Ubuntu Desktop Edition Review

skqouil 11 februari 2015, 2.351 views

Ubuntu Desktop Edition

Een gratis besturingssysteem dat zich absoluut mag meten met Windows en OSX, maar nog niet op hetzelfde niveau zit. Verrassend compatibel met verschillende hardware waar windows wel eens hulp nodig heeft (bijv. printers).

Pluspunten

• Gratis
  • Voelt modern aan
  • Verrassend compatibel met veel hardware (televisie, printers, etc.)
  • Voldoende verschillende apps beschikbaar
  • Gemakkelijk aan te passen in de programmeerregels

Minpunten

• Buggy, soms met opstarten
  • Geen fijne resolutie voor televisie, te kleine letters
  • Niet de programma's zoals gewend in Windows

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 3
Een aantal jaar geleden ontdekte ik een gratis besturingssysteem genaamd Ubuntu. Ik installeerde het destijds naast Windows XP en vond het niet volwassen genoeg om echt te installeren. Een paar maanden geleden heb ik een goedkope HTPC samengesteld om video's en uitzending gemist terug te kunnen kijken. In eerste instantie dacht ik aan Windows omdat het simpelweg op alle andere computers in mijn omgeving draait. Om kosten te drukken ging ik op zoek naar gratis besturingssystemen en kwam op een erg nette site terecht, die van Ubuntu! Na wat screenshots was ik wel overtuigd om Ubuntu opnieuw een kans te geven.

Uitstraling

Allereerst heeft de interface een moderne uitstraling, tikje IOS6 en ouder, in ieder geval ten opzichte van Windows XP tot Windows 7. Het geeft in ieder geval het zelfde gevoel in gebruik. De verkenner(browser) is vrijwel hetzelfde in uitstraling als Windows 7: Links vind je een lijst met mappen zoals afbeeldingen, documenten, downloads, muziek, video's en bestandssysteem. Rechts vind je de geselecteerde map met hierboven pijltjes voor heen en terug navigatie tussen de mappen (vergelijkbaar met de internetbrowserknoppen voor heen en terug). Wat ik persoonlijk een geweldige vondst vind is de manier waarop de extra menu's zijn weggewerkt. Al sinds zolang ik me kan herinneren zit er altijd een menubalk onder de titelbalk in Windows. Bij Ubuntu zijn deze ge´ntegreerd in elkaar en verschijnt de menubalk in de titelbalk wanneer hier overheen wordt bewogen met de muis. Daarnaast kan je nog instellen waar de menubalk moet verschijnen, namelijk in de titelbalk van een venster of in de balk op het bureaublad. Standaard staat deze instelling op de balk op het bureaublad en het duurde bij de eerste keer ook heel lang voordat ik dit door had. Dit maakt het systeem niet zo intu´tief als wat ik ervan had gehoopt, maar nu deze instelling op de vensters apart staat ingesteld kan ik het wel waarderen.

Startscherm

Wat ik minder kan waarderen is het startscherm. De lijst met applicaties aan de linker kant is veel te snel gevuld waardoor je moet scrollen om de juiste applicatie te vinden. Ubuntu heeft getracht dit op te lossen met een soort Start-menu, gebaseerd op een zoekoptie. Deze zit helemaal links bovenin geplaatst wat voor mijn niet intu´tief aanvoelt. Vaak heb ik nog de neiging naar de linker onderhoek te gaan, maar daar tref ik een prullenbak aan. De zoekfunctie werkt overigens wel goed. Na het eenmalig compleet van instellingen te hebben gewijzigd doet de zoekfunctie wat ik ervan verwacht: me mijn programma's laten kiezen. In eerste instantie geeft de zoekoptie mij heel veel bloatware van internet waardoor ik meer moest typen om het gewenste resultaat te krijgen Dit komt waarschijnlijk doordat Ubuntu wordt gesponsord maar dat is puur wat ik denk. Deze instellingen waren uiteindelijk gemakkelijk aan te passen, maar zou prettig zijn als dit niet nodig zou hoeven zijn.
Verder is de bureaublad-balk wel een prima vormgegeven onderdeel van het startscherm. Deze balk wordt altijd weergegeven, doet een beetje aan een macbook denken en ziet er gewoon strak uit. In de rechterbovenhoek staat de informatie die je nodig hebt. Onder het knopje in de rechterbovenhoek zijn alle instellingen die je snel wilt kunnen vinden vermeld waaronder de aan/uit-knop. Dit voelt wel intu´tief aan terwijl de knop toch in een menu zit opgeborgen. In vergelijking met Windows 8 waar de knop in het charm-menu zit opgeborgen waar geen enkele aanwijzing naartoe te vinden is. De oplossing van Microsoft om de aan/uit-knop direct op het startmenu weer te geven kan ik ook niet begrijpen omdat dit in contrast staat met de design-filosofie van Windows 8 naar mijn mening. Microsoft zou veel kunnen leren van de manier hoe Ubuntu dit heeft aangepakt, want ik heb totaal geen probleem gehad met het vinden van de aan/uit-knop. Wat ik wel weer jammer vind is dat je na het drukken op 'computer afsluiten' nog een keer moet kiezen tussen 'opnieuw opstarten' en 'afsluiten'. Dit geeft me weer het idee dat dit niet goed genoeg is uitgewerkt door een gebrek aan geld, wat jammer is omdat het menu om de 'computer afsluiten'-knop juist heel intu´tief te vinden is.

