Call of Duty: Advanced Warfare, PC (Windows) Review

silverchaoz 4 november 2014, laatste update op 14 april 2015, 8.321 views

Call of Duty: Advanced Warfare, PC (Windows)

Ik heb een uitgebreide review geschreven over dit spel. Ik raad het niet aan, Tenminste de PC versie van het spel.

Pluspunten

• Menu is stabiel
  • Veel opties
  • Veel Class setup opties
  • Kistjes die je krijgt met loot erin
  • Het uitgebreide scorestreak systeem
  • Onvoorspelbaar
  • Kleine Mappen

Minpunten

• Bij sommige maps eerste 10-20 sec Extreme frame drops
  • Weinig scorestreaks
  • Jij kan niet iemands stats zien
  • 5 CD'S nodig tijdens installatie
  • je krijgt gelijk al een gouden wapen
  • De spawns zijn nog steeds slecht
  • Het Laser wapen is overpowered (irritant)
  • De SMG'S zijn iets te zwak en mogen een buff krijgen

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 2
Update 1: Na het spel na 3 dagen te spelen ben ik erachter gekomen dat je letterlijk naast mensen kan spawnen en op een hele lullige manieren kunt spawnen, dit spawnsysteem is slechter dan die van call of duty ghosts....

Update 2: Informatie over de mappen toegevoegd! Ook wat informatie over de Attachments die je op je wapen kan plaatsen en de plaatjes passen nu er goed in dankzei opinion

Introductie

een snelle introductie hoe en waarom ik dit spel kocht. Dit is een review voor de MULTIPLAYER. Ik speel bijna geen Cod single players..

Het begon bij de trailer van advanced warfare: ik vond het totaal niets en vond het titanfall 2.0 en ik had toen geen behoefte eraan om het spel te kopen. Een maand later bij gamescom 2014: ik was er 3 dagen, woensdag, donderdag en vrijdag. Ik heb op woensdag bijna 4 uur Call of duty Advanced Warfare kunnen spelen en ik vond het echt toch een behoorlijk goed spel, en ik had het gelijk ge-preordend op kinguin.net voor 36 euro. Toen had ik hem uiteindelijk gistermiddag binnen en daar komt het review aan bod.

De installatie

Ik had een pre-order key bij kinguin.net gekocht voor 36 euro, samen met 3 anderen vrienden van mij. We kregen het spel afgelopen zaterdag keurig binnen via onze email en we konden gelijk de steam key activeren. Toen kon je het spel ook al pre-loaden, pre-loaden is dat je het spel alvast download en installeerd voordat het spel uit is. Dit is ideaal omdat ik maar 2MB download snelheid heeft en het spel is zon beetje 44 GB dus dat schiet dan voor geen meter op en ik wou wel op de 1e dag gelijk kunnen spelen.

De Singleplayer was 8,8 GB
De Multiplayer was 36 GB.

Als jij het spel via CD koopt, dan krijg jij 5 CD'S, dit vind ik echter een nadeel dus schrijf ik als minpunt op.

De eerste dag

Dus ik kwam gisteren (Maandag 3 November) thuis en ik drukte mijn PC aan. Call Of Duty was ge-preload en ik kon het gelijk spelen. ff nog connecten naar mijn Teamspeak server waar ik met mijn vrienden speel en ready to go. Maar toen ik ze eenmal sprak zeiden ze dat je nog een kleine voorbereiding/update moest doen wat nog een half uur extra kost. Na het half uur wachten is mn eerste indruk erg goed. Het menu is stabiel, Als je op de "Spatie" balk drukt krijg je de opties te zien. Dit is mijn eerste pluspunt al, je kan behoorlijk veel instellen! vergeleken met de Call of duty van vorig jaar kon je bijna niets instellen en het menu was laggy.

Ik speel het spel op HIGH en het spel is geframelocked op 90 FPS en je kan er niet overheen komen.

