Call of Duty: Advanced Warfare, PC (Windows) Review

Splitinfinitive 8 november 2014, laatste update op 8 november 2014, 385 views

Call of Duty: Advanced Warfare, PC (Windows)

Een leuk deel met hier en daar wat ergenissen zoals lange wachttijden en veel quicktime events. De multiplayer is weer leuk door de nieuwe toevoeging van een Exo suit. Grafisch niet hoogstaand maar dat is te verwachten van een Call of Duty game.

Pluspunten

• Weer lekker over de top verhaal
  • Exo suit geeft weer wat 'sjwoen' in de multiplayer
  • Veel aanpassingen mogelijk in multiplayer

Minpunten

• gruwelijk lange laadtijden single player
  • Einde op een gegeven moment weer voorspelbaar
  • teveel quicktime events en momenten dat de controller van je overgenomen wordt
  • Wapens klinken veelal het zelfde

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 4
Geluid Score: 2
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 3
Het is al een hele lange tijd geleden dat ik iets bekeken heb en hier mijn mening over gegeven. En dacht hť laat ik dat eens doen bij een iets nieuwere titel namelijk Call of Duty: Advanced Warfare. Ik ben geen echte Call of Duty fan het is zo dat mijn broertje zowat elk spel gehaald heeft en zich meteen op de multiplayer stort waardoor de single player voor mij overblijft.

Gespeeld op: PC
I5 4670k/GTX 780
Ultra settings 1080p geen supersampling
Gemiddelde frame rate tussen de 90/120 frames per seconde

Het verhaal (single player)

Zoals bij elk Call of Duty deel is ook dit deel weer lekker over de top. En heeft Sledgehammer games goed gekeken naar hun collega ontwikkelstudios. De nodige twists en turns hierin zou menig boekrecensent zijn handen over de ogen houden en zichzelf afvragen waar gaat dit heen gaat mocht het natuurlijk een boek zijn. Maar ja het is un spelleke en ik denk dat voor menig persoon de single player van call of duty alleen dient als een intro voor de multiplayer, voor mij is het in ieder geval een guilty pleasure.

Onder het plaatje gaan we in op wat punten die in het verhaal komen wil je dus nog even in volle spanning kunnen genieten van het game Scrol dan door naar het volgende onderdeel

De karakters lijken een beetje geleend van de Modern Warfare series. Met de rookie Soap (Jack Mitchel) Cpt. Price (Gideon) en de figuranten (Cormack). Dit is op zich niet slecht ze zijn al wat dynamischer als bij Ghosts waar ik de single player naar een aantal missies heb over geslagen omdat het mij niet kon boeien.

In het kort ben je Mitchel een veteraan die zijn arm verliest in een veldslag voor Seoel dat wordt aangevallen door noord Korea. Hierbij komt je beste vriend Will Irons om het leven. Deze Will is de zoon van Jonathan Irons, de eigenaar van Atlas een huurlingen leger.

Al snel nadat jij je arm kwijt raakt en je vriend begraven wordt waarbij je een lullig quicktime event (press x to, soms op tijd) moet volbrengen om zo je vriend te eren. Wordt je aangesproken door Irons. Die je een tweede kans (en arm) geeft. Naar wat trainen kom je meteen in het slachtveld terecht tegen een terroristen groep hun leider Hades heeft het gehad met de mens zijn vertrouwen in technologie. Wat ervoor zorgt dat hij deze probeert uit te bannen dit door kerncentrales over de hele wereld aan te vallen. Atlas de alom geprezen go-to organisatie slaagt er niet in om dit te voorkomen. Maar springt in de 4 jaar erna te hulp en helpt bij de wederopbouw.

Uiteindelijk is Irons de bureaucratie zat en het eindeloze wachten op een GO van hoger af. Dit leid tot een eigen gefinancierde aanslag als ze Hades hebben gevonden en uitgeschakeld komt de eerste twist en hieruit blijkt en de dubbele agenda van Jonathan Irons.

Naar een weer over de top gevulde missie met een aantal quicktime events kom je terecht bij de Sentinels, een groep specialisten gefinancierd door verschillende landen, met een oude bekende: Cormack. Hij legt uit dat ze al een hele lange tijd Atlas op de loer hebben liggen omdat hij te machtig wordt. Naar wat rondneuzen komen ze erachter dat Atlas een biowapen is aan het ontwikkelen en moeten ze koste wat kost dit stoppen.

Uiteindelijk vinden ze bewijs dat dit wapen wordt ontwikkeld en brengen ze dit aan het licht. Irons nu lid van de veiligheidsraad ontkent niet en zegt dat het wapen zelfs al klaar voor gebruik is. En dat hij in tegenstelling tot de politici wel dingen voor elkaar krijgt.

