Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart) Review

Domih 8 november 2014, 482 views

Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart)

Fijne horloge voor een zachte prijs, scherm ziet er mooi uit en de accu gaat lekker lang mee. Een erg groot minpunt vind ik het besturingssysteem, waar toch wel wat dingen in missen ten opzichten van Android Wear.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Lange accuduur
  • Waterdicht
  • Leuk speeltje
  • Goedkoop
  • Scherm staat atlijd aan

Minpunten

• Vierkant
  • Beperkt besturingssysteem
  • Geen gratis navigatie mogelijkheden
  • Notificaties staan niet op "wijzerplaat"

Hallo,

Dit is de eerste review die ik geschreven heb. Dankzij deze smartwatch dacht ik dat het daar wel eens tijd voor zou worden :) Mochten er dingen zijn die anders konden, hoor ik dit graag in de reacties zodat ik dit de volgende keer toe kan passen. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Smartwatches, wie heeft er nog niet van gehoord? Open tweakers en het eerste plaatje die je ziet is een smartwatch! (namelijk de review van de Moto 360) De Motorola 360 is een smartwatch die mij altijd erg aansprak. Vooral omdat hij rond was, in tegenstelling tot andere smartwatches. Wat voor mij echter een groot afschrikpunt was, was dat het scherm uit ging na enkele seconden. Wat voor mij vreemd is voor een horloge. Hierdoor besloot ik deze morgen om me verder te oriŽnteren op de smarwatches.
Ik ben wat reviews gaan kijken, en omdat ik een Sony telefoon heb waar ik erg tevreden mee ben, trok de Sony smartwatch mijn aandacht.

Eerste indruk
Arme sloeber die ik ben, ging ik meteen op tweakers en marktplaats kijken voor een exemplaar, en vond er een goedkoop, dichtbij mij en heb hem meteen opgehaald.
Als eerste moet ik zeggen dat hij erg mooi verpakt is, iets wat erg modern uitstraalt, wat wel bij smartwatches past:

De horloge voelt niet anders aan dan een normaal horloge om je pols, hij is niet zwaar en wordt ook niet warm of iets dergelijks. Na wat kleine dingetjes uit te proberen ben ik naar huis gegaan om hem wat uitgebreider te testen en te kijken wat hij voor me kan doen. Ik moet zeggen dat het koppelen met mijn telefoon erg makkelijk ging. Dit was slechts een kwestie van enkele seconden en mijn telefoon zag de horloge en was verbonden.
Wat me wel snel opviel, en ook tegenviel was dat notificaties niet standaard gesynchoniseerd werden, zoals bij android wear.

Apps
Het installeren van zoals Sony de apps noemt "Smart extensions" was wat omslachtig, maar prima te doen. Het zou misschien beter zijn als Sony hiervoor een aparte store had. Het is in de App store namelijk niet duidelijk welke apps voor de smartwatch zijn en welke niet. Maargoed, na wat zoeken had ik een app gevonden die notificaties voor me synchroniseert, namelijk "Watchify", dit werkt wel prima, maar helaas zet hij geen notificaties op de wijzerplaat, waardoor je meteen moet kijken als je een notificatie hebt als je wilt weten wat deze notificatie is.

De volgende stap was voor mij om te zorgen dat ik mijn muziek kan bedienen vanaf mijn watch, wat vaak wel handig kan zijn. Hiervoor gebruik ik nu de app SmartMote, daarmee kan ik mijn muziek van deezer goed bedienen, daar is niks op aan te merken.

Hierna wou ik graag navigatie installeren

Hiervoor heb ik helaas nog geen gratis optie gevonden. Wel wat dingen voor 0,80 euro, maar ik vind het teveel moeite om dat te kopen. Ik vind het een groot minpunt dat Sony niet maps geintegreerd heeft of iets dergelijks. Maargoed, hier moeten we dan maar mee leven, en dan moet ik het doen met navigatie via mijn oordopjes op de motor.

Verder staan er nog wat standaard apps op:

- De wekker (Die heb ik gelukkig nog niet uitgeprobeerd),

Een rekenmachine, die naar mijn mening wat onhandig werkt, omdat je letters moet inhouden om bijvoorbeeld te vermenigvuldigen:

-Een zaklamp, die het scherm gewoon wit maakt en op volledige helderheid zet,

-Een instellingen app,

- Een stopwatch,

- Een timer, die naar mijn mening erg handig werkt, en die ik ook zeker ga gebruiken: http://puu.sh/cInWR/53d634ccf6.jpg

Verder zijn er nog niet echt apps die ik heb uitgeprobeerd, er zijn er wel een aantal, maar nog geen waarvan ik dacht "Het, die můet ik ff uitproberen!'

Het is een erg leuk speeltje, en is ook helemaal niet duur. Het is ook een smartwatch, maar zou het geen smartwatch van deze tijd noemen. Hiervoor zijn de functionaliteiten te minimaal. Ik denk dat ik zelf al snel over ga stappen op een SmartWatch met Android wear, mits deze een scherm heeft die gewoon aanblijft, zoals bij de Sony SmartWatch. Helaas is er nog wel te concluderen dat SmartWatches nog echt in een baby fase zitten, maar als nieuwschierige mensen zoals ik ze blijven uitproberen, zal hier snel een verandering aan komen.

Tot slot
Ik hoop dat jullie iets aan deze review gehad hebben, ik heb zelf erg veel plezier gehad in het schrijven ervan. Mochten er dingen missen/niet goed zijn, zet het even in een reactie, dan zal ik het aanpassen. Mocht er iets zijn wat je wilt weten of wat ik voor je uit kan proberen, mag ook dat in een reactie en zal ik kijken wat ik ermee kan doen!

Fijn weekend iedereen!

Heb jij ook een Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart)?

Reviews door de redactie