Eenmaal in het menu kun je gelijk een costum class aanmaken. Bij alle vorige Cods moest je lvl 4 wezen of hoger. Dit is nog een pluspunt. Je hebt net zoals Black Ops 2 dat je met een puntensysteem werkt in de classes. Je bouwt je class in 13 punten, elke wapen, attachment, perk, scorestreak kost 1 punt. Zo heb je heel veel varriatie op je class. Nog een pluspunt maar nu komt mijn eerst minpunt. Je hebt gelijk vanaf lvl 1 een gouden wapen geunlocked. Dit vind ik erg jammer, want nu hoef je er niets voor te doen en je hebt je gouden wapen zo binnen. In black ops 2 moest je alle camo's unlocken voordat je een gouden wapen kreeg op je class. Maar je hebt wel weer net zoals in black ops 2. Dat je bijvoorbeeld voor elke wapen in een bepaalde class, bijvoorbeeld alle snipers moet je dan alle camo's unlocken en dan krijg je een speciale camo. De Royality camo. In black ops 2 was dat de diamond camo.

Jij kan NIET zien hoe goed iemand is. Jij kan in elke cod zijn/haar stats zien hoe goed hij/zij is. dit kan nu echter niet. Niemand kan er achter komen hoe goed jij bent en dat vind ik wel een nadeel.

Wij begonnen dan met zijn vieren aan ons potje, mijn vrienden waren al lvl 10 maar ik begon voor de eerste keer aan mijn potje. Wij deden de gamemode Domenation op de map "Riot". Riot is een gevangenis map met veel jumpspots en die was ook te spelen op Gamescom 2014. Ik vond dit een bijzonder goede map en was leuk om te spelen.

De mappen zijn Klein, er zit vaart in het spel en onvoorspelbaar.

Sommige maps hebben bij het begin extreme frame drops. Dat ligt niet bij mij maar bij iedereen. Dan heb je 20 FPS de eerste 10-20 seconden en daarna kun je gewoon spelen. Dit moet gewoon gefixed worden en schrijf ik als een minpunt op. Daarom geef ik bij "prestaties" 4 sterren op.

Aan het einde van je potje krijg je soms loot. Dit is meestal iets voor je pak. Jij kan namelijk jouw exosuite helemaal aanpassen zoals jij dat wil. Ze hadden dit in cod ghosts geintroduceerd maar dat bleek echter een flop te zijn. Dit is veel beter en nauwkeuriger zodat jij niet op je tegenstander lijkt.

Supply Drop en je Exosuite aanpassen

Jij hebt ook kans om een Supply drop te krijgen. Dat is een klein kistje met meestal 2-4 spulletjes erin. hier zit meestal kleren bij voor een bepaalde tijd. Er kan ook een wapen inzitten. Die kun je 1 match gebruiken. Bijvoorbeeld jij hebt de AK12 - Professional gekregen uit het kistje gekregen. Die "Professional" Is dat je wapen iets sterker is. Iets sneller kan aimen. Iets sneller reload, noem maar op. Dat jij iedergeval een iets groter voordeel hebt vergeleken met je tegenstanders. Wil jij echter niets met je wapen doen die je uit het kistje krijgt? Dan kan je die verkopen van 500 XP tot 1000 XP maximaal.

De exosuite

Ik was eerst helemaal niet blij met het titanfall achtige gameplay. Maar eenmaal toen ik het speelde op gamescom vond ik het best vet bedacht. Je kan namelijk dubble jumpen, dashen. Zo kun jij op gebouwen makkelijker springen.

Echter kun jij mensen soms moeilijker raken. Omdat sommigen constant springen is het soms erg lastig om ze te raken. Ik schrijf dit niet echter als een minpunt op omdat dit in je voordeel en nadeel kan werken.

De exo abillities

Jij hebt bepaalde Exo-Abillities om je Exo-suite beter te maken voor een bepaalde tijd, dit is maar 5-15 seconden. Dit kost wel 1 punt van je class setup.

Abillity: Beschrijving:

Exo Shield --- A quick-deploy shield attached to your Exo's arm.
Exo Overclock --- Increased Footspeed.
Exo Mute Device --- Silence your footsteps.
Exo Stim --- Temporary generate health beyond normal levels.
Exo Cloak --- Visually conceal yourself for a short duration.
Exo Hover --- Hover in place for a short duration.
Exo Ping --- Show enemy exo movement and weapons fire in your HUD.
Exo Trophy System --- Destroys up to two incoming enemy projectiles.

