Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 449 (Zwart) Review

Aristo 28 oktober 2014, laatste update op 20 april 2015, 130 views

Sennheiser HD 449 (Zwart)

Geschikt voor de alles-luisteraar. Goed helder en neutraal geluid. Stevig en comfortabel en de vaste kabel is in de meeste situaties lang al genoeg, zeker met de meegeleverde verlengkabel moet je overal wel uit de voeten kunnen. Al met al vind ik deze koptelefoon zijn prijs zeker waard.

Pluspunten

• Robuust gebouwd, gaat elke dag mee in de tas naar mijn werk
  • Helder geluid, ook ideaal voor spraak/podcasts
  • Vaste kabel in meeste gevallen lang genoeg
  • Erg comfortabel, kan hem probleemloos de hele dag dragen
  • Handige tas/zak om hem beschermd in mee te nemen
  • Geschikt voor elke hoofd grootte/vorm door draaibare en verstelbare oorschelpen

Minpunten

• Bij bepaalde genres muziek zouden de bass frequenties (< 40 Hz) net iets meer pit mogen hebben, maar het is niet dat ze wegvallen, ze zijn duidelijk wel aanwezig

Aanleiding
Voorheen hadden wij een serverkast op kantoor staan die best wel wat lawaai maakte. Destijds veel plezier gehad aan mijn Sennheiser CX 175 in-ears omdat die het meeste van het geluid onderdrukten en ik daardoor ongestoord muziek kon luisteren en geen last had van de stofzuigers die in het rack hingen. Echter kon ik deze in-ears niet de gehele dag dragen. Daar vond ik ze niet comfortabel genoeg voor. Daarom ben ik toen gaan kijken naar een over-ear koptelefoon.

Mijn wensen
Dit zou mijn eerste over-ear koptelefoon worden. Ik had dus geen vergelijkingsmateriaal en moest de juiste kiezen op basis van reviews op internet en het beluisteren van showmodellen bij elektronicawinkels.

De genres muziek die ik luister zijn erg verschillend. Hiermee bedoel ik klassiek, trance, (heavy) metal, rock, epic, country, dance, lounge, house enz. Ik zocht daarom een koptelefoon die een zo natuurgetrouw mogelijke weergave heeft voor een niet al te hoge prijs, want ik hou van goed geluid maar ben geen audiofiel. Ik zocht daarom in een prijsklasse van 70 tot 140 euro. Ook moest de koptelefoon wat van het omgevingsgeluid wegnemen zodat ik minder last zou hebben van de serverkast op kantoor.

Zoeken en vergelijken
Na veel reviews van verschillende merken en modellen te hebben bekeken op internet, zowel hier in de Tweaker Pricewatch als elders, werd ik eigenlijk nog niets wijzer. De cijfertjes zijn leuk allemaal maar geluid is meer een kwestie van de toepassingen en vooral ook van smaak, welke per persoon verschillend zijn. (Welke muziek genres luister je en wil je de koptelefoon ook gebruiken voor andere dingen zoals films en podcasts?) Daarom ben ik naar Media Markt gegaan en ben daar de hele rij aan merken en modellen afgegaan en heb daarbij ook de koptelefoons beluisterd die een prijsklasse lager of hoger liggen ter vergelijking. Uiteindelijk ben ik bij deze Sennheiser HD 449 terechtgekomen, omdat deze zich duidelijk onderscheidde in geluidskwaliteit vergeleken met de goedkopere koptelefoons, maar ook met andere koptelefoons in dezelfde prijsklasse.

Mijn ervaringen tot nu toe
Inmiddels heb ik de koptelefoon bijna een jaar in bezit en ben nog steeds erg tevreden. De koptelefoon wordt geleverd met een handige draagzak waar je de koptelefoon zelf maar ook de meegeleverde verlengkabel en 6,3 mm jack in kwijt kan. De koptelefoon gebruik ik zowel thuis als op mijn werk en daarmee bijna 7 dagen per week voor verschillende toepassingen. Op mijn werk luister ik voornamelijk naar muziek terwijl ik thuis regelmatig een film of een Let's Play op YouTube kijk. Zelf heb ik de verlengkabel en de 6,3 mm jack sinds ik hem in bezit heb nog niet nodig gehad. De vaste, 1,4 meter kabel met 3,5 mm jack is tot nu toe voor mij altijd voldoende geweest. Ik sluit hem aan op mijn laptop of pc/workstation die op de grond staan en de vaste kabel is daarvoor lang genoeg om comfortabel te kunnen zitten.

Geluidsweergave
Zoals eerder gezegd blijft geluid een persoonlijk iets, maar desondanks probeer ik toch aan te geven wat er naar mijn idee goed is en wat er beter kan. Bij de meeste toepassingen is het geluid prima. Alleen bij bepaalde genres muziek waarbij de beat of bass een grotere rol speelt, zoals bij lounge of dance, zou de bass ietwat meer pit mogen hebben. Je hoort de lage tonen goed, dat wel, maar ze zouden naar mijn mening iets meer naar voren mogen komen. Bij andere genres klinkt het geluid mooi helder en natuurlijk, zeker bij klassiek en epic.

Duurzaamheid
Omdat de koptelefoon elke doordeweekse dag mee gaat naar mijn werk heeft ie al aardig wat reismomenten te verduren gehad. Hij gaat steeds in zijn eigen, meegeleverde zak en vervolgens in mijn rugtas. De 449 is volledig gemaakt van plastic (ook het glimmende embleem op de oorschelpen is plastic met een metaallaagje). Maar desondanks werkt ie na bijna een jaar heen en weer gereis nog steeds prima en toont zelfs nog geen sporen van slijtage. Ondanks dat ik hem bijna 7 dagen per week gebruik, zowel thuis als op het werk, blijft hij ook nog steeds prima en comfortabel zitten. Ik kan hem nog steeds gemakkelijk de hele dag dragen.

YouTube review
Laatst vond ik nog een review op YouTube die wellicht wat meer duidelijkheid geeft: https://www.youtube.com/watch?v=B3DtoCrVo7s

Heb jij ook een Sennheiser HD 449 (Zwart)?