Specificaties Bedraad Qwerty met Romer-G switches - Bekijk alle specificaties

Logitech G910 Orion Spark RGB (Qwerty) Review

Whatevar 7 november 2014, laatste update op 26 december 2014, 3.814 views

Logitech G910 Orion Spark RGB (Qwerty)

Het is even wennen na mijn QPAD met MX Browns. Het toetsenbord is een stukje groter dan ik gewend ben. Tegelijkertijd liggen de toetsen veel dichter bij elkaar. De feedback is goed. Travel time is inderdaad lager. De software is alleen niet af.

Pluspunten

• Ziet er mooi uit
  • Aanslag is prettig
  • Toetsen liggen dicht bij elkaar
  • Stevig gebouwd

Minpunten

• Slechte software, geen kleuren profiles per game
  • Geen audio passthrough
  • Geen extra USB aansluitingen

Verpakking en inhoud
De verpakking van het geheel is stevig en sober. Er zit ook bijzonder weinig in de doos:
  • Het toetsenbord
  • Een klein boekje met de setup en het garantiegeleuter
  • Een (extra) wrist support
Er zit dus geen CD in met drivers of software van Logitech.

De toetsen
Ik gebruik nu een jaar of twee een toetsenbord van QPAD dat MX Brown switches heeft. Een erg prettig bord dat het, met uitzondering van de LED's, altijd goed gedaan heeft. Wat ik aan de MX Brown's prettig vind is dat ze wat stiller zijn en dat er een lichte feedback is wanneer je de toets hebt ingedrukt.

De G910 gebruikt geen MX switches maar een nieuw soort switches, Romer-G. Logitech beweert dat deze switches sneller zijn dan de MX switches. De afstand tot aan de bodem van de toetsen is onder andere korter. Gelukkig denk ik dat ik niet gevoelig ben voor marketingpraat en ervaar ik liever zelf hoe het is voordat ik een oordeel heb.

Nu ik een middag op dit bord heb zitten kloppen moet ik zeggen dat er helemaal niets mis is met die Romer-G toetsen. De travel time is inderdaad korter, er is meer feedback dan bij de MX Brown's en de toetsen zijn stiller. Ik moest natuurlijk wel even wennen aan de overgang. Maar dat ging snel. Ik heb het niet kunnen meten maar gevoelsmatig zijn de toetsen ook sneller. Dat komt denk ik vooral omdat die travel time merkbaar korter is.

Wat ook anders is dan bij de meeste toetsen is de vorm. Bijna alle toetsen hebben lichte opstaande randen. Ik was hier in het begin een beetje skeptisch over maar tijdens het gebruik vind ik het nu juist erg prettig. De enige toetsen die niet een dergelijke rand hebben zijn de linker SHIFT, de linker CTRL en de windows toetsen. De SHIFT en CTRL toets zijn echter wel naar binnen gekanteld waardoor je pink er goed op blijft liggen. De CAPS LOCK en de TAB toets hebben alleen aan de linker kant een rand. Ook dat is bij gebruik prettig.

Wat me verder opvalt aan de toetsen is dat ze in vergelijking met de toetsen op mijn QPAD een stuk dichter op elkaar staan. Ook daar moest ik even aan wennen. Omdat de meeste toetsen een rand hebben ga je vanzelf de toetsen in het midden raken. Daar waar ik op mijn QPAD de toetsen ook op de rand raakte. Daardoor denk ik dat in veel gevallen de afstand tussen de toetsaanslagen hetzelfde is.

Er zijn aparte mediatoetsen aanwezig wat ik prettig vind. Mijn QPAD had deze alleen in combinatie met een functietoets. Het is ook fijn dat er een wiel is waarmee je het volume kunt instellen. Dit wiel heeft overigens geen LED.

Van een aantal toetsen is de kleur niet in te stellen:
  • De media toetsen
  • De mute toets
  • Aan/uit toets voor de LED's
  • Toets om de windows toetsen mee aan/uit te schakelen
Verder zijn de kleur van de 'LOCK' toetsen en de logo's van Logitech ook niet aan te passen. De kleur van de niet aan te passen LED's zijn allemaal blauw.