De wapens

Er zijn overaal zon beetje in elke Class 6 wapens. Bij snipers is dit 4. De wapens zijn goed belanced. Echter heb je zon gevoel in het spel dat je met je wapen op iemand schiet en die totaal niet dood gaat als jij een hoeveelheid kogels op hem schiet wat af en toe nog wel eens een ergelijk iets kan zijn. Je hebt ook een laser wapen die je niet hoeft te herladen, het nadeel is echter dat jij maar voor een bepaalde tijd achter elkaar kan schieten en dan heeft die een cooldown nodig. Dus best balanced!

De wapen Attachments
Een Attachment is niets anders dan een bepaalde ding op je wapen te zetten. Als jouw wapen bijvoorbeeld slechte iron sights heeft (De standard sight die op je wapen staat) Dan kun jij hem ombouwen tot een Red dot sight, holograpic sight, thermal of ACOG sight. Je hebt veel Keuzes Uit attachments, hieronder staat een Foto wat allemaal beschikbaar is. LET OP: dit is voor 1 class en voor andere classes kunnen de attachments anders zijn, dit is een voorbeeld!

De scorestreaks

Dit is het gedeelte waarop ik altijd naar uitkijk bij een Call of duty. De scorestreaks. Het heet toch normaal killstreaks? Niet in advanced warfare, daarmee werken ze met een punten systeem. Als jij een vlag pakt in domenation krijg jij 150 punten. Kill jij iemand in domenation krijg jij 50 punten. In Team deadmatch krijg je 100 punten per kill. zo score jij dichter naar jouw killstreaks! Je kan je scorestreaks uitgebreid uitbreiden. Normaal in Cod kies jij je killstreak en daar doe je het mee. In Advanced Warfare kun jij hem uitbreiden hoe jij dat wil. We houden het simpel en we doen de UAV als voorbeeld. Voor de mensen die minder bekend zijn met cod: een UAV is een radar die over je map zweept voor 30 seconden. Als jij je muis/ xbox button op een scorestreak houd in je class menu. En je drukt op de PC op F2 en Xbox X als ik correct ben. Dan zie jij extra dingen voor je scorestreaks. Zo kun jij met je UAV een upgrade zetten dat hij 2x zo snel over de map veegt, of dat die 15 seconden langer duurt, of dat je een UAV inzet en dat de tegenstander zn Radar weg is. Echter zijn deze upgrades niet voor niets. Als jij je Radar sneller wil laten vegen kost dit 50 punten extra in het spel om de UAV te bereiken. Bij de Extra tijd 100 punten en bij de Radar Jammer 200 punten. Een basis UAV is 300 punten.

dus 300 + 50 + 100 + 200 = 650 punten. Dus het kost je 650 Punten in game, door kills te maken, vlaggen te pakken, voordat jij je UAV hebt. In plaats van 300 punten.

De Mappen

Call Of Duty ghosts waren de meeste mappen groot en zat geen snelheid in het spel, in black ops 2 waren ze klein en een paar grote. In Call of duty Advanced warfare zijn de mappen allemaal klein, sommige zijn zo klein, als je dan domenation speelt, Dat de A en C vlag bijna tegen elkaar liggen. Er is een map die dynamisch is, deze is op domenation. Op de 5e minuut veranderd de map, dan worden er 3 poorten geopend, en daar spawnen de A,B en C vlag. Je hebt zon beetje 30 seconden de tijd om naar het nieuwe gedeelte te verplaatsen, anders ga je dood door een bepaald gas wat de map inkomt..
Voor de rest zien de mappen er goed en speelbaar uit. Jij kan overaal op springen en komen. Echter als je Classic mode wil doen, dat betekend dat je Exo-suit uit staat. dat je moeilijk overaal kunt opklimmen en de mappen iets beperkter maakt.

Dit is een erg netjes spel maar heeft soms haar foutjes. Zoals de extreme FPS drop in het begin. Maar dit is echt een verbetering vergeleken met Call Of Duty Ghosts.