Dit leid weer tot een aantal vuurgevechten en aanvallen op Amerika en een tegenaanval op Atlas hoofdkwartier om Irons van zijn troon te stoten. Hier komt de eerste aanval van het chemische wapen. Dat zo ontwikkelt dat iedereen die niet in de database zit van Atlas erdoor sterft (reden voor zombies?). Gelukkig heb jij voor Atlas gewerkt dus zit je in die database.

Verder is het verhaal niet echt noemenswaardig of heeft het punten waarvan je zegt woah dat had ik niet verwacht.

Toch zijn er een aantal puntjes die vervelend zijn tijdens het spelen van de campaign. Namelijk. Je zit continue te wachten op personages om een deur in te trappen of een gesprek te voeren. Dit kan soms leiden tot onnodig dood gaan of het niet behalen van een missie. Wat nog een kleine ergernis is zijn de quicktime events. Waar je op tijd een button moet mashen of een combinatie moet in voeren. Dit breekt de gameplay in mijn ogen. Al met al was het weer een aktie film van ongeveer 6 uur (volgens Steam)

De elementen die er in voorkomen zoals de EXO suit zijn leuk uitgewerkt en komen in de single player goed tot zijn recht. De wapens lijken wel weer wat op elkaar ook in geluid.

Ook moet ik een puntje geven voor hoe het menu werkt dit is zeker beter dan ik gewend ben van bijvoorbeeld Black ops 2

Algemeen

In het algemene deel wil ik graphics, multiplayer, en dingetjes die mij opvielen behandelen. Dus het kan een beetje van de hak op de tak gaan. Mijn excuses hiervoor.

Allereerst graphics nou dit is naar mijn mening een moeilijke. De gezichten e.d. zijn niet verkeerd maar hier zal ambient occlusion ook een rol in spelen. Als je kijkt naar de omgeving dan kan er een en ander verbeterd worden. Textures zien er plat uit en zijn in tegenstelling tot bijvoorbeeld een game zoals Metro: Last Light niet beter. Dit kan ook aan de meshes liggen toch is Call of Duty volgens mij nooit een hoogvlieger op grafish gebied geweest. De cutscenes lijken pre-rendered. Maar dit weet ik niet zeker.

De multiplayer is voor mij in ieder geval een frisse wind. Al heb ik alleen free-for-all gespeeld. De Exo abilities voegen een extra dimensie toe die het gewoon leuk maken casual te knallen. In plaats van direct de sjaak te zijn als je van achter wordt belaagd kan je met een dubbele sprong soms nog net het tij even keren. De upgrades ook wel Loot genoemd zijn bij mij tot nu toe nog steeds puur esthetisch. Maar aan customization geen gebrek.

De levels spellen ook lekker en je kunt op veel plekken komen. Dit levert wel, omdat andere dit ook kunnen, soms ergernis op. Dit heeft te maken met het feit dat het soms moeilijker is om iemand te flanken. Wat er voor zorgt dat je halsbrekende toeren moet uithalen die eigenlijk alleen maar slecht zijn voor je k/d

Vooralsnog heb ik geen last gehad van de framedrop althans. Niet volgens Nvidea’s overlay deze geeft netjes 60 frames per seconden aan terwijl de game toch in het begin even stottert. Dit kan in de game zelf zitten of aan de servers kant want mijn 9/90mbit lijntje zal geen moeite ermee hebben wat data te versturen.

Als laatste wil ik nog even nog even wat dingetjes kwijt. Dit zijn namelijk wat bugs die ik met nog geen enkele fix heb kunnen oplossen. Namelijk als zelf alles op max gooit en een setting voor de texturen en schaduwen te cachen op je Vram tijdens de cutscenes dan ben je call of duty 1 aan het spelen op de kwaliteit van texturen. Dit kan nog worden gefixt maar zou in feite niet nodig moeten zijn. Ook loopt tijdens de cutscenes voor de levels de audio niet synchroon wat voor mij tamelijk kwalijk is. Ikzelf wordt er wild van. De borderless window fix die wordt aangeraden loste dit probleem helaas niet op.

Als aller-allerlaatste wil ik het meest irritante punt aanhalen dat de game heeft zijn de laadtijden. De multiplayer heeft er geen last van maar o god de single player. Zelfs op mijn Samsung Evo 840 duurt het zo ontzettend lang. Cutscenes zijn al een minuut of 2 voorbij voordat je eens begint.

Het ergste als je stopt naar een missie en je hebt hem gehaald dat wanneer je weer begint je de cutscene van de reeds gehaalde missie weer moet kijken met bijkomende lange laadtijd. Terwijl je alleen op enter hoeft te rammen. Echt jammer dit.

Met deze rant beŽindig ik dan ook mijn review en geef Call of Duty: Advanced Warfare een 6 uit 10

Nog vragen/aanvullingen reageer gerust.

Screenshot gallerij (kan nog worden aangevuld)

EDIT: even wat foutjes in de tekst eruit gehaalden wat formatting

Heb jij ook een Call of Duty: Advanced Warfare, PC (Windows)?