Das Keyboard 4 Professional MX Brown Review

TJRef 13 november 2014, laatste update op 9 februari 2015, 525 views

Das Keyboard 4 Professional MX Brown

Zeer mooi en degelijk USB3.0 mechanisch keyboard met enkele minpuntjes.

Pluspunten

• Zeer degelijk
  • Geen poespas, enkel mediaknoppen en usb-hub
  • N-Key Rollover
  • Strak ontwerp
  • Installatiegemak
  • USB 3.0 x2 Hub
  • Eén kabel
  • Dwingt tot goede houding/optimale typepositie

Minpunten

• Geen backlights
  • Body niet helemaal in balans waardoor één kant meer grip heeft dan de ander.
  • Erg stugge kabel
  • Minimale/sobere verpakking
  • Geen rubbers op de ruler/footbar
  • Geen polssteun (ook niet optioneel)
  • Duur

Design/Ontwerp
  • Het ontwerp is (voor een mechanisch toetsenbord) erg strak en compact. Je kunt zien dat er moeite is gedaan om het toetsenbord zo min mogelijk poespas te geven, zodat er ook wat ruimte overblijft op je bureau voor andere zaken.

De dingen die er op zitten zijn erg goed afgewerkt. De mediaknoppen, de volumeknop en de USB hub aan de achterkant zijn erg mooi weggewerkt in het strakke, minimalistische design.

Wat mij persoonlijk heel erg bevalt is het mat-zwarte thema met minimale bloedrode accenten. Mijn favoriete kleuren, al is dat subjectief.
Bouwkwaliteit
  • Hier heb ik nog wel een aantal dingen aan op te merken. Als je het toetsenbord uit zijn verpakking haalt, ben je wellicht verbaasd over hoe stevig en goed hij in elkaar lijkt te zitten. Hij voelt zwaar aan, ondanks zijn compacte formaat en de knoppen hebben exact de juiste weerstand om goed bruikbaar te zijn, maar niet aan te voelen als een goedkoop product. Gelukkig!
    De onderkant is van erg stevig plastic, de bovenkant van erg stevig aluminium.

Echter, als het aankomt op de mechanische toetsen, kom ik zelf tot de conclusie dat er toch wat dingen aan rammelen, letterlijk. Dit speelt voornamelijk in de bredere toetsen als de shift-toetsen, enter-toets, spatiebalk. backspace en de grotere toetsen om het keypad.

Dit lijkt alles te maken te hebben met de veertjes die zijn gebruikt om de grotere toetsen in balans te houden. Helaas hoor je duidelijk deze veertjes mee trillen met de aanslagen. Tik je wat harder op je toetsenbord, hoor je bijvoorbeeld ook de spatiebalk meetrillen. Je hoort hierbij het typische trillen van een spiraalveer, wat een beetje een toonkleur heeft dat vergelijkbaar is met wanneer je met een houten stok langs de spijlen van tralies tikt. Zij het natuurlijk een significant stuk minder hoorbaar, maar als het eenmaal opvalt, kan het erg storend zijn.

Bij die grotere toetsen hoor je overal een duidelijk rammelend geluidje. Alsof het allemaal wat losjes zit, dit hoor je ook wanneer je het hele toetsenbord door elkaar schudt. Alsof er een rammelaartje in zit.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat dit mijn eerste mechanische toetsenbord is, dus ik weet niet of dit er bij hoort. Het zou goed kunnen dat dit een standaard Cherry MX euvel is. Maar voor een toetsenbord van dit kaliber toch wel een grote downer.
Bouwkwaliteit overig
  • Aan de onderkant zit een plastic liniaal die ook als riser/footbar gebruikt wordt en met magneten vast klikt om je toetsenbord iets gekanteld neer te kunnen zetten voor ergonomie. Echter zitten daar geen rubbertjes onder, dus blijven er aan de onderkant maar twee rubbers over waar het toetsenbord zijn frictie van moet hebben. En daar ging het direct al mis bij mijn exemplaar.

Het toetsenbord was niet in balans, waardoor het eigenlijk alleen op drie punten contact maakte met de ondergrond, linksonder maakte nauwelijks contact. De 'footbar' gleed weg, dus eigenlijk maakte maar één kant goed contact met het bureau, waardoor het hele toetsenbord aan één kant makkelijk weggleed. Niet prettig om mee te typen, maar gelukkig heb ik het probleem zelf op gelost!

