Sony SmartBand Talk SWR30 Zwart (Zwart) Review

tweakerjan 13 november 2014, laatste update op 11 december 2014, 1.031 views

Sony SmartBand Talk SWR30 Zwart (Zwart)

Leuk ding, ik zou graag wat meer dingen kunnen aanpassen.

Pluspunten

• licht
  • grappig
  • waterdicht

Minpunten

• geen lampje
  • heel weinig mogelijkheden, weinig aanpasbaar
  • lifelog app is onduidelijk, opties zitten verstopt, nog niet alles werkt

Software
De apps die worden geleverd via play-store zijn net uit de beta fase zo lijkt het. Er valt niets aan te passen qua scherm of indeling daarvan, hoogstens enkele meldingen die je naar het apparaat kunt door laten sturen. De lifelog app werkt pas nadat je je hebt ingeschreven bij Sony Entertainment Network en is erg onhandig in te stellen. Ik wil alleen slaap en sport loggen maar dat is lastig te vinden, in reacties hieronder staat dat je dit kunt instellen door op registratie te drukken, daar was ik zelf niet opgekomen, bedankt nog!

Als je berichtje ontvangt trilt het horloge en door op het scherm te tikken kun je het lezen en gaat het weer weg.

Werking
Qua horloge had ik graag grotere cijfers gehad maar dat valt niet aan te passen.... Bediening van muziek is lastig, alleen volume via knopje, rest door op het scherm te tikken, duh! Geen info over Artiest - Nummer op het scherm of stand van volume.

Hardware
Het scherm had de eerste dag al paar krasjes. De accu gaat 3 dagen mee en dat is voldoende. Bandje zit lekker en je merkt niet dat je hem draagt. Lampje had ik ook wel fijn gevonden.

update :
- de sleep-logging is nu net beschikbaar gesteld door Sony, is wel heel grof.
- Voice command is nu beschikbaar maar nog niet in het Nederlands, werkt niet altijd goed (where's my phone geeft soms als antwoord "you want to call 'where's my phone?'"? Take photo zou wel handig zijn als voice command..

Heb jij ook een Sony SmartBand Talk SWR30 Zwart (Zwart)?

Je kunt ook play/pause/forward/backward instellen als acties (tap, double tap, tripple tap).

Privacy concerns, tja ook dat is bekend van de Sony Lifelog. Al beweert Sony bij hoog en laag dat niemand anders bij jouw gegevens kan en dat ze goede beveiligingsmaatregelen hebben getroffen. Daarnaast staat in de privacy statement dat zij mogelijk de vergaarde geanonimiseerde gegevens zullen gebruiken voor zakelijke doeleinden, maar niet met derden zullen delen.

Volgens mij zit je dan zo safe als je maar kan zijn in 2014. Bovendien, je kunt gewoon een fake PS account aanmaken. En wanneer jij dat zelf wil, kun je alle data verwijderen.

Zolang jij geen koppeling maakt tussen real life en je Lifelog account zit je volgens mij safe. Maar dat mag je zelf beoordelen ;) .

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 13 november 2014 16:07]

Je kan trouwens wel degelijk instellen wat je wel en niet wil registreren in de lifelog app.

Via het menu'tje -> instellingen -> en dan op de tekst van "registratie" klikken, dus niet de switch .Je kan dan afzonderlijk van elkaar "Lokatie", "Fysieke activiteiten" en "applicaties" aan- en uitzetten.

En verder wta "Die Bruine" zegt. Qua 'beleid' is het privacybeleid van Sony aardig veilig. Natuurlijk kan je account compromised raken en dan ligt alles op straat, maar dat is bij iedere (overheids-)dienst het geval.

De nadelen qua scherm informatie en zo die je noemt kan je natuurlijk ook als bijkomende voordelen van het E-ink scherm zien: E-ink leent zich niet echt voor hoge informatiedichtheid en snelle updates. Daarom is de batterijduur ook zo goed :)

Voor wat jij wil had een watch wellicht beter voldaan :) .

[Reactie gewijzigd door eymey op 14 november 2014 12:08]

Bedankt voor je kritische review! Hier kan ik wat mee :-)

Ik overweeg dit horloge ook, en heb nog wat vraagjes:
- Is deze smartwatch ook te gebruiken met niet-Sony toestellen? (bijv samsung S5)
- Zou je een fototje willen plaatsen van de krasjes? Ik ben benieuwd hoe dat er in de praktijk uit ziet.
- Na alle ervaringen maar ook updates die je nu hebt gehad, zou je voor het zelfde horloge gaan of juist iets anders kiezen?