Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart) Review

Henshin 25 oktober 2014, laatste update op 25 oktober 2014, 1.457 views

Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)

Koptelefoon zit lekker maar de geluidskwaliteit is ver onder de maat. Een sterk gebrek aan bas maakt van de beste muziek een ontzettend saaie en incomplete belevenis. Maar hij zit wel lekker ;).

Pluspunten

• Design
  • Ergonomie

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • 90° Jack Plug
  • Erg vatbaar voor kabelbreuken

De geluidskwaliteit is erg slecht. Het geluid klinkt veels te schel. De hoge tonen klinken weliswaar erg mooi maar dit gaat zeer ten koste van de bas. Of eerder het gebrek daar aan. Ik ben zeker geen basfreak maar op een schaal van 1 op 10 waarbij 5 neutraal is krijgt de bas van mij een 2.5. De enige manier om meer bas te krijgen is om de oordopjes iets beter in je oor te "richten" en dan is het nog erg karig. Het klinkt eigenlijk alsof al het basgeluid vanuit achter het podium word geproduceerd ipv van erop. Ik vind het bijzonder vreemd dat je moet zoeken naar basgeluid. Erg onnatuurlijk. Voor alle duidelijkheid. De oordopjes had ik eerst in laten spelen en daarna pas getest.

Anders dan de geluidskwaliteit is het een degelijk ding al moet ik wel zeggen dat ik niet zou verwachten dat die lang mee zal gaan. Het draad is extreem dun en er lijkt amper bescherming te zijn tegen kabelbreuken. Een keer ergens achter blijven hangen en hij zal het waarschijnlijk niet meer doen. Deze reacties vond ik ook erg vaak terug op het internet.
Maar wat er degelijk is, is bijvoorbeeld de ergonomie. Ik gebruikte zelf maat S en dat ging prima. Lange sessies luisteren is geen probleem wat betreft comfort. Wel jammer dat er geen kabelbinder is meegeleverd die je omhoog en omlaag kan schuiven zodat je de kabels naar elkaar toe kan trekken.
Er zit een solide jack plug op maar die is wel 90°. Erg ouderwets. De meeste mensen zullen hem waarschijnlijk gebruiken op een portable apparaat (daar ik die immers ook voor bedoeld). Dan is het wel zo handig dat het draad omhoog steekt als je dat apparaat in je broek hebt zitten en niet nog eens dubbel moet gaan zitten. Audio poorten zitten bij recente apparaten immers meestal bovenop.

Je krijgt er 3 maten oordopjes bij en van elke maat een paar. Daarnaast krijg je er ook een neplederen etui bij wat overigens prima werkt. Het geheel word geleverd in een zeer irritante blisterverpakking. Pas op met het verwijderen van het dunne draad wat de CX 300 II heeft uit de verpakking want het zit er deels ingedrukt (recht onder de dopjes). Trek je te hard dan kan je dus al een kabelbreuk hebben. Handig hoor Sennheiser.

De conclusie is simpel. Als de geluidskwaliteit dusdanig slecht is dat ik hem persee niet wil gebruiken dan doen de andere punten er ook niet meer toe. Anders dan de geluidskwaliteit is het een prima ding al verwacht ik niet dat die jaren mee zal gaan vanwege de slechte bescherming tegen kabelbreuken. Voor de prijs had ik veel beter verwacht. Alleen de ergonomie krijgt van mij een voldoende, de rest niet.

Heb jij ook een Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)?

@Powrskin
Ik heb ze bij de wehkamp gekocht dus dat lijkt me niet.

@kuusj98
Ik heb meerdere reviews geschreven. Ook voor een aantal andere koptelefoons. Ik zou die eerst maar eens lezen voordat je zulk commentaar geeft.
Het gaat erom dat deze review (hoewel dat jou ervaring is) wel heel erg afwijkt van het gros van de meningen. Mijn commentaar is volgens mij niet geheel ongegrond daar deze oortjes gewoonweg niet zo klinken.
De meeste mensen weten gewoonweg niet wat een goede koptelefoon is. En dat bedoel ik relatief gezien. Ik zal je een voorbeeld geven. Bij The Insiders (marketingbureau) gaven ze vorig jaar een groot aantal koptelefoons van de Philips Fidellio serie weg. Iedereen was er helemaal weg van. Maar als je op specialistische forums kijkt dan wijken die meningen ook af. Ik heb ze zelf ook getest en hoewel ze degelijk geluid geven vind ik ze voor de prijs dramatisch slecht. De CX 300 II is zo goed als overal verkrijgbaar. Dat zorgt ervoor dat jan en alleman zo'n ding heeft en dat verstoort het beeld omdat die mensen ook hun meningen geven. Het is eerder te veronderstellen dat wanneer een koptelefoon van bijvoorbeeld shure of denon vaak alleen bij specialistische winkels (muziekwinkels bijv.) te koop zijn dat het vaak zo is dat de meeste mensen die zo'n ding hebben dat ze weten waar ze het over hebben. Anders gaan ze wel naar de mediamarkt oid. Ik zou dus niet zomaar veronderstellen dat wanneer de meeste mensen het ergens mee eens zijn dat het daadwerkelijk ook zo is. Hoe dan ook, mijn mening over de CX 300 II verandert erdoor niet.

