Microsoft Surface RT 32GB Zwart Review

skqouil 30 oktober 2014, 488 views

Microsoft Surface RT 32GB Zwart

Op het met kunnen gebruiken van .exe bestanden na is de Surface RT erg handig voor aantekeningen en vergaderingen. Deze tablet is misschien achterhaalt, maar soortgelijke tablets hebben echt een toegevoegde waarde naast een laptop en smartphone.

Pluspunten

• Aansluitmogelijkheden: Microsd, USB2.0, Aparte Oplaadaansluiting
  • Office, Paint
  • Interface met touchscreen en toetsenbord te bedienen
  • Camera onder een hoek: filmen terwijl staand op standaard

Minpunten

• Korte oplaadkabel
  • Camera van bedroevende kwaliteit
  • Geen .exe bestanden te gebruiken
  • Goedkoop verkrijgbaar

Toegegeven, deze review is voor veel mensen niet relevant als ik puur een review over deze tablet zou schrijven. Deze review is meer geschreven naar aanleiding van de huidige tablets op de markt die de nadelen van deze tablet niet hebben. Deze review is dus meer gericht op wat je met deze tablet kan en welke gebreken deze dus heeft, wat bij andere tablets in prijsklasse van ¤300-¤400 niet tot minder het geval is.

Door een aanbieding voor studenten heb ik vorig jaar deze tablet met toetsenbord kunnen kopen. Naast een laptop (HP Elitebook) en smartphone (Samsung Galaxy S2) wil ik in deze review de toegevoegde waarde duidelijk maken en mijn mening over de Microsoft Surface RT delen.

Behuizing

Het eerste dat me opviel was de zeer degelijke behuizing. Bij menig tablet van destijds 300 euro (Samsung Tab 2 10.1, zonder toetsenbord) was de kwaliteit niet zo goed als bij deze. De knoppen voelen zeer degelijk aan en er is geen opvallende speling aanwezig, indrukken is direct actie.
De start-knop (Windows logo) op de voorkant van de tablet geeft ook een voldoende feedback en ik weet niet of deze is in te stellen, want de trilfeedback is precies goed.
Naast de knoppen zijn de hoeveelheid aansluitingen ook prima, voor een tablet die goedkoop tweedehands verkrijgbaar is. Micro-HDMI, usb2.0, 3,5mm jack, aparte oplaadaansluiting. Deze laatste is prettig omdat geen andere ingangen worden gebruikt, zoals dit bijvoorbeeld wel het geval is bij een Asus TF100, om maar eens een tegenwoordige concurrent te noemen.

Toetsenbord

Tijdens de introductie van de Microsoft Surface RT waren en weinig tablets met een toetsenbord. Persoonlijk vindt ik een toetsenbord een geweldige toevoeging aan deze tablet om gemakkelijk aantekeningen te kunnen maken. In combinatie met de standby-stand, die ik op mijn laptop niet gebruik want het starten duurt me te lang, kan je snel starten met typen. Daarbij moet je een volwaardige versie van Office in gedachten houden.

Office

Door Word kan je direct teksten opmaken en verder gaan op je laptop, want grote teksten typen is voor mij geen aanrader. Excel wordt ook meegeleverd, maar wanneer er eenvoudige berekeningen in de cellen worden geplaatst heeft de Surface RT behoorlijke moeite dit te openen en te bewerken. Voor mij zit Excel er dan ook voor de decoratie op, want echt werken doet het niet voor mij. Een simpel tabelletje opstellen is geen probleem, maar dit kan net zo gemakkelijk direct in Word. Waar Word echt van pas komt is bij het opstellen van notulen. In plaats van een gigantische laptop valt de Surface RT minder op door het kleinere formaat (10,1” t.o.v. 17”). Voor dergelijke stukjes typen is ideaal in combinatie met het touchscreen en misschien een muis. Via het touchscreen zijn eenvoudig aanpassingen of tekstverbeteringen door te voeren en het went erg snel. Na een tijd op de Surface RT te hebben gewerkt had ik zelfs de neiging om op mijn laptop op het scherm te klikken, zonder succes…
Verder zijn PowerPoint en OneNote aanwezig. In combinatie met de Micro-HDMI is de Surface RT perfect als tweede scherm voor een presentatie. De USB-poort komt dan ook van pas als je een presentatiemuis wilt aansluiten. Opvallend is dat de Surface RT geen vertraging krijgt bij het moeten afspelen van de presentatie. OneNote is prima voor aantekeningen doordat je gemakkelijk kan schuiven met de indeling. Vaak gebeurt er tijdens het maken van aantekeningen dat er een wijziging wordt doorgevoerd waardoor het handig is om in de volgorde van de aantekeningen te kunnen schuiven. Daarnaast kan je gemakkelijk zelf tekenen, al is dat niet zo gemakkelijk als bij de Surface Pro, waar een speciale pen voor te krijgen is.

Software

Voor in Word zijn af en toe afbeeldingen benodigd en dan is een programma als Paint vaak handig om eenvoudige toevoegingen of bewerkingen te kunnen maken. Door dergelijke programma’s voelt de tablet vaak als een volwaardige tablet aan en het is dan ook vaak jammer dat echte Windows programma’s niet draaien op deze tablet. Het levert voor veel werk geen probleem op omdat er in de Windows Store aardig breed aanbod aan applicaties is. Toegegeven, het zijn niet allemaal bekende applicaties maar de meeste zien er goed uit en werken prima.
Voor sommige is het ontbreken van applicaties een reden om te kiezen voor een Android tablet. Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar als het aan mij ligt kies ik altijd voor een Windows tablet omdat de productiviteit van deze tablet voor mij persoonlijk veel hoger ligt door de koppeling van OneDrive. Een bestand uitwerken in Word en vervolgens opslaan maakt het gemakkelijk om tussen apparaten te kunnen wisselen. Natuurlijk komt Microsoft binnenkort met Office voor Android en Apple, maar op Windows tablets wordt het vaak gratis meegeleverd, zonder abonnement.

