DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 Zwart Review

liter 14 november 2014, laatste update op 18 april 2015, 8.861 views

DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 Zwart

De DeLonghi ECAM 22.110 is een compacte alleskunner met een gemakkelijke bediening.

Pluspunten

• Compact
  • Duidelijke bediening
  • Eco stand
  • Makkelijk schoon te maken

Minpunten

• Knop voor sterkte komt niet overeen
  • Maakt redelijk wat herrie

Sinds kort heb ik de overstap gemaakt naar een vol automatische koffiezetapparaat. Al een tijd heb ik naar verschillende producten gekeken. Alleen hoor je vaak horrorverhalen over de levensduur en ingewikkeld gebruik van machines en de aankoop dus uitgesteld.

Hiervoor had ik een senseo met daarnaast een druppelkoffie apparaat.

Toen de V&D het apparaat in de aanbieding had staan ben ik op nader onderzoek uitgegaan. Dit type blijkt als best getest door de consumentenbond in 2014. Kopen dus :*)

Ik werd aangenaam verrast door de compacte omvang en degelijke uitstraling. De bediening is zeer eenvoudig: links 2 knoppen voor espresso (voor 1 of 2 kopjes) en hetzelfde aan de rechterkant voor normale kopjes. Het reservoir voor de bonen is aan de bovenkant van het apparaat. Hier kan je ook eenvoudig zien of er bijgevuld moet worden (doorzichtige deksel). Het nadeel is wel dat het reservoir maar voor één type bonen is. Bij concurrenten kan je ook wel eens switchen tussen verschillende bonen. Aangezien dit vooral leuk is aan het begin, kan ik hiermee leven.

Installatie is vrij eenvoudig. Neerzetten, vullen, hardheid van het water programmeren en gaan! Hierna kan je nog een aantal opties instellen die toch erg prettig zijn. Je kan de eco stand gebruiken. Deze zorgt ervoor dat het opwarmen iets langer duurt en uitschakeling na 15 minuten ipv 30. Ook kan je de standaard hoeveelheid koffie instellen op basis van je wens (of grootte van je kopje).

Het schoonmaken/onderhouden is vrij eenvoudig. Het druppel-reservoir kan je er gemakkelijk uittrekken en omspoelen. Hier zit ook een apart bakje in voor de drap. De maler zit achter de waterbak en kan je ook gemakkelijk verwijderen om schoon te maken (moet 1 keer in de 3 weken).

De koffie die er uit komt is heerlijk. Je kan de sterke instellen door te draaien aan de middelste knop. Het vreemde is wel dat de koffie op zijn sterkst is als je de knop iets terug draait.

Heb jij ook een DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 Zwart?

Nog steeds een goed apparaat en geen problemen ondervonden. Ik zet er meer dan 20 kopjes per dag mee dus een aardig intensieve gebruiker. De machine heeft een spaarstand. Dan schakelt ie na 15 minuten uit met een spoelbeurt. Aangezien ik op de 20 koppen zit blijft ie spoelen. Dit heb ik aangepast naar een uur waardoor de spoelbeurten minder irritant zijn.
Helemaal mee eens gewoon een lekker werkend apparaatje met veel keuze en zeer eenvoudig in bediening.

Enigste probleem met dit apparaat vind ik het zeuren over ontkalken.
Hier in Almere is het water gewoon kalkarm en toch worden we 1x in de 3 a 4 weken geïrriteerd omdat hij wil ontkalken wat 45 minuten duurt.
Mijn waterkoker draait al 15 jaar en er zit geen schijntje kalk in en hetzelfde geld voor de wasmachine die al sinds 1989 draait (ja tijd voor een nieuwe haha)

Mogelijkheid voor een directe verbindingsmogelijkheid met een waterleiding had leuk geweest voor mijn luidheid maar niet echt noodzakelijk.
De hardheid van het water kan je instellen: In de Engelse handleiding zit een waterhardheid meetstaafje, standaard staat hij op 4< zeer hard water.
Ik zelf zit in Den Haag op 7 dH volgens het staafje dus heb ik de machine op stand 2 gezet,
mijn machine heb ik pas 2 weken, dus kan het nog niet zeggen wanneer hij hier begint te ontkalken.
Standaard om de 4 weken. Ik heb begrepen dat ze kunnen uitlezen of je het ontkalkingsprogramma heb gestart. Dus wel handig om te doen ivm garantie.
Wij starten het gewoon met een doorspoeling van alleen water omdat het water hier zo zacht is dat het gewoon niet nodig is.