[Reactie gewijzigd door Henshin op 26 oktober 2014 17:27]

Ik respecteer je mening, ik wil alleen zeggen dat deze oortjes (de meeste mensen nemen trouwens al genoegen met de Apple of Samsung meuk die meegeleverd word) prima zijn voor Jan Modaal.

Ik wil ook niet beweren dat deze oortjes "God" zijn, maar voor de bescheiden prijs vind ik ze heel erg goed. En zoals ik al zei, de bass is makkelijk bij te stellen d.m.v. EQ's maar de meeste mensen zullen niet snappen hoe dit werkt.

Ik heb zelf nog een Razer Kraken Pro liggen en het klinkt dom, maar de CX 300's klinken stukken helderder en zuiverder dan dat stuk stront van een Razer die er deze kerst ook uit gaat vliegen.

Ik stel graag kritische vragen tegenover mensen die een review plaatsen om meer te weten te komen hoe zij over bepaalde dingen redeneren.
Ik waardeer het dat je kritisch bent. Geen enkel probleem. Dat ben ik zelf namelijk ook ;).
Haha wat?

Of je haat Sennheiser, of je weet niet wat goed klinkt en wat niet. Punt is namelijk, dat ik 3 paar van deze versleten heb, en dat ik inmiddels wel goed kan zeggen wat er slecht aan is en wat niet.

De eerste 20 uur spelen had ik ook zoiets van: mwah, heel geweldig is het niet, maar op de een of andere manier word dat wel een stuk beter. Nu zit ik op een punt waar deze relatief goedkope Sennheisers een stuk beter klinken dan mijn headset van 100 euro: de Razer Kraken Pro.

Desnoods zet je in een EQ de laagste frequentie iets omhoog en dan klinken ze pas echt prachtig. Maar ja, zo negatief als dit kun je bijna ieder product wel afschrijven.

Bouwkwaliteit zou ik een 6 voor geven, dit setje heb ik 6 maanden, en een maand geleden ben ik per ongeluk op een oortje gaan staan en deze had dus een kleine breuk in de behuizing wat er toe leidde dat die open ging.

Dom als ik was wat van die Pritt lijm ertussen geduwd en even laten drogen. Werkt prima, alleen is de bass een beetje eruit bij dat oortje. Ik haal dus met plezier elke 6 maanden nieuwe Sennheisers voor 20 euro...

Hoe dan ook, de kabel is ook zeer stevig alhoewel dit niet zo uitziet, de kabel is niet overdreven dun als hij zich splitst en ook gemaakt van een zeer flexibel plastic wat zelfs met eraan trekken niks kapot maakt.

Ik vind het kortom prima oortjes, en dat ik ze iedere 6 maanden moet vervangen ligt grotendeels aan mij.
Ik herken me ook totaal niet in deze review na ongeveer 4 setjes verschillende versies CX300's versleten te hebben. Prima geluid, en zeer zeker wel voldoende bass. De enige momenten dat de bass wegvalt is als wanneer je een te kleine maat oortje gebruikt; het moet echt goed afsluiten en goed in je oor zitten. Als de positie (lees: maat oortje) juist is heb je een zéér neutraal en goed geluid waar ook bij hoog volume de bass prima aanwezig blijft.

Verder gejengel over kabelbreuk terwijl je geen kabelbreuk hebt ervaren, zelf heb ik met één van de vier setjes een kabelbreuk gehad en dat was volledig eigen schuld (grof mee omgegaan etc.).

Dus tja, ik kan het niet heel serieus nemen allemaal.
Ik ben erg laat met deze reactie, ik weet het, maar ik wilde je even gelijk geven over het feit dat deze oortjes qua geluid erg mooi zijn. Ik heb ze ook gehad, ik was er héél tevreden mee! :)
Uiteindelijk viel het rechteroortje - het oortje met het langste draad - uit, hij hield ermee op.
Persoonlijk vind ik er ook een erg diepe bas in zitten, voor het formaat van de oortjes en voor de prijs!
Ach ja, beter laat dan nooit zeggen ze...

Hoe dan ook, niet lang na mijn reactie heb ik vrij dure Sony oortjes gekocht die met Black Friday iets van 15 euro waren (normaal 49,99) en hoewel ik tevreden was met de geluidskwaliteit was de kabel zeer fragiel en deze is ook na enkele maanden zeer voorzichtig gebruik afgebroken.

Ik heb hierna nog een tijdje CX200's gehad die ook meer dan prima klinken, er zit niet veel (hoorbaar) verschil tussen de 200 en 300 in. Daarna heb ik op de Chinese site Banggood.com 2 setjes Xiaomi Piston 3's gekocht. 1 duurder setje (normaal 35 euro, toen 12) en 1 goedkoper setje (normaal 20, toen 8 euro) en ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben. Voornamelijk door het goedkopere setje waar een vrij dikke rubberen kabel in zit, het duurdere setje heeft iets van kevlar wat er heel chick uitziet maar niet echt bestand is tegen het dagelijkse fiets-wear-and-tear als je begrijpt was ik bedoel.

Hier zijn de reviews van het duurdere model op Tweakers: pricewatch: Xiaomi Pistons V3 (Zwart)
Neem maar van mij aan dat je ook prima met de goedkopere af bent, iets minder fancy maar minder sloop-gevoelig. Vergelijk het met de CX300, alleen iets luxer.
heb je geen neppers gekocht?