Zopo ZP700 Zwart Review

prinsvlad 4 november 2014, laatste update op 4 november 2014, 852 views

Zopo ZP700 Zwart

Prachtig afgewerkte Smartphone voor heel erg weinig geld. Heb nu een aantal Chineesjes in de hand gehad en in bezit , maar Zopo komt bij altijd als de meest degelijke over. Zeer goede prijs / kwaliteit verhouding!.

Pluspunten

• Goede afwerking / Mooie vormgeving
  • Update naar Android 4.4.2 KitKat
  • Zeer goede ontvangst GPS / Wi-Fi / 2G-3G*

Minpunten

• Accu capaciteit kan beter
  • Geen HD scherm
  • Camera resolutie

Zo , mijn tweede ZOPO telefoon na de C2 Platinum is de Zopo zp700 / Cuppy.

Specs :

OS: Android 4.2 / 4.4.2
Band: 2G:GSM 850/900/1800/1900MHz & 3G: WCDMA 900/2100MHz
Sim Card: Dual SIM Card
Service Provide: Unlocked
Color: Black, White, Red, Blue, Yellow
Screen Size: 4.7-inch IPS
Earphone Port: 3.5mm
Card Extend: MicroSD Card up to 64gb
Data transfer: Micro USB v2.0 /Bluetooth
Mobile Internet: WAP/WIFI
Camera: Dual Cameras, 2.0MP front camera, 5.0MP back camera with flashlight and auto focus
Message: SMS/MMS
Battery: 1750mAh Battery
Standby Time: About 2~3 days
Dimensions: 160 x 88 x 57mm
Weight(Including battery) : 354g

Er staat vrijwel in geen enkele specificatie vermeld ( op welke site dan ook ) dat er een licht-sensor in zit. Overigens wordt dit wel op het doosje vermeld , en is ook wel degelijk aanwezig.

Eerste indruk bij het uitpakken is goed. Netjes verpakt , met een engels talige quick-guide erbij.
Plastic protector case , oordopjes met bediening , accu , accu-lader , screenprotector , alles is aanwezig.

Update KitKat was al reeds geļnstalleerd , dus heb ik ook geen gedonder met de screen-firmware update tbv de '' SMART WAKE '' functies. Gelukkig!.

Het toestel draait soepel en vlotjes op de zuinige MTK6582 chipset die geklokt is op max. 1,3 GHZ , met Hotplug Governor en CFQ I/O Scheduler. De laagste snelheid is 598 GHZ , met als tussen liggende snelheden resp. 747 / 1.04 / 1.196 Ghz..

Er valt eigenlijk zeer weinig tot niets aan te merken op dit toestel afgezien van het feit dat de Camera een resolutie heeft van effectief 5mp , dit wordt opgeschaald naar 8mp , nutteloos in mijn ogen.
Ik ondervind hier geen hinder van daar ik foto's meestal maak met een fototoestel.
Tevens de opslagruimte voor apps die door de gebruiker worden gedownload / geļnstalleerd ( Playstore ) , is met 1GB , effectief 0,89GB , niet al te best dus , later meer over hoe dit op te lossen.

Ik heb dit toestel besteld bij ComeBuy.com. Deze webshop heeft zoals vele anderen een EU Warehouse , Duitsland e.a , en dus heb ik gekozen voor ''Versand aus DE'' . De claim binnen 48 uur verzonden moet je niet al te serieus nemen , want meestal is alles al weer uitverkocht op het moment dat jij net besteld!. Bij mij duurde de levering uiteindelijk anderhalve week.
Maar dat was het wachten wel waard voor een prijs(je) van slechts ¤113,- incl. verzending!.

Zoals gezegd , de keuze was voor mij niet al te moeilijk na ook de zopo C2 te hebben gehad die mij uitstekend bevallen is , en helemaal niet na dat ik een KingSing S2 van een collega in handen heb gehad.
Een toestel van slechts ¤93,- , lekker licht en mooi design , maar helaas een GPS die zeer slecht werkt.
Die overigens wel dezelfde chipset heeft maar waar waarschijnlijk toch het eea minder goed is afgewerkt intern. En aangezien ik mijn toestel ook gebruik als navigatie ( Sygic ) is dit toch een vereiste voor mij.

Welnu , ik ben tevreden totdat ik ......dat niet meer ben , en dat komt al vrij snel meestal.

De gebruikers-partitie voor te installeren apps is gewoon te klein. Ik houd van controle over alle zaken dus wil ik Admin rechten op mijn telefoon.
Rooten dus!. Gedaan via ietwat omslachtige procedure dan normaal , maar het werkt.
Dit om een drietal apps te verwijderen en de mogelijkheid om Root apps te kunnen gebruiken op mijn ZOPO ZP700.

De apps die ik verwijderd heb zijn : Darts / DocsToGO en Compass.

Zoals gezegd het toestel werkt verder zeer fijn. Klein minpuntje is Gesture Sensing , dit werkt niet altijd even constant. Soms moet je twee keer over de sensor heen wuifen met je hand voor het toestel reageert.
Wat wel heel erg goed werkt is de functie ''Smart Wake''. Als het toestel in standby staat , scherm uit , kan je door middel van het tekenen van letters op je scherm een app activeren. De software herkent het toegewezen teken die gekoppeld is aan een App , is te wijzigen , en opent die dan direct na een coole weergave van de getekende letter op je beeldscherm.
Je kunt tot vijf apps toewijzen aan deze functionaliteit. De functie ''Double Tap To Wake'' is een vaste instelling die alleen in- of uit te schakelen is.

Wifi ontvangst is zeer goed ,evenals de 2G / 3G HSDPA -UMTS , GPS ontvangst is uitmuntend. Zeer snelle fix ( altijd binnen 8 sec. ) Bluetooth heb ik nog niet getest in de auto , dus later meer daar over.

Verder wat fijn is , is dat er niet teveel aan opschmuck is toegevoegd aan de UI , deze is simpel en eenvoudig gehouden , iets dat ik prettig vind. Geen onzinnige toevoegingen ( Vanilla Android ).

Het scherm is een 4,7 IPS met een resolutie van 960*540 , en wordt ondersteund door een ARM mali400-MP2 GPU geklokt op 500Mhz. Dit is voldoende voor een mooie weergave. De helderheid van het scherm blijft iets achter t.o.v mijn Zopo C2 , maar de weergave is overall goed te noemen.
Spelletjes speel ik eigenlijk niet dus daar kan ik weinig over vertellen.....

Vergroten app partitie

Het vergroten van de app partitie geschied door het vervangen ( flashen ) van de originele EBR files die in de rom verpakt zitten van het toestel.
Ik heb gekozen voor een app partitie van 2,1 GB zoals je kan zien in de screenshot.
Dit geeft mij net even meer ruimte voor de te installeren apps.
Voor instructies over het vergroten van je partitie kan je op Google zoeken. Informatie te over!.

tot later.......

Bye Bye

Heb jij ook een Zopo ZP700 Zwart?

Op http://www.zopobenelux.nl/zopo-zp700-cuppy.html staat 5 mp voor de frontcam en bij jou 2 mp. Misschien ook opgeschaald?