Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart Review

Ashimar 24 oktober 2014, laatste update op 25 oktober 2014, 1.275 views

Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart

Dit verslag is tamelijk subjectief. Dat is met opzet, want het gaat om hoe ik tegen de telefoon aankijk en niet hoe anderen dat zouden doen. Zo verafschuw ik de nepleren achterkant van de Note 3 & 4. Met het materiaal op zich is echter niets mis, met putjes bijvoorbeeld.

Pluspunten

• QHD Amoled display is geweldig, maar ieder amoled scherm is eigenlijk een pluspunt. Ook in mijn Note 2.
  • Veel mogelijkheden en sensoren - as close to a "tricorder" as you can get ! De Barometer en de UV sensor. De zuurstof in het bloed meter. Geweldig. Nu nog meerdere apps die er slim gebruik van maken.
  • Extreem goede "power saving" functie.
  • De "handligging" van de nieuwe S-pen is beter dan die van bijvoorbeeld de Note 2 en de Note 8.0, helaas voelt schrijven op het scherm nog steeds aan als schrijven op een veel te gladde glasplaat.
  • Oculus Rift-achtige headset is origineel, maar voor de prijs wacht ik gewoon op de echte Oculus Rift retail-versie voor de PC.
  • De 16 Mp camera van Sony met optische stabilisatie is prima, maar hoe lang gaat het nog duren alvorens we bij kaarslicht goede foto's te zien krijgen ? Dat moet toch niet zo moeilijk zijn ? De politiek incorrecte iPhone doet dat nog steeds beter.
  • Lekker groot. Ik was al fan van de eerste Note, maar pas bij de Note 2 kocht ik hem als mijn eerste Smartphone. Alles beneden de 1200x800 vind ik een Smartphone onwaardig. Ja, ook gij, Steve Jobs met je gelimiteerde "4 inch is de ultieme maat, meer heeft u niet nodig" 960x640, 1136x640, whatever !
  • Er komt over een jaar een Note 5. Hopelijk zonder gebogen display, want dat is pas echt onpraktisch. Ik ben benieuwd. De aftel klok is weer gestart.

Minpunten

• Men heeft het maar over "meer premium". Waar dan ? Polycarbonaat was premium in mijn boek. Waar is de Titanium "look" ?!
  • Die rand, hoegenaamd van metaal, die ligt niet lekker in de hand, is scherp als je de telefoon stevig vasthoud, wat ook wel moet, want als hij valt is hij denkelijk sneller kapot dan mijn Note 2 die al vele valpartijen op beton, steen, asfalt overleefd heeft.
  • Gap-gate een feature... Ik voel mij geminacht door Samsung Korea. Het is gewoon een blunder.
  • Geen FM RDS tuner. Als je er zoveel in kunt stoppen, kun je er ook een FM tuner instoppen, net als bij de Note 2. Ik gebruik dat ding namelijk.
  • Ik wilde een Iris Scanner, geen vingerafdruk lezer.
  • Mijn Note 2 is een stevige telefoon, deze Note 4 komt niet zo op mij over. Ik denk dat hij net zo makkelijk buigt als de iPhone "laten we een Samsung Note namaken" 6 Plus.
  • Wanneer de S5 met IP67 certificatie (stof en water dicht) uitkomt, dan had de veel meer vlaggenschip-achtige Note 4 hier zeer zeker ook van voorzien moeten zijn. In die zin, dus een blamage.
  • Waarom kan een toestel van tussen de 700 en 750 euro adviesprijs niet voorzien worden van verende, vergendelbare, indrukbare Micro SIM en Micro SD card houders, zoals de Note 2 nog wel heeft ? Hoveel kosten die dingen en hoort dat niet bij een premium telefoon ? Nu moet ik opeens mijn Micro SD eruit peuteren om over de Micro SIM nog maar te zwijgen. Waardeloos.

Dit verslag is tamelijk subjectief. Dat is met opzet, want het gaat om hoe ik tegen de telefoon aankijk en niet hoe anderen dat zouden doen. Zo verafschuw ik de nepleren achterkant van de Note 3 en Note 4. Met het materiaal op zich is echter niets mis, ik vind die met putjes op de S5 en de Tab S prima en had dat ook graag op de Note 4 gezien. Maar helaas, een gemiste kans.

Ik zal het komende jaar dit verslag misschien aanvullen of bijstellen - als ik zin heb. Het is meer een soort Blog als uitlaatklep voor wat me niet bevalt aan de nieuwe Note 4 die ik voor 249,- plus gratis 64 Gb Micro SD heb kunnen verkrijgen bij een 44,- euro per maand kostend abonnement, voor 2 jaar in Luxemburg waarin 250 Gb data roaming, 300 minuten bellen roaming Europa en onbeperkt bellen en SMS binnen Luxemburg zit (met 5 Gb data daar over 4G). Daar zouden Nederlandse providers een voorbeeld aan moeten nemen.

Afijn, ik ben dus wel een fan van Samsung's Note serie, maar ik lijd niet aan blinde adoratie en alleen de Note 2 vond ik tot dusver helemaal het einde. Sterker nog, ik denk dat ik 'm nog maar eens 2 jaar blijf gebruiken en de Note 4 aan mijn vrouw schenk. Zij fotografeert de kinderen er mee, dus dat is goed besteed, temeer de noise cancelling functies van de Note 4 prima zijn en zij gesprekskwaliteit erg belangrijk vindt, maar als aflossing van de Note 2 ben ik helaas niet geheel overtuigd van de allesoverheersende kwaliteit.

Ik hoop op een terugkeer naar glanzend titanium polycarbonaat of een volledig metalen Note 5 of 6, van echt titanium of magnesium gemaakt. Wolfram wordt wat zwaar natuurlijk.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart?

@ PaulDeley: Het ontbrekende stuk zin is ondertussen toegevoegd in het kader van verlate correcties. Dank voor het meelezen. }:O

Betreffende de vier sterren: het kan niet ontkent worden dat de telefoon in algemene zin een correct functionerend product is. Als telefoon is hij zeker geslaagd, als eerste Note-ervaring voor nieuwe kopers is het ook een imposant pakket, met alle extra's qua sensoren en software mogelijkheden. Dus minder dan 4 sterren kan ik niet geven, maar normaal gesproken zou ik er 5 hebben willen geven en door alles wat er mijns inziens mis is of ontbreekt, laat ik -in zekere zin uit protest- die zo gewilde 5e ster vallen. Zo zou ik dus willen dat men de waardering interpreteert.
Realistische en eerlijke review, prettig leesbaar.
Bevestigt mijn overtuiging dat mijn Note 2 nog steeds niet overtuigend overtroffen is, mits je niets geeft om nieuwe features als fingerprint reader, uv-sensor of bloed-zuurstof meter.
Het verbaast me dat je er toch vier sterren voor geeft, als ik zo lees wat er allemaal oké maar ook wat er allemaal niet oké is }>

Daarnaast :
De 16 Mp camera van Sony met optische stabilisatie is prima, maar hoe lang gaat <<-- ik denk dat hier nog iets achter hoort ;)