Pluspunten:

- Menu Is stabiel
- Veel opties
- Veel class setup opties
- Onvoorspelbaar
- Kistjes met loot
- Het uitgebreide scorestreak menu
- Kleine Mappen.

Minpunten:

- Extreme FPS drops in het begin van het potje
- Weinig scorestreaks
- Jij kan niet iemand stats zien
- 5 CD'S nodig tijdens installatie
- je krijgt Gelijk al een gouden wapen.

Verder is dit spel een enorme aanrader! Ze hebben van hun fouten geleerd en netjes opgeknapt. Ik vind dat Sledgehammer dit erg goed aangepakt heeft. :)

Als er vragen en opmerkingen zijn, ik beantwoord ze.

Als er spellingsfouten zijn verbeter ik ze. (ik ben nooit goed in Nederlands geweest :Y) )

UPDATE

10 December 2014

Ik speel advanced warfare nu al bijna een paar weken niet meer. Interesse in het spel is weg en het deel is lang niet zo leuk als modern warfare 3 of black ops 2. Hij is altijd nog wel beter als ghosts en ik leg ff kort uit waarom ik hem niet meer speel.

De spawns. Hier had cod ghosts problemen mee en infinity ward heeft er bijna niets aan gedaan. Cod advanced warfare is nog slechter als cod ghosts met de spawns. Je ziet tegenstanders spawnen of jij of de tegenstander spawned op zon naaiend punt dat die een paar meter van jou verwijderd is.

Er zijn ook revenge spawns. Dat is niets anders als jij iemand dood, en waarbij jij vaak gedamaged word, dat de tegenstander binnen 3 seconden jou weer terugpakt, omdat die zowat naast je spawned.

De spawns zijn zo ramp dat de gameplay nu een 2/5 heb gegeven, ipv 4/5

Wapens:

er zijn 2 wapens die behoorlijk overpowered zijn.

De bal27. Speel je advanced warfare? dan weet je waar ik over praat. Jep, iedereen speelt met de bal 27. Een hele hoge fire rate, weinig recoil, beter dan een SMG, want de bal27 is 3 shot close en een smg vaak 4 shot, + de bal 27 heeft een hogere fire rate als een gemiddelde smg. Dit wapen is zo dominerend in het spel, dat je alleen maar in de killfeed dat wapen ziet staan.

Er zijn ook mensen die met een laser spelen. Het laser wapen is behoorlijk overpowered op close range en soms ook op distance, en je vraagt je soms af of ze die wapens uberhaupt wel testen op overpowered etc. Sterker nog, de laser heeft recent nog een EXTRA BUFF gekregen. dat die nog beter word. Domme zet van Sledgehammer.

Je zou nu denken, wat een aansteller, laat hij zich beinvloeden door 2 dingen, maar als je het spel zelf speelt kom je er snel achter dat het onmogelijk is om te spelen. Qwa wapens en spawns. Sledgehammer moet het eerst maar eens fixen voordat ik het spel uberhaupt nog een 3/5 of een 4/5 ga geven want tot zo ver geef ik het een 2/5 en ik speel het ook niet eens meer.

Ik speel nu weer modern warfare 3 en black ops 2, dit bevalt me veel beter en er zit meer vaart in het spel. Hier mag je het mee oneens zijn en vind ik helemaal geen probleem.

Heb jij ook een Call of Duty: Advanced Warfare, PC (Windows)?

De grootte van je plaatjes kan je aanpassen in de code. Waarschijnlijk heb je nu gewoon [img]<link>[/img]. Als je daarvan [img=650x450]<link>[/img] van maakt verander je de resolutie in 650x450 pixels. De cijfers kan je uiteraard aanpassen :)
Excuses het moet niet een 'x' tussen het aantal pixels zijn, maar een komma, dus [img=650,400]<link>[/img]. In de comments zal dit overigens niet werken lijkt mij.
geweldig! dat is wat ik nodig ben! mijn dank is groot :D

edit: sorry, geprobeerd maar werkte niet

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 5 november 2014 15:37]

Leuke review. Kan je vertellen met wat voor systeem je speel(specs).
Bij ghost vond ik tot nu toe erg laggy.
Ook zijn er nooit veel gamers online geweest. Kan je aantallen noemen?