Software
Zoals gezegd bevat de inhoud van de doos geen CD met daarop drivers of software van Logitech. Deze moet je zelf bij de website van Logitech downloaden.

Het toetsenbord werkt wel als je hem er voor het eerst inprikt. Je krijgt dan eerst een lichtshow. Na een seconde of vijf worden alle toetsen blauw.

Na installatie van de game software kun je de kleuren en profielen van het toetsenbord aanpassen. Dat vond ik echter wel tegenvallen. Op dit moment is het alleen mogelijk om per game, profielen van macro's te maken. Ofwel de configuratie van de G toetsen. Het is niet mogelijk om per game een apart kleurenprofiel te maken. Voor League of Legends gebruik ik bijvoorbeeld andere toetsen dan voor World of Warcraft. Ik vermoed dat dit een tijdelijke situatie is en dat de software spoedig aangepast zal worden. Er wordt hierover ook veel geklaagd op allerlei fora.

Ik had graag wat screenshots willen laten zien van de software, maar ik ben beperkt tot vier plaatjes.

ARX
Er wordt bij dit toetsenbord ook veel reclame gemaakt voor ARX-control. Daarmee kun je je telefoon of tablet gebruiken om extra informatie te zien van games of je systeem. Het is eigenlijk een soort verlengstuk van je toetsenbord maar dan ook met beeld en vervangt die kleine schermpjes op de oudere toetsenborden van Logitech. Om hiervan gebruik te kunnen maken moet je de Logitech games software geinstalleerd hebben op de computer waarmee het toetsenbord is verbonden en dient je tablet of telefoon middels WIFI, op hetzelfde netwerk te zitten als je computer.

Dit toetsenbord heeft een ARX dock maar dat is niets anders dan een plek waar je je telefoon in kunt zetten. Een soort bekerhouder voor je telefoon dus. Er is geen elektronische koppeling met het toetsenbord en er zit ook geen oplader in.

Ik heb zelf ARX nog niet gebruikt. Dat komt mede omdat er nog geen zinvolle toepassingen voor gemaakt zijn. Ik kon geen enkele game vinden dat ARX ondersteunt. Wellicht dat er in de toekomst meer voor te vinden is maar dat is even afwachten.

Aansluitingen
Geen.

Nee, ze zijn er niet. Er zit geen USB op, geen audio in of uit, niks. Dit is wel iets waar ze een steekje hebben laten vallen.

Al met al ben ik blij met dit toetsenbord en is het een waardige vervanging van mijn QPAD. Hij is in veel opzichten anders. Maar, met uitzondering van de software en het ontbreken van de extra aansluitingen, lijken die veranderingen een verbetering.

Het toetsenbord is wat aan de dure kant, ook voor een mechanisch toetsenbord. Ik vind dat de software op korte termijn verbeterd moet worden. Anders is hij gewoon te duur.

Links
Color Profile Switcher waarmee je wel kunt wat de standaard software van Logitech niet kan.

Heb jij ook een Logitech G910 Orion Spark RGB (Qwerty)?

Bedankt voor je indrukken, maar waar ik meer benieuwd naar ben is: Waar heb je hem nu al vandaan getoverd? Ik zie overal preorder staan of erg lange levertijden... Wil graag overstappen van een G15 (1st generation, blauw) naar een G910.
Ik heb anderhalve week geleden een pre order geplaatst op de website van Logitech zelf. Rond die tijd waren er al mensen die hem hadden gekregen omdat ze een week daarvoor een order geplaatst hadden.

Ik denk dat die overstap zeker de moeite waard is.
Jij hebt em dan voor 190 van de site? Azerty heeft em nu voor 160 inc verzend. Toeval zo goedkoop?