Wat ik heb gedaan is de hele body van het toetsenbord (aangezien het grotendeels aluminium is, lichtelijk zo geprobeerd te buigen dat beide rubbers contact maken met het bureau. Met een plastic toetsenbord was dit waarschijnlijk niet gelukt.
    Een klein euvel uiteindelijk, maar niet geheel onbelangrijk. Toch maar wat op die footbar plakken, dan. Dit hadden ze best er bij mogen doen, plakkertjes.
Duurzaamheid
  • Ik heb het toetsenbord nu enkele maanden en ik begin nu al tekenen van slijtage te zien. Deze manifesteert zich voornamelijk op de veelgebruikte toetsen, waarvan de spatiebalk het meest zichtbaar.
    Wat je duidelijk zit is dat de toetsen van mat naar glanzend veranderen. Ik ben zelf niet bepaald iemand die erg veel typt, dus dat k nu al dit resultaat zie vind ik niet erg positief.
  • Als het gaat om het vervagen van letters kan ik er nog niet veel uitspraken over doen. Vooralsnog zijn alle letters nog zichtbaar, al lijkt de 's' toets wat vager geworden.
Gebruiksvriendelijkheid
  • Er is maar één USB 3.0 kabel die naar de computer leidt, fantastisch! Wat ik begrijp van andere toetsenborden is dat er vaak twee kabels zijn, waarvan één een PS/2 kabel voor N-Key Rollover. Nou, dat heb je hier dus niet nodig, het werkt gewoon met één kabel! Met als handige toevoeging een USB 3.0 hub aan de achterkant (!!). Hiermee zitten je usb-sticks dus niet in de weg als je met je muis bezig bent.
  • De mechanische toetsen doen wat je van ze verwacht. Ik heb Cherry MX Brown switches, welke niet een duidelijke klik geven, wat in mijn geval ook beter is voor gamen. Waar hij dus ook prachtig mee werkt. In combinatie met N-Key Rollover hoef ik me geen zorgen te maken of ik shift+wasd+spatiebalk wel tegelijk kan induwen. Al heb ik wel mijn bedenkingen bij de voordelen ervan. Zonder N-Key heeft het toetsenbord nog steeds 6-key rollover, wat bij gamen ook prima werkt. Ik kan me dus ook weinig scenario's voorstellen waarbij je meer dan zes toetsen tegelijk wilt indrukken, behalve wanneer je piano speelt op je toetsenbord.
  • De mediatoetsen zijn erg goed te gebruiken en voelen solide aan. Alleen, de volumeknop vind ik niet op een ideale plek zitten. Je kunt de knop niet aan de buitenrand vastpakken om er met 3 of 4 vingers aan te draaien, want dan kom je met je duim in de knoop met het keypad.
    Echter is de volumeknop van zo'n goede kwaliteit dat je gemakkelijk met één vinger vanaf de bovenkant kunt draaien. Als je dat niet fijn vindt, kun je ook vanaf de rechterzijkant draaien, waar de knop een stukje uitsteekt. De knop zit zo goed in elkaar dat hij weinig weerstand biedt, maar toch stevig aanvoelt. Makkelijk draaien met een licht kliksysteem.
    Ik gebruik hem dus toch regelmatig, ook al heb ik recht voor me ook een mengpaneel met een fijne volumeknop. Gemak dient de mens!
Ergonomie
  • Hierover kan ik kort zijn. Wat ik een groot nadeel vind is dat er geen polssteun bij zit of bij te kopen valt (vast wel vanuit een derde partij). Het is een mechanisch toetsenbord, wat van nature al redelijk dik is. Nou is dit schijnbaar de dunste die er bestaat, maar alsnog is het dik. Vooral vergeleken met mijn Logitech Illuminated Keyboard.

Je kunt echter niet zomaar van alle kanten op de toetsen rammen, je moet er wel met je vingers recht boven zitten, waarschijnlijk ook een nadeel van mechanisch. Echter dwingt dit je wel om een goede houding aan te nemen als je geen fouten wilt maken. Wat ik met dit toetsenbord toch vaker maak dan met mijn vorige toetsenbord. Zelfs na langere tijd gebruik.
Software
  • Hierover kan ik nóg korter zijn. Er is géén software nodig en die is er dus ook niet bijgeleverd. Het werkt allemaal zowel op USB 3.0 als op USB 2.0, zonder installatie vooraf. Voor mij een dik pluspunt, geen overbodige bloatware van weer een stukje randapparatuur. Er zitten dan ook geen overbodige features in.
Overig
  • Tot slot is er één feature die ik toch wel erg mis. Dat is achtergrondverlichting. In deze prijsklasse zou je toch wel verwachten dat het er in hoort te zitten. Ik werk zelf vaak in het donker/'s nachts en dit mis ik wel.

Er zijn veel positieve punten, maar er zijn ook veel negatieve puntjes. En met name puntJES. Hoewel wellicht in de meerderheid, wegen de negatieve puntjes toch niet op tegen het positieve. Al heb ik er wel even over moeten doen om het te kunnen accepteren.

Het ontwerp, de degelijkheid en het gebrek aan poespas zijn voor mij belangrijk genoeg. De USB 3.0 hub, de enkele kabel, de mediaknoppen voegen in mijn ogen veel toe aan het gebruiksgemak.

Echter vind ik het rammelen van de grotere toetsen en het (zelf opgeloste) onbalans van het hele toetsenbord toch wel punten die wat mij betreft niet hadden gemoeten.
Het glad worden van de toetsen baart mij wel zorgen. Ook mis ik dus de achtergrondverlichting, maar alles bij elkaar genomen niet genoeg om mij van gedachten te veranderen.
Het zijn een hoop compromissen, maar je krijgt er wel wat voor terug.

