Specificaties Behuizing - Bekijk alle specificaties

Antec LifeStyle Sonata (ATX, 380W, Zwart) Review

Palomar 28 juni 2005, 884 views

Antec LifeStyle Sonata (ATX, 380W, Zwart)

Pluspunten

• Inbouwmogelijkheden
  • Koelingsmogelijkheden

Minpunten

• (Licht) lawaaierige voeding
  • Voeding moeilijk uit te bouwen

Kwaliteit voeding Score: 3
Ik heb deze kast op moment van schrijven een aantal dagen in gebruik. Het inbouwen ging zonder veel problemen. Het is wel wat lastig om alle kabels goed weg te werken, maar dat heb je natuurlijk altijd met een miditower.
Erg handig vind ik het systeem om de harde schijven in te bouwen. Je kunt ze (na monteren van het sleetje aan de HD) gewoon vastklikken en je hoeft later niet meer te pielen met schroefjes.
De 5,25 en 3,5 inch drives worden op een zelfde manier vastgemaakt.

Qua koeling vind ik het een voordeel dat er 2 120mm fans in passen. Met de standaard aanwezige fan waren de temperaturen al prima, maar met een 2de 120mm fan is het nog beter. Vooral de HD('s) en videokaart worden dan extra gekoeld.
Ook zit er op de voeding een fan-only kabeltje waardoor afhankelijk van de warmte in de kast/voeding de fan harder of zachter gaat draaien. In de praktijk blijft de 120mm fan in de kast aldoor erg langzaam (dus stil) draaien.

Dan het aspect 'stilte'. Deze kast wordt erg aangeprezen vanwege z'n geringe geluidsproductie. Antec zelf zet zelfs 'hear the silence' op de doos. De geluidsproductie viel mij alleen erg tegen. In vergelijking met mijn oude, goedkope A-open kastje met goedkope B-merk voeding veroorzaakte deze kast gewoon meer geluid. Met name de voeding geeft een soort ritselend geluidje. Naar mijn idee is dit niet exemplarisch (fan kwam nergens tegenaan oid), maar is het gewoon een eigenschap van die fan. Dit is erg hinderlijk, aangezien de rest van mijn PC uit stille componenten bestaat (zalman coolers e.d.). Misschien dat het daardoor bij mij eerder opvalt dan bij iemand die een lawaaierige cpu en gpu koeler in zn PC heeft. Die zullen het geluid ongetwijfeld overstemmen.
Ik heb dit hinderlijke geluid opgelost door de fan in de voeding te vervangen door een fan van Zalman. Kost me wel de garantie van mn 3 dagen oude kast, maar ik ben nu iig wel tevreden over de geluidsproductie ;). Bij geen achtergrondgeluid hoor je alleen een licht windgeruis van de 120MM fan. Deze zou ik uit kunnen schakelen, maar het is zo zacht dat ik er geen last van heb. Bovendien koelt het goed.

Tijdens het verwisselen van die fan kwam ik meteen op een tweede nadeel van deze kast: de voeding is erg lastig uit te bouwen. Er zit een stalen balkje dwars door de kast ter hoogte van de voeding. Dit zal ongetwijfeld dienen om de kast degelijker te maken, maar hierdoor kon de voeding er niet meer uit. Ik kon de voeding alleen uitbouwen door de CPU koeler te demonteren en via die weg de voeding eruit te halen.
Iin de praktijk hoef je natuurlijk nooit je voeding uit de case te halen, dus het is een relatief klein ongemak. Ik noem het alleen toch even.

Verder geeft de kast wel een solide en degelijke indruk. De afwerking is goed (geen scherpe randjes) en hij heeft een mooi design. Ondanks een paar nadelen ben ik er tevreden over :)

Heb jij ook een Antec LifeStyle Sonata (ATX, 380W, Zwart)?

Leuke review. Ik vind het nadeel van de kast nog die S-ATA schijven connecten: Je moet een fikse hoek maken met die kabel, wat allemaal maar net precies past. Hebben ze niet helemaal over nagedacht denk ik. Ook vond ik het jammer dat de zijkant totaal niet open kan.

Verder leuk kastje, maar een 2de fan dus wel een aanrader zo te lezen. Ga ik even doen.

* Wat vond je trouwens minder aan de voeding? Dat geluid? Daar zou ik de voeding niet op afrekenen maar goed.
Ja, die tweede fan is idd wel praktisch :). Koelt ook meteen mn videokaart met zalman heatpipe koeler, zodat daar geen fan meer op hoeft.

En met die S-ATA aansluitingen heb je op zich wel een punt. Ik heb zelf geen S-ATA HD (wel controller, dus ws. over een tijdje wel een S-ATA schijf), maar bij de IDE aansluitingen en stroomkabel viel me ook al op dat het allemaal net past.

En over die voeding. Geluidsproductie is gewoon vrij belangrijk bij deze case. Daar adverteren ze luid en duidelijk mee en aan de hand daarvan heb ik deze case gekocht. Ik vind het dan toch merkwaardig dat er uit de voeding meer geluid komt dan uit mn oude B-merk voedinkje. Vandaar dat ik dit aspect wel zwaar vind meewegen in de beoordeling. Naar de voltages e.d. heb ik verder niet uitgebreid gekeken.