Dit stukje software in het apparaat is wat mij betreft dan ook het enigste nadeel aan een moderne bonenmachine. Verder werkt het perfect.
Klinkt goed!
Hier gaan er zo'n 3 tot 6 kopjes per dag doorheen, dus dat zal wel goedkomen hier.

Volgende week in de winkel kijken en waarschijnlijk kopen, maar dan wel de zilverkleurige variant! (pricewatch: DeLonghi ECAM 22.110 Magnifica Espresso Zilver)
Ben op zoek naar een redelijk goede espresso machine en deze ziet er goed uit.
Weet jij of hier een keramische of een metalen molen in zit? Heb namelijk veel liever keramisch.
Edit: Heb dit al gevonden zojuist. Het is een conische metalen molen.
Hoe is de maling van de bonen?

Ben je ondertussen problemen tegengekomen na al het gebruik tot nu toe?
Zo ja, gebruik je de machine dagelijks, of minder dan dat?

"Het spoelen gaat automatisch, wel is het vreemd dat dit voor en na het uitschakelen wordt gedaan."
Waarom vind je dit vreemd als ik vragen mag? Ik vind dit namelijk juist goed. :)

[Reactie gewijzigd door Stravincy op 25 maart 2015 13:02]

Lekkere koffie met mooi schuimlaagje. Maakt wel veel lawaai tijdens het malen, aan en uitzetten.
Wat ik ook jammer vind is dat bij het reinigen van de binnenkant van het toestel ik altijd veel gemalen koffieresten vind. Vooral rechts van de uitneembarre component.
Hebben jullie ook zoveel koffieverlies of scheelt er iets aan mijn toestel of vergeet ik iets te reinigen of...?
Al even geleden maar reageer toch even. Wij hebben alleen veel problemen met losse koffie gebruiken en daarom zijn we daar ook mee gestopt.

Dus als je losse koffie gebruikt kan dat wel eens de oorzaak zijn. Er lag bij ons meer achter op het uittrekbare deel dan dat er gebruikt werd om koffie van te trekken...

Bij malen bonen niets dan een paar kruimels.
Heb vraagje weet iemand hoe ik het apparaat weer van gemalen koffie terug zet naar bonen ? Heb volgens mij alles al geprobeerd en in handleiding staat alleen zet terug naar bonen malen .... Maar hoe 😔
Heel simpel de draaiknop bepaald niet alleen de sterkte van de koffie maar ook gemalen koffie of bonen.

Draai je de knop helemaal naar links gaat hij bij ongeveer 9 uur en lager naar de gemalen koffie stand.

Draai je hem richting 11 uur en verder dan gaat hij over op bonen malen.
Blijf voor bonen dus in het gedeelte van de stippel lijn.
Ben weer iets wijzer geworden inderdaad met knop helemaal links gemalen en naar rechts bonen .... Maar als ik m op bonen dus rechts zet draait de maler wel maar maalt er niks naar binnen 😔 nog ander idee heb m schoongeblazen en stofzuiger erop maar nog geen resultaat apparaat heb ik pas sinds begin mei 😖

[Reactie gewijzigd door Van der zee op 13 mei 2015 19:30]

Dat zal de reden dan zijn. Ik heb er namelijk nog nooit gemalen koffie in gedaan....
Ik heb na een maand gebruik even gekeken naar het koffie verlies in het apparaat. Maar dat valt wel mee. Achter het waterreservoir zit de maler die je regelmatig moet omspoelen (1 keer in de 3 weken o.i.d.). Misschien daar eens naar kijken?
Nog nergens gevonden, maar hoeveel milliliter kun je max instellen voor een kop koffie? Wij hebben kopjes waar 180 ml in past (normaal bakkie voor ons). Ben ook benieuwd hoe lang het duurt voordat een kopje koffie is gezet na het drukken op de knop.
-edit-
Never mind. 180 ml past goed. 2 kopjes tappen duurt dan wel lang, maar alle mensen wat een heerlijke koffie!

[Reactie gewijzigd door Ursamajor op 4 maart 2017 18:00]