Call of Duty: Advanced Warfare, PlayStation 4 Review

Blur 9 november 2014, laatste update op 10 november 2014, 388 views

Call of Duty: Advanced Warfare, PlayStation 4

Goed idee voor een shooter, maar helaas matig uitgevoerd en een vreemde eend in de Call of Duty serie.

Pluspunten

• Nieuwe spelmodus: Momentum. Leuke uitdaging.
  • Custom scorestreaks
  • Uitgebreide kledingsets om je karakter te personaliseren
  • Stabiele connectie
  • Redelijk leuke, kleinschalige en vlotte maps

Minpunten

• Weinig wapens (oa 6 assault rifles, 4 sniper rifles)
  • Onbalans in wapens (in damage, maar ook in attachments)
  • Bizar slecht spawnsysteem
  • Grafisch nul vooruitgang (eerder verslechtering tov Ghosts)
  • Geluid stelt niets voor en is niet contextgerelateerd

Besturing Score: 3
Geluid Score: 1
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 2
Stabiliteit Score: 3
Deze review is puur en alleen gebaseerd op de multiplayer en niet op de singleplayer.

Updates
10-11-14: Toelichting wapens toegevoegd. Secondary weapons toegevoegd. Exo Abilities toegevoegd. Network performance aangepast.

Van Call of Duty ben ik een trouwe volger en Advanced Warfare stond dan ook al lange tijd op pre-order. Helaas wordt het lange wachten niet beloond en schiet de game tekort op veel punten wat je eigenlijk niet zou verwachten. Zelfs op een aantal, voor Call of Duty, elementaire punten.

Eerste indruk
In alle eerlijkheid vind ik het spel tegen vallen. Het voelt alsof er een stap terug is gedaan in plaats van vooruit. Zelfs de voornaamste vernieuwing, het exoskeleton, biedt eigenlijk niet de verandering die ik had gehoopt in de serie. Het is een grappige verandering, maar het past eigenlijk niet echt bij Call of Duty dat voor mij toch lekker luchtig run and gun moet zijn.

Opvallende tekortkomingen
Punten die in voorgaande releases een mooie vooruitgang waren, zie je nu gewoon niet terug of zijn verslechtend. Een tekenend voorbeeld hiervan is het geluid. In Ghosts had men veel aandacht besteed aan context gerelateerde geluidseffecten. Zo klonken schoten in een pand anders dan buiten of in een metalen container. Ook klonken alle wapens anders. Nu lijkt het alsof men een aantal geluidsfragmenten heeft en deze op alle wapens toepast. Zonde. Juist die details maken het interessant. Onder vuur genomen worden klinkt nu alsof men een pak hagelslag naast je leeg giet.

Grafisch had ik, zeker met de overstap naar de PS4, een veel gedetailleerdere omgeving gezien. De overstap van Ghosts op de PS3 naar de PS4 maakte dat zeker waar. Met Advanced Warfare op de PS4 heb ik echter het gevoel dat ik weer op de PS3 speel. Inmiddels zou je ook al wel verwachten dat men aandacht zou besteden aan "destroyable environment". Oftewel een mapomgeving waarbij kogel- en granaatinslagen delen van de map vernielen. Denk bijvoorbeeld aan de map in Ghosts waarbij het benzinestation omviel of waarbij je muren kapot kon maken.

Wat me ook op viel is, wanneer ik gekilled werd en je een third person view te zien krijgt, mijn character er grotendeels anders uit ziet dan wat ik zelf samen heb gesteld. Aparte bug.

Character
Je eigen character bouwen is dan op zich wel weer aardig geregeld. Je character bestaat uit een aantal elementen die je zelf kiest. Denk aan je helm, handschoenen, broek, vest, enz. Al die elementen kun je weer verdienen in het spel. Je kunt dan ook wel eens items krijgen die je al hebt. Maar, deze kun je "verkopen" waar je experience voor terug krijgt. Een andere leuke bijkomstigheid zijn loot-boxes. Een kist die je soms krijgt waarin die items dan weer zitten.

Class
Je class samenstellen is op basis van het Pick 13-systeem. Oftewel: je bouwt je class op uit dertien willekeurig door jou gekozen items. Dat maakt eindeloos variŽren dus mogelijk. Je bent ook niet verplicht om alle drie de scorestreaks te behouden. Als je maar twee (van de maximaal vier) scorestreaks instelt, spaar je dus automatisch weer een slot om je class anders in te richten.

Wapentuig
Wel weer jammer is dan de beperkte wapenkeuze voor je class. Het aanbod is erg beperkt. Er zijn maar 6 assault rifles (3 burst, 2 auto 1 semi) en 4 sniper rifles. Verder kun je nog kiezen uit: 6 submachine guns, 3 shotguns, 5 heavy weapons (inclusief 2 directed energy weapons) en 2 special weapons (heavy shield en de MDL (launcher)). De laatste, de MDL, is overigens een waardeloze launcher. Niet alleen hij geen direct impact, maar een timed round. Je moet maar gokken wanneer hij afgaat. Daarnaast is hij ontzettend nauwkeurig. Zelfs de scope die er op zit helpt je niet en is onnauwkeurig.

