Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon) Review

FreezeXJ 16 maart 2009, laatste update op 18 maart 2009, 1.926 views

Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon)

Pluspunten

• Goed bereik voor een nette prijs
  • Degelijke lens, verslaat de Canon instappers
  • Wel een gratis lenskap
  • Manusje van alles, macro-OK

Minpunten

• f/2.8 echt alleen maar op 17mm helaas
  • Grote filters nodig, 72mm maar liefst
  • Vervorming op 17mm is flink

AF-snelheid Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Algemeen
Nadat ik een flitsend nieuwe body gekocht had, moest daar natuurlijk een lens bij. Na veel zoeken, wikken en wegen is dat de Sigma 17-70 geworden, vanwege een aantal redenen.
Allereerst moest het een walkaround-objectief worden, dus het standaardbereik op crop moest afgedekt worden. Dat laat in de betaalbare categorie de keus tussen de kitlens (18-55 IS), een Tamron 17-50 of Sigma 18-50 f/2.8, deze 17-70 en de 17-85 van Canon. De kitlens viel al snel af wegens een toch flink beperkt diafragma, en na een rondje Photozone.de was ook de 17-85 weg wegens een toch wel heel fikse vervorming op 17mm. Daarna kwam het lastige punt, kiezen tussen een gewoon goede lens, of deze allrounder. De prijs, samen met de inzetbaarheid (ik weet nog niet precies waar ik uiteindelijk heen wil in de fotografie, dus de opties macro, architectuur en nacht wil ik nog openhouden) deden me besluiten voor de Sigma te gaan.

Bouwkwaliteit en handling
Simpel : Gewoon goed. Degelijk plastic voor de buitenkant, metalen mount, en 0 speling in zoomen of focussen. Het enige minpuntje is het uitzakken als je em op 20+ mm ondersteboven houdt, de 'lock' werkt alleen op 17mm. Het geheel is een mooi blokje, en iemand er koppijn mee bezorgen is heel goed mogelijk :+ De zoom doet z'n werk aardig snel, en omdat hij het hele gebied van 20cm tot oneindig bestrijkt binnen een hoek van 60 graden, zijn de laatste meters (vanaf ongeveer 2-3 meter tot oneindig) snel genoeg af te leggen om bijvoorbeeld op vogels te mikken.
Als extra feature zijn de vergrotingen aangegeven op de binnentube, lopend tot 1:2.3, waarmee het wel geen echte macro is, maar je kunt er toch aardig mee vergroten. Zet je lens ongeveer tegen het voorwerp aan (heb af en toe echt moeten kijken of ik er echt niet dwars doorheen ging), en klik.

Optische eigenschappen
Scherpte is prima. Het is geen L, maar pixelpeepers zullen goed moeten kijken. Stop em een beetje af, en het wordt nog beter. Op f/5.6 is ie op z'n scherpst, en zit dan volgens Photozone op excellent vanaf 24mm voor center en borders. De randen op 17mm zijn een stuk minder, maar die setting wil je toch al vermijden voor iets als architectuur, vanwege de vervorming. DIe is namelijk nog altijd heel duidelijk aanwezig, zoals bij de meeste normal/wide zooms. Ruim 2.5% is veel, als je op een mooi recht gebouw richt heb je wat te corrigeren (photoshop!). 3 stappen naar achteren lost het probleem gewoonlijk op, bij 24mm is het wel weg, maar het is en blijft een minpunt. (Pas op, ook de 17-40 heeft vergelijkbare vervormingscijfers)
Flare en vignettering ben ik nog niet in opvallende mate tegengekomen. CA is niet ernstig aanwezig, hoewel vooral bomen een nare purple fringing kunnen laten zien.

Voor de 250 euro die hij me kostte is het een goede lens, de concurrentie is 100 euro duurder, de kitlens biedt prima waar voor z'n geld, maar dit is toch een stapje hoger. Wil je nog meer, dan komt de 17-55 in zicht, samen met de 750-euro grens.
Kortom : een aanrader!

• Canon 40D

Heb jij ook een Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon)?

Mooie review, heeft mij overtuigd. ;)
250 euro? ik zie deze pas vanaf 419 euro. Wat is jouw adresje ;)
Dat was in 2009, we zijn inmiddels een heleboel inflatie verder ;)
(de lens zelf is helaas in tussentijd kwijtgeraakt, maar het blijft een aanrader in het moderne landschap, waarin er heel veel nieuws bijkomt voor hogere prijzen)