Compatibility

Waar ik een tijd terug een matige ervaring met de compatibiliteit van Ubuntu had (muis, printers en geluidskaart niet herkend) kan ik nu meer tevreden zijn. Drie verschillende printers zijn uitgeprobeerd (Allemaal Canon uit verschillende jaren) en werkten allemaal zonder problemen. Dit verraste me enorm, aangezien ik met Windows eerst de drivers moest installeren. Naast printers deed een cruciaal onderdeel voor de computer het, namelijk de muis (usb). In mijn eerdere ervaring met Ubuntu moest nog een analoge muis worden aangesloten (groene stekker geloof ik) omdat de usb-muis (van Dell) niet herkend werd. Bij de huidige versie werkt zelfs een draadloze usb muis, dus dat is een goede vooruitgang te noemen.

Aangezien de gebruikte computer als home theater pc wordt gebruikt heb ik ook een draadloos toetsenbord met trackpad getest. Deze werkte wat gebruikt van toetsenbord en muis prima, maar de extra knoppen (eigenlijk gericht op gebruik voor Windows) werkten niet, wat jammer maar begrijpelijk is.

Om de computer van internet te voorzien had ik een goedkope WIFI dongle aangeschaft. Deze haalde met Windows de maximale downloadsnelheden van rond de 2mb/sec, maar op Ubuntu niet. Waar ik wel blij mee ben is dat er wel verbinding met internet gemaakt kan worden, zei het niet op maximale snelheid. Gelukkig is de verbinding niet dusdanig traag waardoor video's kijken zonder vertraging gaat.

Programma's

Door de behoorlijke community achter Ubuntu is er genoeg ondersteuning op internet te vinden. Deze ondersteuning is ook goed terug te zien in de app store. Voor Windows gebruikers zijn er niet veel bekende programma's, maar voor vrijwel elk programma bestaat een tegenhanger (bijv. libreoffice tegenover Office.).
Wat ik persoonlijk een groot voordeel vond was de beschikking over VLC-player. Dit maakt het afspelen van video's lekker eenvoudig.

In mijn zoektocht naar een gratis besturingssysteem kwam ik terecht bij Ubuntu. Een tijd daarvoor had ik Ubuntu al eens gebruikt en daar had ik geen goede ervaring mee. Gelukkig heeft Ubuntu veel schade ingehaald door een nette UI te hebben, genoeg compatibiliteit voor normaal gebruik en programma's om te doen wat je wilt. Dit maakt Ubuntu een goed alternatief voor Windows.
Echter gaat het in mijn geval om een HTPC en ondanks het ruime aanbod van programma's is het voor mij niet logisch om Ubuntu op al mijn computers te zetten. Ubuntu voelt op sommige punten niet dusdanig uitgewerkt dat het Windows kan verslaan wanneer deze systemen naast elkaar worden gezet. Resolutie van schermen aanpassen voelt bijvoorbeeld op Ubuntu niet zo gemakkelijk aan als bij Windows. Daarnaast is op moment van schrijven de technical preview van Windows 10 beschikbaar waardoor ik ben overgestapt. Doordat ik geen programmeerachtergrond heb is een completer besturingssysteem als Windows 10 voor mij meer geschikt, maar mocht je al bezig zijn met programmeren dan is Ubuntu absoluut interessant. Het is behoorlijk open source en de community bied voldoende ondersteuning om Ubuntu compleet naar je hand te zetten. Ubuntu kan dus een compleet besturingssysteem vormen, zolang je in de achterliggende code begrijpt. Ook als je de code niet begrijpt kan Ubuntu alsnog interessant zijn, zolang je niet te veeleisend bent (zoals bijvoorbeeld video's kijken, browsen, mailen). Voor productiviteit is het naar mijn mening minder geschikt doordat programma's minder compleet aanvoelen dan op Windows, waardoor ik persoonlijk, zonder programmeerachtergrond, liever kies voor Windows 10.

