ViewSonic VP201b (20.1", 16ms, D-sub/DVI-D) Review

DreksEimerTutje 29 juni 2005, 464 views

ViewSonic VP201b (20.1", 16ms, D-sub/DVI-D)

Pluspunten

• De monitor heeft een mooie uitstraling en geeft mede door de voet een solide gevoel. De native resolutie van 1600x1200 icm Pivotstand maakt deze monitor ideaal voor office/develope omgeving. De smalle rand maakt het geschikt voor multi monitor opstellingen.

Minpunten

• De verpakking van de monitor vind ik persoonlijk wat minder, aangezien de voet bij het uit de doos halen er al aan zit. Beetje mee uitkijken dus.

Na een periode van afzien achter mijn LiteOn CRT stralingsbak ben ik een half jaar geleden na het zien en werken achter een TFT van een maat van mij overstag gegaan en me gaan verdiepen in het aanbod wat er op vanaf Januari tot en met Juni op de markt was. Hierbij heb ik het GoT forum, Google en het PCM (blegh) tijdschrift geraadpleegt voor achtergrond informatie en als bron van reviews en gebruikers ervaringen.

In eerste instantie wou ik voor een 19" scherm gaan, omdat mijn tot nu toe trouwen 19"CRT monitor het beeld oppervlakte en resolutie verschafte waar ik mee uit de voeten kan. Maar met oog op de toekomst van me studie, ICT opleiding, vermoede ik dat meer geen overbodige luxe was. Dit vermoede werd bevestigt toen ik samen met een maat van me samen ging programmeren voor school. Het 20.1" oppervlakte i.c.m. de 1600x1200 resolutie bevielen met uitstekend.

Na het bestuderen van verschillende reviews en lezen van artikelen in tijdschriften waren er twee modellen over. 1) de iiYama E511S-B of 2) de ViewSonic VP201b. Ik heb voor optie 2 gekozen om 3 voor mij belangrijke redenen.

1) De uitstraling van de monitor spreekt mij veel meer aan dan die van iiYama. Vooral de kleine zwarte rand om het scherm is zeer prettig. De zilvere rand van mijn 19" LiteOn stoorde mij voorheen enorm. Vooral tijdens het film kijken.

2) De monitor is in alle mogelijk manier te verstellen. Zowel in de hoogte als te kantelen. Zowel voor- en achterover. Maar vooral de Pivot mode is bijzonder welkom. Dat is dan ook meteen reden nr.3 dat ik voor dit scherm heb gekozen.

3) Pivot stand is zo fijn. De sites die ik vooral bezoek zijn GoT en nu.nl welke hierdoor een stuk beter leesbaar zijn. Niet meer dat gescroll waardoor ik vaak de plaats waar ik gebleven was kwijt was. Heerlijk gewoon.

Kwa gaming/ghosting kwam de eerste revisie van de VP191b, 16ms scherm, al goed voor de dag. Daarover heb ik mij dan ook nooit zorgen gemaakt. Ook het iiYama scherm heeft hier overigens geen last van. En zo ook deze VP201b niet. In WoW merk ik wel iets als ik snel beweeg, maar dit komt door mijn systeem omdat ik dat bij mijn CRT ook al had. DIt komt waarschijnlijk door de instellingen waarop ik speel in WoW, 1280x1024, en de videokaart een Radeon 9600Pro die het allemaal maar NET trekt. Dit is dus niet de Native resolutie van 1600x1200 maar desondanks ziet het erg goed uit. Dat kwam overigens ook al uit de review van GamePC naar voren.

Verder vind ik het wel fijn een USB2.0 HUB in me monitor te hebben. Erg fijn omdat ik mijn kast op de grond heb staan en voorheen op me knieën voor de PC moest.

Kwa helderheid/contrast kan ik niet veel zeggen behalve dan dat toen ik de monitor met out of the box instellingen gebruikte, ik bijna blind werd van de helderheid. Deze heb ik daarom ook maar een tandje terug geschroeft. Wel voelen de kleuren veel warmer aan.

Al met al ben ik heel te vreden over de monitor zoals deze tot nu toe al dienst heeft gedaan.

• Club3d Radeon 9600Pro 256MB AGP8x
  • Windows XP

Heb jij ook een ViewSonic VP201b (20.1", 16ms, D-sub/DVI-D)?