Edit: kan je ook wat vertellen over geluid. Vond ghost zo waardeloos. Ten opzichte van de andere delen

[Reactie gewijzigd door roundlet op 5 november 2014 19:03]

ghosts is een slechte port

advanced warfare is sinds tijden een goede pc port. Het geluid is goed en surround, wapens klinken goed, je kan iemand wel horen dubble springen maar niet zo goed horen lopen. bij de PC is het nu 20-30k, dat is al tijden niet meer geweest dus daar ben ik wel blij mee :)
Het idee van ghost vond ik wel vet net als t verhaal. Maar was gewoon niet t spelen
Het geluid heb ik in MP nog niet echt op gelet. Maar bij SP viel mij vooral op hoe mooi de kogels inslaan achter je. Klinkt echt fantastisch!
Ik heb de Single player nog geen 1x opgestart, Ik speel zelf geen Single players ;)
Mooie review!
Wat ik ervan gehoord heb is het ook nog eens een goede port naar PC, wat vrij uniek is voor een COD game de laatste tijd!
bedankt! dit is een bijzondere goede poort :D. het speelt super soepel en er is geen lag :)
Ik neem aan dat jij met gouden wapen de AK-12G bedoelt. Deze is echter alleen aanwezig als je de Day Zero Editie koopt. Het betreft hier dus bonus materiaal bij een pre order of als je toevallig nog eentje hebt kunnen bemachtigen.
ik heb de day zero edition, en toen gistermorgen om dezelfde tijd als nu, half 9 begon ik aan mijn multiplayer review :)
Dat was lekker snel zo na de release.
Thanks :).
Trouwens silverchaoz, je zegt dat je Bijna geen CoD singleplayers speeld.
Zou je sieren om het compleet te maken met een singleplayer review?.Wel ff vermelden op welk level je de singleplayer uitgespeeld hebt. Ik vind de singleplayer het belangrijkst, is toch eigenlijk het verhaal.
In de multiplayer ben je echt niet bezig met een storyline, maar meer bezig met levelen.
Mij ontbreekt het vooralsnog aan talent ( lees sjoege haha ) om een review te schrijven. Good luck .

[Reactie gewijzigd door Aardling op 4 november 2014 22:52]

mij ging het juist om om een multiplayer review te maken, tweakers heeft er een single player review gemaakt als het goed is maar niets over de multiplayer, dus had ik dat maar gedaan :). maar ik speel nooit single players dus ik weet niet of ik dat ga toevoegen ;)
Mooie review!.

Ik heb gister 1 potje Search and Destroy gespeeld (plek 1 met 12-7:D) en het spel beviel me prima! De map was in de sneeuw op een basis op een berg.

Die framedrops in het begin had ik ook bijna elk rondje. Ik dacht dat het aan mijn vid kaart lag, omdat mijn pc al flink verouderd is, maar dat valt reuze mee.

Ik speel overigens met een HD7850 kaart en alles op medium. Door mijn IPS scherm komen de kleuren schitterend over en het spel loopt vloeiend. Voor mijn gevoel zelfs mooier dan cod Ghost. Alleen heb ik dit nog niet vergeleken. (komende zaterdag komt mijn nieuwe pc met de nieuwe MSI NVIDIA GTX970.)

Het is inderdaad wat Titanfal(lig), maar na het spelen vind ik dit stuk minder. Je jumped minder hoog, en kan niet over muren rennen. Zoals het in Titanfall echt om het springen draait is dat in cod minder het geval vind ik. Het is meer een gevoel van een extra perk.

Ik moet zeggen, ik was sceptisch over deze cod. Maar volgens mij gaat het helemaal goedkomen.
Ik speel met een HD radeon 7770 kaart. die kan het op high aan ;). Ik heb ff mijn review geupdate, de plaatjes staan nu goed en na 3 dagen zijn de spawns slechter dan call of duty ghosts. Als ze dat verbeteren hebben ze goed werk geleverd. maar de spawns zijn altijd al een probleem geweest in call of duty, met black ops 2 viel dat nog wel mee, en mw3 ook. maar ghosts was wel heel triest, maar dit is bijna triester als cod ghosts met de spawns 8)7
Ik heb de eerste I7 processor nog. Die is al flink verouderd dus. Maar ik verbaasde me er nog over hoe snel hij de maps laad online en hoe mooi de graphics zijn. Is niet fantastisch, maar beter dan voorheen.

