Lenovo Miix 2 10-00055 (inclusief Dock) Zilver Review

CavaH 7 november 2014, laatste update op 28 november 2014, 467 views

Lenovo Miix 2 10-00055 (inclusief Dock) Zilver

Tablet laptop convertible voor huis-, tuin-, en keukengebruik. Echter een beetje onhandig als laptop en wat onhandig vasthouden voor een tablet.

Pluspunten

• Verschillende gebruiksstanden.
  • Toetsenbord voor tablet prima.
  • Scherm met een hoge resolutie.

Minpunten

• Bouwkwaliteit matig.
  • Tablet niet ergonomisch.
  • Connectiesysteem erg gevoelig.

Ik ben specifiek op zoek naar een laptop die ook als tablet gebruikt kan worden. Het lijkt mij onhandig een tablet en een laptop te hebben. Dan heb ik liever een minder perfecte combinatie van de twee. Deze heb ik redelijk impulsief gekocht, aangezien het een Coolblue Tweedekansje was op Marktplaats. Ik heb hem uiteindelijk voornamelijk vanwege de bouwkwaliteit en gedeeltelijk omdat ik het scherm te klein vind, teruggebracht. Ik heb hem niet zo lang gehad en er niets zwaars op gedraaid. Over de accuduur en prestaties onder belasting kan ik dus weinig zeggen.

Uiterlijk en ergonomie
Ik vind het geen lelijk apparaat. De vorm is mooi, en de achterkant van de tablet en de manier waarop de klik constructie met magneten is ontwerpen vind ik mooi en vernuftig. Het enige storende vond ik de enorme bezels aan het scherm. Qua ergonomie is het echter wat minder. Het storendst vond ik dat ik tijdens het typen vaak het touchpad aanklikte. Daardoor verplaatst je cursur en moet je stoppen met typen om weer terug te gaan naar waar je aan het typen was. Dit vond ik erg frustrerend. Misschien zijn mijn handen wat te lomp of is het een kwestie van gewenning. Een ander punt is het vasthouden van de tablet. Doordat hij nogal ppuntig is, is dit niet zo prettig. Hij houdt gewoon niet zo fijn vast en wil ook nog wel is kraken bij druk op verschillende punten.

Bouwkwaliteit
Dat de combinatie er plastic uitziet en plastic aanvoelt, vond ik niet zo storend. Echter het kraken van de tablet is niet zoals het hoort. Een ander probleem in het model dat ik waren de USB poorten in het dock. Deze gingen enorm stroef. Zonder zo hard te duwen dat je bang bent dat je iets breekt krijg je de USBstekker er niet in. Bij het eruithalen vervolgens voelt het alsof de poort eruit trekt, en dat gebeurde ook zo ongeveer. De poort gaf enorm mee en bewoog nogal.

Aansluitingen
De enige aansluiting die ik miste, was een USB 3 aansluiting. Verder zit er op de tablet een speciale oplaadkabel aansluiting, maar ook een microUSB poort. Daarmee is zowel de tablet op te laden als, via een (niet bijgeleverd) verloopje, een USB apparaat op aan te sluiten. Verder twee keer USB op het dock, een microHDMI op de tablet en een 3.5mm aansluiting.

Gebruik als netbook
Voor een netbook heeft complete apparaat net wat weinig aansluitingen. Daarnaast is de kijkhoek, in tegenstelling tot een normale netbook, niet verstelbaar. Als het even slecht leesbaar is, is de aansluiting met magneten flexibel genoeg om het scherm wat te kantelen. Echter is de connector erg gevoelig. Dus valt de connectie met het dock dan weg en wordt deze soms niet altijd hersteld. Het gevolg is dat je vaak aan het prutsen bent om de poorten en de extra speaker werkend te houden. Ik vond het verder wel fijn werken, mede door het prima toetsenbord. Ik vond persoonlijk het scherm wat klein, maar het is nu eenmaal een netbook.

Gebruik als tablet
Als tablet werkt het apparaat prima. Het mist echter de hoeveelheid apps van iOS of Android apparaten. Dat is natuurlijk een gegeven bij een Windowstablet, maar ik had op meer gehoopt. Verder houdt de tablet zoals gezegd door de scherpe hoeken niet zo fijn vast. Het voordeel tegenover conventionele tablets is wel de processorkracht en het fijn dat je makkelijk kan switchen tussen werken met een tablet en werken met een laptop door hem in de dock te zetten.

Bijgeleverde software
Ik vond dat er best een hoop voorge´nstalleerde programmas waren, die overbodig is of die ik zelf wel kan opzoeken, zoals McAfee en Evernote. Verder ook een hoop Lenovo apps, waar of het nut me niet van duidelijk is, of die voor mij overbodig waren. Een voordeel is wel dat Microsoft Office gratis bijgeleverd wordt.

Concluderend vind ik het een goede poging van Lenovo, maar het is uiteindelijk een net niet product.

Heb jij ook een Lenovo Miix 2 10-00055 (inclusief Dock) Zilver?