Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

Ventieldopje 10 november 2014, laatste update op 11 november 2014, 1.449 views

Google Chromecast (2013)

Het is nog duidelijk vol in ontwikkeling en niet alles loopt vaak vlekkeloos maar het is een gaaf ding om te hebben. Steeds meer apps krijgen ondersteuning en weten daar goed gebruik van te maken. Zo kun je met Youtube bijvoorbeeld met meerdere mensen een queue aanvullen.

Pluspunten

• Steeds meer ondersteuning in apps
  • Makkelijk je scherm casten met Android of je browser tab via Chrome
  • Met "Videostream" complete films met ondertitels casten
  • Simpele installatie via je smartphone

Minpunten

• Heeft soms spontane freezes / resets
  • Werkt alleen op 2.4GHz WiFi netwerken
  • Heeft voeding via micro usb nodig, jammer dat dit niet via HDM kan/gaat

Geluidskwaliteit Score: 5
Gebruiken hem hier al tijden om makkelijk via de PC of smartphone afleveringen terug te kijken met de NPO app, al heeft deze officieel nog geen ondersteuning voor Chromecast. Het casten van je browser tab of telefoon scherm werkt prima, ook voor andere apps die het nog niet ondersteunen.

Het is ook erg handig om snel wat foto's te laten zien aan familie en vrienden als je met z'n allen op de bank zit. Hoef je niet je laptop te pakken of je tablet rond te laten gaan, je kunt gewoon rustig met z'n allen op de bank zitten om foto's te kijken.

Wat ik wel een groot nadeel vind is de beperkte WiFi ondersteuning, zeker in de stad zit de 2.4GHz band bommetje vol waardoor het signaal niet altijd even goed is of de snelheid te laag wordt. Ondersteuning voor de snellere en rustigere 5GHz band wordt dan ook veel naar gevraagd op het internet. Met zo'n snellere verbinding zou hij theoretisch ook 1080p materiaal af moeten kunnen spelen in tegenstelling tot het maximaal haalbare van 720p nu.

Films afspelen gaat nog een beetje omslachtig, in sommige gevallen kun je op je PC de film naar een tabblad in Chrome slepen mits deze door HTML 5 afgespeeld kan worden wat vaak niet het geval is. Je moet dan Plex gebruiken (betaald) of gebruik maken van Videostream, welke ik zelf gebruik. Deze zet on-the-fly je videobestanden om naar een formaat dat de Chromecast dongle af kan spelen en ondersteund ook ondertitels. Het afspelen kun je dan bedienen met de optionele smartphone app zodat je niet telkens naar je PC moet lopen om de film op pauze te zetten.

Uiteindelijk zal er meer ondersteuning komen voor verschillende apps waardoor dit soort trucjes niet meer nodig zijn.

* zoals door siebsel en lizard al aangegeven, 1080p wordt wel ondersteund mits je een goede WiFi verbinding hebt.

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

De Chromecast ondersteund prima 1080p, alleen (volgens mij) niet met het casten van tabbladen. Dus "Kan geen full-hd content afspelen" is een beetje kort door de bocht. YouTube, Netflix, Plex, etc. gaat allemaal netjes in fullhd. :)
Ah, dat zou inderdaad goed het geval kunnen zijn! Hier in de stad zijn alle banden druk bezet en is het niet altijd even stabiel waardoor ik op sommige tijden amper 720p af kan spelen dus ik weet niet of voor mij 1080p ook haalbaar is. En dat terwijl de afstand naar het router een meter of 3 / 4 is (studentenkamer).

Daarvoor zouden ze toch echt 5GHz support voor moeten krijgen om dit ook lekker soepel te laten lopen in drukke gebieden. Maar bedankt voor de info, ik ga het testen en aanpassen!
Ook is er een beta versie van Google Cast die wel 1080p ondersteunt:

Thanks Lizard, ik dacht dat ik deze versie al had maar blijkbaar dus niet. Ik ga het proberen!