultra settings met 4x MSAA.
Ik vermaak me prima met deze leuke game :)

Btw. Ik zie wel dat de 4GB aan RAM van de gfx kaart volledig gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door calsonic op 14 november 2014 17:03]

Ik had eigenlijk compleet geen last van al die bugs.
Ik heb het spel gepre-orderd, maar mijn laptopje kon het niet zo goed aan :S. Desondanks ben ik weinig bugs tegengekomen. Het free-runnen ging vloeiend, alleen ik had gewoon een zwaardere computer nodig. Het verhaal voelde geweldig en voor het eerst sinds AC brotherhood had ik weer dat echte assassin's creed gevoel :D
Je hebt idioot veel detail. Je kan zelf papier van bijvoorbeeld kranten zien rond vliegen (zie de AC: U co-op heist trailer voor een beeld) _/-\o_ !

Daarom ben ik het niet eens met deze recensie. De game verdient hoger, maar je had gewoon een betere computer moeten hebben (of in jouw geval misschien een andere monitor), want zelfs met een Processor Intel(R) Core(TM) i3-3217U CPU @ 1.80GHz, 1801 MHz, 2 core('s), 4 logische processor(s) en een NVIDIA GeForce GT 720M (niet overclocked) kon het spel 25 fps halen (met soms framedrops naar 15 fps).

Dit spel was gewoon precies zoals ik had verwacht :)
Even een kleine noot: Ik heb die 60Hz-setting wel gevonden. Overigens is de performance bij mij ook om te huilen. In het spel zelf gaat het nog wel, maar de cutscenes zijn alsof ik 3DMark2011 probeer te draaien op een onboard-videokaart van Intel.
Jammer om het nogmaals bevestigd te zien wat al in vele reviews naar voren was gekomen. Ik ga nog niet aan dit spel beginnen voordat dit is opgelost.
Is het spel misschien beter speelbaar als je de kwaliteit van de omgeving (minder objecten/mensen) lager zet (ik weet niet of dat uberhaupt kan)? Kan me namelijk voorstellen dat dit eigenlijk heel erg veel cpu kracht vergt, omdat er nu eenmaal erg veel mensen rondlopen in het spel, met ieder een geavanceerder AI.
En dat je lastig door straten kunt rennen met freerunnen zonder per ongeluk ergens op een kist te klimmen was al zo bij andere delen, waar ik me ook wel een klein beetje aan stoor, vooral wanneer de camera niet snel genoeg meedraait zodat je niet ziet of je richting een kist rent.
Dat vind ik nog zelf het meest storende aan het spel, dat het toch best moeilijk freerunnen is. Misschien hadden ze een andere toets moeten toewijzen om gewoon te kunnen rennen ipv freerunnen. Nu kun je alleen lopen en snelwandelen, maar waarom niet gewoon een toggle-key om te kunnen rennen, en als je wilt klimmen gebruik je pas de andere toets.
Bedankt voor deze korte review.
Bij mij haperde hij af en toe met alles op high 2x msaa op 1920x1080 dit werkte zeer frustrerend.
Heb de instellingen aangepast naar 1280x720, nu draait alles soepel en is het fijn te spelen. :*)

Gebruik een i7 4k en een 680 GTX.

[Reactie gewijzigd door i_r_ op 15 november 2014 11:23]

3570k, met 2x r9 290 in crossfire... moet zeggen, toen ik de revieuws las dat ik erg sceptisch was over het spel, en de performance.
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken, en tot mijn verbazing gewoon nergens last van.
Nattuurlijk hier en daar wel eens een kleine bug, maar niks game breaking.
Spel loopt soepel en vloeiend.
Moet wel zeggen dat ik express de game op me ssd heb gezet vanwege eventuele laad tijden.

De game zelf: Verhaal, tot nu toe vind ik hem intrigerend, het boeit me.
Aangezien de laatste keer dat ik geboeid was bij een ac game, was dat bij revalations.
3 en black flag vond ik verschrikkelijk om te spelen, maar kan nu weer zeggen dat het ac gevoel weer een beetje wedergekeerd is.
Het lijkt er op dat het spel nogal afhankelijk is van het videogeheugen. Hier ook een GTX770 en overduidelijk een te kort.