De Microsoft Surface RT is een extreem degelijke tablet welke in combinatie met een toetsenbord perfect zijn voor het bijhouden van notulen tijdens vergaderingen. Ook de mogelijkheid om direct in Office te kunnen werken, met name Word, is buitengewoon handig om goed te kunnen werken. Echter is de tablet niet geschikt om een hele dag om te werken. Het toetsenbord is iets aan de kleine kant waardoor ik minder lekker werk dan op mijn laptop. Ook praktische zaken als het niet kunnen installeren van .exe bestanden is een groot gemis en waarschijnlijk verdwijnt Windows RT bij de onthulling van Windows 10 (naar verwachting rond september 2015 onthuld).
Waarom dan toch nog deze review? Misschien dat de Microsoft Surface RT uit de eerste generatie niet de beste koop voor dit moment is, maar rond deze tijd zijn verschillende tablets beschikbaar die de tekortkomingen van deze tablet compenseren zoals de ASUS Transformerbook en Dell Venue (met bluetooth toetsenbord). Deze bieden wel de mogelijkheid om .exe bestanden te installeren en bijvoorbeeld de desktopvariant van Dropbox te installeren.

Heb jij ook een Microsoft Surface RT 32GB Zwart?

Reviews door de redactie

Mag ik vragen waarom je de eindscore op 2 sterren hebt gezet, terwijl je review behoorlijk lovend is? Twee sterren voor prestaties (komt in je review niet terug) en ergonomie (vergelijk je met andere tablets of met een laptop?) en verder 3-5 sterren is samen toch wel meer dan 2 sterren waard?
Naar mijn mening weegt de prestatie van een apparaat behoorlijk zwaar. Ter vergelijking werkt de Samsung Galaxy S5 beter dan de Samsung Galaxy S4. Met de NVidea Tegra 3 processor is deze tablet in mijn ogen redelijk achterhaalt in deze tijd en kan het niet op een hogere score rekenen. Mede door de "trage" processor kan ik amper werken in Excel waardoor de featureset niet volledig benut kan worden. Ik ben het met je eens dat als alle beoordelingscriteria even zwaar worden gewogen er een beduidend hoger eindoordeel uit zou komen, maar dat is naar mijn mening niet meer terecht in deze tijd. Mijn eindoordeel is wél over de Surface RT opgesteld terwijl mijn conclusie in de tekst meer gericht is op de aanschaf van een dergelijke tablet met betere prestaties zoals de Asus Transformerbook TF100, welke wel in staat is .exe af te spelen en Excel te gebruiken.
Ok, dank voor je toelichting :) Het is alleen wel zo dat dit apparaat van begin 2013 is (geloof eind 2012 geïntroduceerd) dus kan/mag je hem eigenlijk niet vergelijken met een TF100-series, welke anderhalf jaar(!!) jonger zijn. Dat was meer mijn punt.
Ik zie een review als een moment opname. Deze review is gemaakt in 2014, dus ik vergelijk de Surface RT mettablets uit 2014. Goed om te weten dat niet iedereen er hetzelfde over denkt. Neem het zeker mee naar een volgende review!
Ik ben een heel tevreden eigenaar van de Surface RT 32GB + Type Cover. Ik gebruik mijn Surface voornamelijk als een thin client d.m.v. Microsoft's eigen Remote Desktop applicatie. Als student moest ik in het verleden mijn zware laptop meesleuren naar mijn hogeschool voor een paar uurtjes CAD en lange sessies aantekeningen maken. Nu laat ik mijn laptop op mijn kamer aan staan in idle. Zodra ik op school ben spreek ik mijn laptop aan en kan ik mijn zware toepassingen in alle stilte gebruiken in de collegezaal/studieruimte. Voor mijn aantekeningen gebruik ik de meegeleverde Office tools van de Surface zelf.

De tekortkomingen die jij aangeeft is zeker aanwezig. Echter bied de Surface RT simpelweg door Remote Desktop zo véél meer. Bovendien houd ik makkelijk een dag uit op school met de Surface RT.
Ik stoor me alleen aan het feit dat er nog steeds geen VLC mediaspeler voor Windows RT is.
Ik heb het probleem dat de school niet altijd een even stabiele internetverbinding heeft (veel eerstejaars studenten). Wel handig om te weten dat je CAD-programma's op deze manier doorsluist. Alleen vindt ik het risico te groot dat de verbinding het niet doet op belangrijke momenten, zoals tijdens een vergadering waarin je CAD-modellen moet laten zien. Dit is de grootste reden dat ik toch vaak mijn laptop meeneem en mijn tablet alleen voor de colleges. De schermverhouding vindt ik wel ideaal om documenten door te lezen, maar ik weet niet of je hier gemakkelijk doorheen kan scrollen met een verbinding op afstand. Uit het windows xp tijdperk kan ik me herrineren dat deze verbindingen te traag liepen om te streamen, maar met de snelheid van nu kan ik me voorstellen dat het verwaarloosbaar is geworden.
Het is de bouwkwaliteit waar menig fabrikant een voorbeeld aan kan nemen.
Helaas is RT de grote killfactor.Te beperkt.Wel mooi dat jij dan via RD zo productief kan zijn.Het zij dan wel via een omweg :P.