ViewSonic VP201b (20.1", 16ms, D-sub/DVI-D) Review

BNX 29 juni 2005, 693 views

ViewSonic VP201b (20.1", 16ms, D-sub/DVI-D)

Pluspunten

• 1600x1200
  • dunne zware randen
  • zware stabiele voet
  • hoogte verstelbare voet
  • mooie eruitspringende kleuren
  • prijs (gekocht voor ¤ 539,00)

Minpunten

• zwart is niet diep zwart bij volledig schermvullend (dit is bij TN-schermen beter)
  • géén composiet\s-vhs en/of component ingang
  • onhandige plek voor USB hub (indien je snel wilt in- en uitpluggen)
  • 1 defecte pixel, welke niet irritant is en alleen als zwart puntje zichtbaar is bij een rode achtergrond

Ik kocht deze monitor toen hij 1 week lang voor 539,00 te koop was. Ik koos voor deze monitor, omdat ik via foto's de afwerking\stijl wel mooi vond. Ik hou wel van dunne zwarte randen; en dat heeft deze monitor!!!

Ideale monitor voor diegene die een dual-monitor opstelling wil hebben. Dit zal in de toekomt nog wel gebeuren. De 16ms zijn héél goed om mee te gamen, alhoewel ik dit niet vaak doe. Toch enkele uurtjes getest met snelle games zoals Doom 3, Battlefield 2 en de Call of Duty reeks. De resolutie van 1600x1200 is in spellen een waar genot, mits je videokaart het vloeiend aankan (bijv. nVidia 6800-reeks en Ati X800-reeks)

De monitor is zeer scherp, maar dat mag je ook wel verwachten. Op 1600x1200 is toch wel duidelijk verschil te zien tussen analoog en DVI signaal.

Wel is clear-type setting in Windows XP aan te raden, maakt het net was 'smoother'

1 minpuntje tegenover veel andere 20,1" modellen is het gemis van een composiet\s-vhs en/of component ingang voor videosignalen (heb namelijk een Xbox)

Deze monitor is zekers een aanrader, ook al twijfel je over een 23" of 24" breedbeeld TFT. Mijn mening hierover is dat de extra breedte die je krijgt (want de hoogte is vrijwel identiek aan een 20,1") bij een 23" of 24" niet de 'dubbele' uitgave waard is... my2cents

Heb jij ook een ViewSonic VP201b (20.1", 16ms, D-sub/DVI-D)?

Even een paar opmerkingen.

- Zwart is wel zwart. Hou maar eens een TN panel ernaast en zie.
- Onhandige plek USB hub?? Nee. Mening.
- 1 defecte pixel is geen probleem bij ViewSonic. Binnen 2 dagen heb je een nieuwe met weer opnieuw garantie.

Vreemde korte review. Langer had wel gemogen imho.
@SgtStrider

- zwart is niet het diepe zwart wat is zie bij bijvoorbeeld een Samsung 913N, wel is de kijkhoek beter bij de VP201b (IPS paneel)

- als de monitor niet HELEMAAL omhoog staat, kan ik
niet 1-2-3 een geheugenstickje of USB WLAN stick inpluggen; een ingang USB op de zijkant mocht wel van mij, als was het alleen voor in- en uitplug apparaten.

- waar staat de pixel polixy van ViewSonic, want overal spreekt men elkaar tegen?

- heb veel punten opgenoemd bij voor en nadelen, ben zelf geen kei in lange verhalen typen :'(