HP Pavilion dv5-1010ed (FP681EA) Review

Ramon 16 maart 2009, 565 views

HP Pavilion dv5-1010ed (FP681EA)

Pluspunten

• HDMI
  • prijs

Minpunten

• batterijduur
  • gewicht

Features
Bij het zoeken naar een laptop was ik redelijk makkelijk. Ik wilde a) een dual core b) veel geheugen c) 15,4" scherm. Al het andere was mooi meegenomen. De DV5 heeft naast de hiervoor genoemde onderdelen ook nog een webcam, built-in microfoon, HDMI, eSata. Van deze dingen vond ik de webcam en HDMI belangrijk, zodat ik de laptop op een HDTV kon aansluiten. De laptop heeft ook 2 losse koptelefoon uitgangen zodat je met z'n 2en in de trein een film zou kunnen kijken zonder de andere passagiers te storen.

Prestaties
Bij het zoeken naar een laptop stelde ik niet echt hoge eisen aan de prestaties van de laptop. Ik gebruik hem vooral voor simpel desktopwerk zoals Word. Af en toe een spelletje of een HD film. Daar komt de ATi 3450 in beeld, die bijvoorbeeld Left 4 Dead heel behoorlijk kan spelen. De UVD van die videokaart maakt ook het afspelen van HD films erg gemakkelijk. (zorg wel dat je oplet dat HP de snelheid van je CPU niet op 600Mhz vastzet)

Beeldkwaliteit
Deze laptop heeft een 15,4" scherm met een resolutie van 1280*800, wat eigenlijk wel een beetje aan de lage kant is. Maar je kan er toch alles mee doen wat je wilt. Het scherm heeft een reflectieve laag. Je moet dus niet vol in de zon gaan zitten, want dan zie je niets meer. Overigens merk je het meest van de reflectieve laag als je scherm zwart is, wat in Windows zelf eigenlijk maar weinig het geval is.

Bouwkwaliteit
Ik heb mijn laptop nu een half jaar en het enige waar ik nog steeds over 'twijfel' zijn de scharnieren van het scherm. Niet dat ze nu al raar doen, maar eerdere ervaring met een Compaq van een kennis hebben me een beetje huiverig gemaakt voor deze manier van bevestigen (overigens dezelfde manier die Apple gebruikt).

Ergonomie
Qua ergonomie vond ik het belangrijk dat het toetsenbord van de laptop niet te hoog was en daar voldoet hij ruimschoots aan. Het enige waar ik aan moest wennen zijn de toetsen van het toetsenbord. Deze zijn namelijk glad, terwijl al mijn andere typegerei toetsen heeft met een ruw oppervlakte.
Verder heeft de laptop een knop om de touchpad uit te zetten zodat je als je een losse muis gebruikt geen last hebt van het touchpad.

Warmte en geluidsproductie
Tijdens normaal windows gebruik wordt de laptop nauwelijks warm en maakt hij nauwelijks geluid. Tijdens films hetzelfde, met dank aan DXVA! Natuurlijk slaat de fan tijdens games aan, maar dit is verwacht gedrag en met de herrie van die games is het geluidsniveau niet echt interessant.

Mobiliteit en accuduur
De laptop weegt 2,65 kilo, voor mij net op de rand van wel/niet draagbaar. Ik neem hem namelijk elke dag in mijn rugzak mee. Ik moet wel mijn adapter meenemen want zonder adapter gaat ie hooguit 2 tot 2,5 uur mee.

Ik heb een half jaar geleden 699,- voor deze laptop betaald. Hij is nu alweer een stukje goedkoper, maar dat vind ik geen probleem. Ik ben zeer tevreden met mijn laptop. Zeker niet zo slecht als die andere reviewer ;-)

Heb jij ook een HP Pavilion dv5-1010ed (FP681EA)?