Excuses voor de slechte kwaliteit foto's, deze zijn genomen met mijn telefoon bij gedimd licht.
Ik heb tevens drie maanden gewacht alvorens het volledig aanvullen van dit review, zodat ik een goed beeld kon krijgen van de plus- en minpunten na 'langdurig' gebruik.

Heb jij ook een Das Keyboard 4 Professional MX Brown?

Goede review TJRef. Ik ben ook in het bezit van dit keyboard, maar dan in blauwe switches. Bij mij 'rammelen' de shift, enter en backspace knoppen ook, maar de spatie niet. Heb je deze keys er ook afgehaald? Ik had altijd het idee dat de cherry stabilisers achter die toetsen zitten die dat geluid maakten, maar niet zo'n veer systeem. Ik heb ook last van de keycaps die na 6 maanden gebruik niet meer stroef zijn maar glad beginnen te worden, vooral de spatiebalk, alt en toetsen als 'e' en 'n'.

Ander detail wat mij opviel dat de letters op jou keys in het midden van de key staan (dus "W" staat in het midden op de toets, bij mij kleiner linksboven op alle keys behalve enter, backspace etc. Lijkt niet zo consistent te zijn.

Overall ben ik ook erg tevreden met dit keyboard, maar er zijn inderdaad wat minpunten :/
Thanks!
Ik heb de toetsen niet los gemaakt nee. Wat betreft de opdrukken van de toetsen, die horen volgens mij gewoon in het midden te staan, zie ook de officiele foto's van Das Keyboard. Misschien een productiefout bij die van jou? Of heb je toevallig een ander model dan die ik heb, het oudere model: Das Keyboard model S? Dat is toch een ander toetsenbord, meer plastic, geen mediaknoppen rechtsboven en geen USB3.0 etc.
Het is een professional 4. Ik heb wat foto's toegevoegd.

Ik ben er ondertussen achter waarom de knoppen 'rammelen'. Das Keyboard heeft gekozen om voor de spatie stille Cherry stabilisers (G80) te gebruiken en voor de andere 'grote' toetsen zoals enter en backspace Costar stabilisers. Op diverse fora las ik dat voordelen van de Costar stabilisers zijn dat ze wat beter aanvoelen omdat ze weinig weerstand geven en de key dus net zoals de switch voelt. Het nadeel van deze stabilisers is dat ze relatief veel herrie maken door het losse metaaltje die het stabiliseert. Daarnaast zijn de keycaps lastiger te vervangen. Ducky gebruikt alleen maar Cherry (G99) stabilisers, die stiller zijn, makkelijker de keycaps te vervangen zijn (stabiliser aansluiting lijkt op een Cherry switch). Het nadeel van deze stabilisers dat de aanslag minder fijn is en een beetje 'mushy' aanvoelen. Ik ben blij dat ze voor deze beter aanslag oplossing zijn gegaan in mijn geval, aangezien mijn blauwe switches sowieso veel herrie maken en de rammelende Costar stabilisers daardoor niet opvallen :) Wat info: http://deskthority.net/wiki/Stabiliser

Bij mij waren na een maanden al m'n keycaps helemaal glad geworden door slijtage en bij een aantal werden de opdrukken al donkerder (E, enter, option/alt), erg slecht voor een keyboard met deze prijs. Ik heb ondertussen op MassDrop Vortex keycaps (https://www.massdrop.com/buy/vortex-pbt-keycaps) gekocht van PBT plastic (slijten niet snel) in Cherry profile (lagere toetsen). Heb ze sinds een paar dagen geïnstalleerd en ze voelen veel beter aan, en het geluid is ook beter geworden (niet meer zo'n harde klik als de keycap de bodem van het keyboard raakt).

Daarnaast heb ik ook last gehad dat de voorste rubber voetjes los lieten onderop het keyboard. Ik heb deze opnieuw moeten lijmen.

Uiteindelijk vielen de kwaliteit van de keycaps en b.v. loslatende rubber voetjes me toch wel erg tegen voor een keyboard van deze prijs. Gelukkig typt het perfect :)

Oude situatie:

Letters niet centered: http://utils.kurapica.nl/daskeyboard/IMG_4543.jpg
Letters niet centered en ondertussen gladde alt toets: http://utils.kurapica.nl/daskeyboard/IMG_4544.jpg

Nieuwe situatie met PBT keycaps en lager profiel:

[Reactie gewijzigd door Kura op 12 oktober 2015 23:35]

Bedankt voor de info. Ik zal er zelf echter niet zo snel geld aan uitgeven om het te wijzigen.
Ik zie inderdaad het verschil in de uitlijning, wat raar..
Rubberen voetjes zijn bij mij nog prima. Alleen jammer dat er op de ruler geen zit. Wel als je de ruler weghaalt...

Lager profiel zou ik ook wel fijn vinden, maar zo is het ook prima. Kwestie van aanpassen. Ik kom van een Logitech Illuminated keyboard, welke natuurlijk flink laag en dun is. Niet te vergelijken. Ik mis wel achtergrondverlichting, helaas... Ik zit vaak in het donker.
De review is volledig aangevuld na 3 maanden gebruik.