Wat ook opvalt is dat sommige wapens maar weinig zelf te kiezen opties hebben. Waar het ene wapen legio keuzes heeft (van de bekende red dot sights en silencer tot de nieuwe microphone of tracker), kun je voor het andere wapen slechts alleen een aantal sights kiezen. Dat is vragen om een onbalans in de game. De directed energy weapons zijn nieuw in deze CoD en ook dat vind ik weer een type wapen dat gewoon niet bij CoD hoort. Daarnaast is dit type wapen zodanig overpowered dat het niet leuk is. Deze onbalans komt ook doordat dit wapen geen munitie heeft, maar gewoon een onbeperkte voorraad energie. Het enige wat kan gebeuren is dat het wapen oververhit raakt. Als je het wapen normaal gebruikt heb je daar eigenlijk geen last.

Dan de secondary weapons. Je krijgt de keuze uit 4 pistolen, 3 launchers en 1 special (de crossbow).

Buiten de standaardversie van elk wapen, die je krijgt door progressie in de levels, kun je ook speciale versies als loot krijgen. Zou gebruik ik momenteel de MK14 - Sheriff. Je krijgt dan niet alleen een iets ander uiterlijk van je wapen (door een reeds aanwezige camo op het wapen), maar ook de stats van het wapen kunnen daardoor iets anders zijn. Ten opzichte van de standaard MK14 heeft de Sheriff +2 op Accuracy, maar weer -2 op Handling. Zo kun je het net treffen en een wapen vinden dat net iets meer bij jouw speelstijl past. Maar, je kunt het ook net niet treffen en gewoon willekeurige wapens vinden in de loot waar je niks mee kunt. Daarnaast kunnen speciale versies ook komen met een vooringestelde attachment. Dit kan een attachment zijn dat je eigenlijk nog niet kunt gebruiken (doordat je bijvoorbeeld het juiste level nog niet bepaald), maar doordat je de speciale versie van het wapen hebt kun je het attachment nu wel gebruiken.

Exo ability
Met de komst van het exo skelet heb je ook de mogelijkheid gekregen om daarmee iets extra's uit je mouw te toveren. Letterlijk eigenlijk. Want je kunt hiermee zomaar een schild tevoorschijn toveren. Andere mogelijkheden zijn een Speedboost, Mute waarmee je voetstappen onhoorbaar maakt, Stim waarmee tijdelijk meer health kan generen (dus meer dan 100%), Cloak waarmee je opgaat in je omgeving (echt onzichtbaar wordt je niet want spelers die aandachtig spelen zullen de vage tekening nog steeds herkennen), Hover waarmee je stil kunt hangen in de lucht, Ping waarmee je tegenstanders kunt opsporen en tot slot Trophy wat feitelijk gewoon hetzelfde werkt als de bekende trophy system.

Scorestreaks
Een pluspunt is er dan weer voor de scorestreaks en daar komt ook gelijk weer een minpunt bij kijken. Er zijn maar relatief weinig scorestreaks en het principe van support en offensive streaks is losgelaten. Ben je dus niet zo stabiel in het opbouwen van je streak dan heb je pech en kun je de hogere scorestreaks vergeten. Jammer. Wel ideaal is het aanpassen van de killstreaks. De orbital drop (beter bekend als care package) kun je nu uitbreiden met een val waardoor hij explodeert als de tegenpartij hem pakt. Daardoor wordt de scorestreak wel duurder, maar zijn er wel een hoop variaties mogelijk. De system hack, vergelijkbaar met de EMP, is echter wel erg overpowered en zeer storend in de game. Zet daar tegen weg dat hij redelijk makkelijk te halen is, dan ben je dus niet blij als je die streak enkele malen tegen je krijgt.

Al met al hebben de ontwikkelaars nog een aardig eindje aan de weg te timmeren, maar ik heb grote twijfels of ze deze release nog op een hoger niveau krijgen. De hoop is dan ook gevestigd op de release volgend jaar.

Algemene performance
Als we kijken naar de algemene prestaties van de game (en de eerder besproken tekortkomingen even los laten) dan werkt het gewoon weer redelijk goed. Het speelt over het algemeen gewoon heel soepel zoals je gewend bent van de Call of Duty-reeks. Ook de netwerkprestaties zijn redelijk goed. Toch zijn daar nog wel wat winstpunten te behalen. Af en toe lijkt het wel alsof de game een slechte host niet herkend waardoor je ellenlang in een slecht presterende pot blijft hangen. Alsof dat niet irritant genoeg is kiest de game vervolgens weer voor dezelfde host waardoor je genoodzaakt bent om een andere lobby te gaan zoeken. Liever laat ik mijn spel even kort onderbreken door een host migration, dan een pot laten vergallen door een slechte host.

Sporadisch is het me voorgekomen dat het niet lukte om een lobby te joinen. Terwijl het me een ogenblik later ineens wel lukt. Geen idee waar dat aan ligt.

Heb jij ook een Call of Duty: Advanced Warfare, PlayStation 4?