Heb nu een G510 (En G500 als muis). Wil op zich wel overstappen naar een mechanisch toetsenbord.
Hij is inmiddels goedkoper te krijgen, dat klopt. Maakt het alleen maar aantrekkelijker als je mocht twijfelen :) .

Als je veel achter het toetsenbord zit is een mechanische variant, welke dan ook, de investering waard.
Bestelt voor 160 inc., nu weer naar 180 excl. of zo gegaan.
Me oude verkopen dan maar.
Hij is nu overal 180 inclusief verzending, zelf goede ervaringen met de Logitech Retourservice en minder met een webwinkel.

Bij mijn G910 is de Volumescroll kapot, die gaat van de week terug en heb al een nieuwe besteld.

[Reactie gewijzigd door robinvs93 op 16 november 2014 20:51]

Ikzelf heb het toetsenbord ook binnen en wat me opvalt, ook bij jouw foto's dus, is dat de linker shift key een stuk kleiner is dan normaal, ik zit iedere keer op de verkeerde key te rammen, in dit geval dus een backspace key.

Op alle foto's van Logitech zelf en ook op de doos waar ie in zat, staat een grote linker shift key, zoals het hoort dus.

Eens kijken wat Alternate hierop te zeggen heeft.
Dat komt omdat je (en de review schrijver) een Nederlands toetsenbord layout hebt. Bij een US layout zit de | toets boven de enter en is de shift langer, ook is de enter toets dan een rij breed ipv twee
Op de doos staat anders wel een sticker met daarop: US English keyboard.

Maar desondanks inderdaad wat robinvs93 al zei, alleen voor de US. Wij hier in Europa krijgen dus om één of andere reden een net iets andere layout.

Alternate (en de meeste shops in NL denk ik) leveren de europese versie en niet de US versie. Beetje krom want om er nu een uit de US te gaan importeren gaat me net iets te ver.
Nog even een aanvulling, de logitech logo's kunnen wel van kleur veranderd worden.

En de lay-out met de grote shift is alleen verkrijgbaar in de US.
De layout van het toetsenbord is UK English. Het is niet ideaal, maar de alternatieven waren nog slechter. De US-variant was niet te bestellen, helaas.

Ik ben het er wel mee eens dat de plaatjes op de doos misleidend kunnen zijn, ook al staat er wel duidelijk op welke layout er daadwerkelijk in zit.

Ik heb er uiteindelijk geen last van gehad. Ik gebruik hem ook gewoon met US-layout.

Ik zal de review met deze informatie aanpassen.
Ik gebruik de franse versie azerty maar die tekens zitten anders dan op de belgische azerty's beetje wennen. Toch beter of met en qwerty te moeten werken XP
Ik heb nog even een vraagje voor je. Ik heb dit tobo afgelopen week ook aangeschaft en ben er erg content mee. Het enige dat mij opviel is het volgende: als je de toetsverlichting instelt op "wit" dan is dit niet echt wit, maar meer wit/blauwig/groenig. Is dit bij jou ook het geval of heb ik een afwijkend bordje?
Alvast bedankt voor de feedback.
Ok, dan ben ik enigszins gerustgesteld ;) Wel jammer trouwens, ik had gehoopt dat je echt fel wit in kon stellen. Leek me wel mooi staan icm wat andere kleuren.
Dat heeft mijn K70 RGB ook. Jammer, maar begrijpelijk.
ja bij mij is het ook niet helder wit maar denk dat je geen beter wit kan krijgen met rgb, ik heb zo'n lid rgb strip en dat wit ziet er vele slechter uit. Der zijn wel 2 dingen die me wel tegen vallen, en dat is als je aan het typen bent "zingen" de veertjes komt een beetje goedkoop over. En dat er niets van metaal in zit in de behuizing zit. Vin ik wel tegen vallen voor en toetsenbord van 179¤. Maar voor de rest vin ik hem topie! elke toets en ander kleur voorzien is de max gewoon!
Iemand een idee welk tayout ik moet bestellen om degene krijgen met de Pipe boven de enter. (kleine enter toetst).

Uk English

Dutch Qwerty?