Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown (Qwerty) Review

Egala! 3 november 2014, laatste update op 4 november 2014, 1.070 views

Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown (Qwerty)

Zeer degelijk toetsenbord met vele mogelijkheden. De kwaliteit is goed alleen de software is matig.

Pluspunten

• Programeerbaarheid van alle toetsen
  • Goede bouwkwaliteit
  • Zeer uitgebreide kleurenkeuze
  • Forum om profiles te delen

Minpunten

• Hoge prijs
  • Matige software

Allereest, dit is mijn eerste review. Dus tips en suggesties zijn altijd welkom.

- Windows 7 (64 bit)

Gekocht in Nederland

Waarom de Corsair K70 RGB brown?
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een mechanisch toetsenbord. Echter vond ik het zonde om mijn huidige toetsenbord te vervangen (Microsoft Natural Ergonomic 4000). Ik was daarnaast ook gewend geraakt aan de bult in het midden van dit toetsenbord, dit maakte het overstappen naar een ‘’normaal’’ toetsenbord des te lastiger.
Afgelopen week hield mijn huidige toetsenbord op met het juist functioneren, bepaalde toetsaanslagen werden niet meer geregistreerd. Ik moest dus wat anders. Gelukkig had ik al wat research gedaan en zelfs al een testerkit binnen laten komen, van Maxkeyboard, om te bepalen welke Cherry mx toetsen het fijnst vond. Dit bleken voor mij de Brown toetsen te zijn, de niet ‘’clicky’’ toetsen maar wel met een voelbare feedback.
Het is uiteindelijk de Corsair K70 RGB geworden omdat ik hier interessante reviews over had gelezen/gezien en de RGB toetsen mij persoonlijk erg aanspraken.

Het uitpakken
Ik heb deze review pas geschreven nadat ik alles al had uitgepakt, vandaar geen foto van de doos. Wat zit er in de allemaal in doos? Het toetsenbord uiteraard, maar ook een polssteun en wat boekjes (die niet heel erg duidelijk zijn).
Wat wel opvalt tijdens het uitpakken is de kabel. Deze is erg dik en oogt zeer degelijk (zit ook zeer goed vast in de behuizing, waardoor de kans op knikken klein is). Daarnaast is de aansluiting wat apart, omdat er sprake is van twee USB stekkers. Deze moeten beide gebruikt worden in USB2.0 poorten en maar 1 in een USB3.0 poort. Dit komt omdat de verlichting een eigen USB aansluiting nodig heeft voor stroom.

Het toetsenbord
Het toetsenbord voelt degelijk aan. Het is gemaakt van plastic en geborsteld aluminium. De polssteun is gemaakt van een materiaal wat mij doet denken aan een combinatie tussen rubber en plastic. Het lijkt ook op het materiaal dat is gebruikt bij de Google nexus lijn.
Op het toetsenbord vinden we uiteraard alle toetsen, die te verwachten zijn bij een ‘’normaal’’ toetsenbord. Ook kunnen we een aantal mediatoetsen vinden. Deze werken uitermate prettig, vooral de volume roller is erg handig. Daarnaast zijn er nog twee toetsen te vinden, 1 voor de helderheid van de verlichting en een Windows lock toets. Op de achterkant van het toetsenbord, naar de USB stekker vinden we nog één schakelaar, de Bios mode switch, hier heb ik helaas weinig kaas van gegeten en ik laat deze dan ook staan op stand 1.

Getting started
De software die benodigd is om de verlichting en macro’s te regelen moet gedownload worden vanaf de Corsair site. Als dat is gebeurd zal de firmware moeten updaten, vergeet niet opnieuw op te starten nadat dit volbracht is anders zal de software niet goed werken.
Waarschijnlijk ga ik nu in een cliché vallen maar: de software is alles behalve makkelijk. Wat ik heb gedaan om het een beetje onder de knie te krijgen is het volgen van tutorials op Youtube™. Wat mij ook helpt is het downloaden van profielen vanaf het forum, bijvoorbeeld een Rainbow profiel, om te bekijken wat er allemaal is gedaan.
De mogelijkheden zijn echt oneindig en er worden al verschillende leuke profielen gedeeld op het Corsair forum.

Ik ben tot nu toe ontzettend tevreden over het toetsenbord. Ik moet er wel bijzeggen dat ik de testkit mij wel echt heeft geholpen een goede keuze qua switch te maken. Bij deze testkit werden ook O-rings geleverd, waardoor het toetsenbord minder geluid maakt en de indrukafstand wordt verkleind. Dit mis ik nu nog, maar de O-rings zijn naar mij onderweg. Zodra ik deze binnen heb, zal ik even kijken of ik het geluid van beide versies (met en zonder O-rings) op kan nemen.
Over het algemeen is het uitstekend toetsenbord, op enkele punten na:
- De prijs
- De software is lastig onder de knie te krijgen
- Twee USB poorten noodzakelijk (in combinatie met USB 2.0 poorten)

Heb jij ook een Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown (Qwerty)?

Over je minpunten, als je de USB3 kabel in een USB3 poort doet, heb je de andere stekker niet nodig :), Verder goede review!
Ik zal dit direct even aanpassen.