ViewSonic VP191b (19", 8ms, D-sub/DVI-D) Review

sbanga 28 juni 2005, 700 views

ViewSonic VP191b (19", 8ms, D-sub/DVI-D)

Pluspunten

• Zeer scherpe beeldkwaliteit
  • Weinig tot geen ghosting
  • Helderheid van de kleuren
  • DVI en VGA-kabel worden meegeleverd

Minpunten

• Nadeel
  • ViewSonic had een betere voet kunnen kiezen voor dit model.
  • De handleiding wordt als PDF op een CD meeverstuurd.

Vorige scherm

Mijn vorige monitor was een 19 inch CRT. Deze was nodig aan vervanging toe vanwege een wazig beeld en balken door het scherm. In eerste instantie heb ik een Xerox XA7 8ms besteld. Vanwege leveringsproblemen heb ik na 2 maanden wachten hier vanaf gezien. De keuze is uiteindelijk gevallen op de ViewSonic VP191S

Bijzonderheden

De winkel waar ik de monitor heb besteld: www.3-co.de heeft een goede service. Er wordt snel en duidelijk gecommuniceerd (Duits en Engels). Men controleert het scherm vantevoren op dode pixels. Het scherm word dus alleen verstuurd als het geheel goed bevonden is (0 dode pixels).
Verzending via DPD gaat vlot. In 1 werkdag was de monitor bij mij thuis bezorgd.

Kleurweergave

De kleuren op zijn helderder vergeleken met mijn oude monitor. Vooral bij het bewerken van foto’s zie je dat er overal meer diepte in zit. Het kijken van films of spelen van games is hierdoor veel prettiger geworden.

Ghosting
Bij het afspelen van DVD’s zoals: Saving Private Ryan, Star Wars of Gladiator kwam ik geen vertraging of vervomingen tegen. Het zogenaamde ‘videonoise’ komt niet voor op deze monitor.
Bij het spelen van Half-Life 2, Farcry of Call of Duty geldt ook dat er geen/nauwelijks ghosting is te bekennen.

Contrast & helderheid

Alle elementen zijn bij het bekijken van foto’s of games goed te herkennen. Alles komt duidelijk in beeld. Tekstverwerken is zeer goed te doen met dit scherm. Aanpassingen in de instellingen van het scherm heb ik tot nu toe niet uitgevoerd. Zeer tevreden.

Uniformiteit van het scherm

De helderheid van de kleuren zijn overal even duidelijk. Het zogenaamde ‘backlight leakage’ komt niet voor op mijn scherm. Hopelijk blijft dat ook zo.

Kijkhoek

De monitor heeft een grote horizontale en verticale kijkhoek: 170/170. Alles blijft prima zichtbaar. Vooral de verticale kijkhoek is voor mijn gevoel zeer ruim.

Bouwkwaliteit/Vormgeving

De monitor ziet er degelijk uit. De voet is groot en robuust. Hier had men wel voor een ander model voet kunnen kiezen.

Het draaien van het beeldscherm gaat in het begin stroef. Na een aantal keer dit gedaan te hebben ging dit veel soepeler.

De behuizing van het beeldscherm ziet er mooi afgewerkt uit. Niet te druk met logo’s e.d. Alleen de merknaam, type monitor en logo zijn zichtbaar. De knoppen zijn gemakkelijk te bedienen.
Het OSD-menu is overzichtelijk en makkelijk in het gebruik.

Heb jij ook een ViewSonic VP191b (19", 8ms, D-sub/DVI-D)?