Heb jij ook een Ubuntu Desktop Edition?

Nette review, ik gebruik nu ruim een half jaar ubuntu op mijn laptop, icm VMWare Workstation, (dit omdat bijna al mijn software windows-only is). en het bevalt me best goed.

paar opmerkingen die jou misschien ook kunnen helpen.
(ieder zijn voorkeuren overigens)
Je kan grootte van de knoppen op de balk aanpassen onder settings>appearance. standaard staat die op 48. ik heb ze op 30 staan.
Je kan evt ook kiezen voor Marlin, een mac look-a-like volgens mij, vind ik persoonlijk wel fijn in gebruik, zeker als ik in meerdere mappen tegelijk moet zijn, of aan het reorganiseren ben van mijn bestanden.
Als je daarna meteen op enter ramt sluit die als het goed is gewoon af. of als je in terminal zit, "sudo shutdown now" of "sudo halt"
je kan kijken of je de sneltoets misschien kan af vangen, onder system>keyboard>shortcuts kan je zelfs sneltoetsen aanmaken.

Voor de rest ben ik het met je eens, het is zeker even wennen. maar het werkt wel lekker. (soms kan je alleen niet om windows heen, vandaar voor mij de keuze van VMWare).
mijn ouders zijn iets minder veeleisend, mailen, browsen, uitzending gemist. en daar staat nu ubuntu op de computer, zonder dat zij het sudo password weten, IDEAAL! geen last meer van virussen, en ze kunnen niks serieus kapot maken omdat ze daar het wachtwoord voor nodig hebben. (hoe handig :D )
Bedankt voor je reactie.
Zelf vond ik die knoppen op het startscherm niet lekker schalen doordat het vanaf een afstand niet meer goed te zien is welke knop waar zit (ik gebruik een televisie als scherm) als deze knoppen kleiner worden. De Marlin variant klinkt daar als een goede oplossing voor.
Ook het direct op enter drukken bij afsluiten wist ik nog niet. Dat zou het wel een stuk eenvoudiger maken.
Terugkomend op de knoppen op mijn toetsenbord: Deze knoppen zitten onder de fn optie en dat wil niet echt werken. Ik heb wel geprobeerd deze knoppen zelf toe te voegen, maar ubuntu wilde die knoppen niet herkennen, bleef bij f1 tot f12.

schijnt een equivalent te zijn op het logitech setpoint. proberen waard?:)
Ik wind prima en OS systeem. Ik gebruik hem rond twee jaar Ubuntu OS, nu Ubuntu 14.10 ik moet zeggen heel stabiel systeem. Kan ook goed aanpassen wat iemand voelt zelf. Ubuntu kan ook instellen met ook andere grafisch schermen bij. als Gnome, KDE, Xfc, Mate, Cinamon en Macbuntu die laste lijk echt vor Mac OS. Kijk op : www.noobslab.com.
Is genoeg ondersteuning pagina's voor Ubuntu en andere Linux software.
@skqouil: prima review! Er is trouwens voor Linux (maar natuurlijk ook voor andere niet-Windows OS'en) alsnog (native) Microsoft Office beschikbaar in de vorm van Office Online. Die biedt nagenoeg alle functionaliteit (Word/Excel/Powerpoint) die je bij Office gewend bent voor het normale thuisgebruik. Enige wat je nodig hebt is een Microsoft-account die eenieder gratis kan aanmaken (kan gewoon met je eigen e-mail, heb je geen Hotmail-adres voor nodig).

Je kunt bovendien ook shortcuts in je applicatiemenu zetten als je de .deb van Dejan Petrovic installeert. Ideaal om te voorkomen dat je familie/vrienden/kennissen een nieuwe pc gaan kopen terwijl hun oude bak nog prima is voor Ubuntu: je kan de bak een tweede leven geven en de gebruikers hoeven Microsoft Office niet te missen :*)