Wat heb je verder in je pc zitten?
Ikzelf speel met een HD 6870 en het is een groot drama. De cutscenes hun audio loopt altijd voor op visuals, laadtijd is vreselijk lang, ik moet alles op laag zetten als ik op 1080p wil spelen zonder al te veel FPS drops. Het spel ziet er voor mij slechter uit dan CoD4 terwijl CoD4 wel met drie keer de FPS draait. Ik snap er helemaal niets van. Dit is het eerste spel waarmee me dit gebeurt.
ik durf niets te zeggen maar misschien is je videokaart gewoon te oud om dit spel te kunnen draaien? ik weet niet wat van processor je hebt en geheugen etc. maar cod 4 is natuurlijk al 7 jaar oud he ;)
Mijn videokaart is natuurlijk al wel redelijk oud, maar deze CoD is voor mijn GPU wel behoorlijk slecht geoptimaliseerd volgens mij. Het moet niet kunnen dat ik spellen die vorig jaar uit zijn gekomen op ultra kan spelen op 40-60 fps in 1080p en er fantastisch uitzien terwijl ik voor AW DIT moet verduren om het nog enigszins speelbaar te houden.
Actiescènes die niet synchroon lopen met audio heb ik ook op mijn 780 dus dit is niet jou videokaart de game op borderless Windows zetten lost het wel voor bepaalde mensen op dus die tip heb ik voor je.

Als tweede ziet die screenshot er hetzelfde uit als op mijn GPU tien ik caching van texturen en schaduwen aan had staan als je dit aan hebt zet het eens uit misschien is er iets verbetering.

Laadtijden idem dito op een SSD nog steeds een tot 2 minuten wachten voordat ik kan beginnen
Goede review :) ! Ik was na de eerste Black Ops afgehaakt, maar dit ziet er erg goed uit. Heb jij ook last gehad van peer to peer lag? Ik hoorde een aantal reviewers daar slechte dingen over zeggen...
nee, zie jij de fotos wel in volledige groote? vanmorgen wel maar nu niet meer...
Ik heb gehoord dat er problemen zijn met de muis
Dat klopt. Als je een muis hebt met een hoge polingrate 1000 ofzo kan je problemen ervaren. Door deze op 250 te zetten is het probleem op te lossen. Dat is niet het enige probleem schijnbaar. Lvlcap, jackfrags, driftor en meerdere YouTubers hebben een review geplaatst. Die zijn minder te spreken over dit spel.
Ik zag het ook bij lvlcap, jackfrags en andere youtubers
'Er zijn overaal zon beetje in elke Class 6 wapens.'

'overaal'. Ik denk dat je overal bedoeld. En 'zon' schrijf je zo'n.
Verder een nette review. :)
Ja, bedankt voor de recornise. nederlands is niet mijn beste vak ;)
Hoi, leuke review. Wat me echter opvalt is dat je vrij inconsistent je en jij gebruikt. Ik zou ervoor kiezen om 'je' te gebruiken
bedankt voor de reactie :). gelukkig geef ik al aan dat nederlands niet mijn beste vak is ;)
Dat had ik gezien, daarom ook mijn reactie. Het was om je te helpen, niet om je af te kraken!
Goede review inderdaad. COD koop ik alleen voor de multiplayer, maar soms wil ik nog wel de singleplayer modus spelen.
De foto's zijn prima te zien. Niet te groot, niet te klein.

Het is "enige" inplaats van "enigste". Heel veel mensen maken deze fout omdat het ingeburgerd is. Ik heb onder andere te kampen met "dt", dus je bent niet de enige die niks van de eigen taal bakt ;)
bedankt, ik word hier de hele tijd verbeterd in de comments en via PM XD. ik zuig best hard in nederlands ;)