Motorola Moto 360 Zwart (Zwart) Review

Therach 21 oktober 2014, laatste update op 24 oktober 2014, 3.501 views

Motorola Moto 360 Zwart (Zwart)

Het ronde scherm in de strakke roestvrij stalen behuizing zorgt er samen met het leren bandje voor dat het horloge erg premium oogt en voelt. Het Android Wear systeem werkt erg soepel, en zal waarschijnlijk alleen maar beter worden in de komende maanden.

Pluspunten

• Roestvrij stalen behuizing
  • Accuduur
  • Watchface community
  • Draadloos opladen (Qi)

Minpunten

• Verouderde processor

*Updates onderaan de pagina

Introductie
Maanden geleden werd de Motorola Moto 360 aangekondigd samen met de LG G Watch en de Samsung Gear Live. Vanaf dat moment was ik meteen ge´ntrigeerd door de Moto 360 en was ik op de hoogte van elk beetje nieuws wat in de maanden erna los werd gelaten. Toen hij op 1 September dan eindelijk uit kwam in de Verenigde Staten was ik best teleurgesteld dat het apparaat binnen 1 uur was uitverkocht, dat een Nederlandse release nog onduidelijk was en zeer waarschijnlijk pas in November of zelfs December zou zijn. Na 3 weken reviews te lezen en bekijken was ik helemaal overtuigd van wat het apparaat mij te bieden had en besloot ik om een pre-order te plaatsen bij webwinkel Coolblue. Helaas werd de release datum bij deze winkel steeds verder opgeschoven en kwam het er op neer dat ze simpelweg geen idee hadden wanneer hij uit zou komen. Ook Media Markt Duitsland gaf dit resultaat. Toen besloot ik om een kennis te benaderen die op vakantie was in de Verenigde Staten. Op hun laatste dag keken ze voor mij in Best Buy Phoenix, waar ze een laatste zwarte exemplaar hadden liggen! Exact het model waar ik naar op zoek was. Een week geleden had ik hem dan eindelijk in handen, waardoor ik nu een van de eerste Nederlandse reviews kan plaatsen.

Uiterlijk
Het eerste wat opvalt aan de Moto 360 is het ronde scherm in de strakke roestvrij stalen behuizing. Samen met het leren bandje zorgt ervoor dat dit apparaat erg premium oogt en voelt. Het is momenteel de enige smartwatch op de markt die zo’n uiterlijk hanteert en de LG G Watch R is de enige smartwatch met een zelfde vorm waarvan bekend is dat die ook uit komt.

Specificaties
De Moto 360 heeft een schermdiagonaal van 4cm met een resolutie van 320Î290. Aan de binnenkant bevind zich 4GB opslaggeheugen, 512mb RAM-geheugen, een wat verouderde TI OMAP single core processor op 1200MHz en weegt slechts 49 gram. Ook beschikt hij over een hartslagmeter en stappenteller, wat goed past binnen de huidige Health-trend die gaande is Het apparaat draait op het relatief nieuw Android Wear systeem, speciaal ontworpen voor wearables. Het bied informatie op basis van kaarten net zoals in Google Now wat op je Android telefoon te vinden is.

Batterijduur
Waarschijnlijk is een grote vraag bij mensen hoe lang de batterij nou eigenlijk mee gaat van zo’n smartwatch. Ook bij mij heeft dat de doorslag gegeven om er een aan te schaffen. Na het apparaat een week in gebruik te hebben kan ik concluderen dat hij wat tijd nodig heeft gehad voordat het systeem helemaal soepel ging draaien in combinatie met mijn telefoon. Ook de batterijduur is sinds vandaag pas goed te noemen. Voorheen was de batterij aan het eind van de dag vaak leeg en was het maar de vraag of ik dat zou halen. Vandaag heb ik het horloge om 07.00u van de lader gehaald terwijl hij nu, 21.00u, nog 50% batterij over heeft. Waarschijnlijk is het horloge met gemiddeld gebruik in staat om de 2 dagen te halen met 1 volle batterij. Het horloge laad overigens draadloos op via een meegeleverd oplaadstation.

Android Wear
Android Wear is erop gemaakt om je informatie te geven wanneer je het nodig hebt. Zo krijg ik ’s ochtends informatie over mijn treinreis richting mij werk, krijg ik het weer te zien en mijn agenda afspraken van de dag. Aan het eind van de werkdag komt dit reisadvies weer terug en laat het mijn optimale reisroute zien op basis van mijn locatie. Natuurlijk krijg ik er ook SMSjes, Whatsappjes en E-mails op binnen. Deze zijn volledig te lezen op het scherm, en zijn te beantwoorden d.m.v. spraak.
Wat hier echter nog wel een struikelblok is, is dat je telefoon en horloge op Nederlands ingesteld moeten staan. Wanneer je dit doet, werken helaas de spraakcommando’s i.c.m. “Ok Google” niet, wat toch wel een erg mooie manier is om je horloge te kunnen bedienen. Het is dus een afweging die je moet maken tussen wat je het liefste wil. Ook navigeren is mogelijk met het horloge i.c.m. Google Maps op je telefoon.

Apps
De hoeveelheid apps die er op moment van schrijven beschikbaar zijn is nog redelijk schaars, en de apps die er wel zijn niet altijd even goed. Dit komt door het ontbreken van een complete API voor ontwikkelaars welke nog in ontwikkeling is door Google. De verwachting is dat versie 2.0 van Android Wear op 3 November wordt uitgebracht, samen met de complete API. Hierna zullen waarschijnlijk betere apps volgen en worden andere Watchfaces ook officieel ondersteund.
Nu ik het woord Watchfaces toch aanhaal, wil ik daarmee gelijk zeggen dat de Facer-app een van de beste apps voor Android Wear tot nu toe is. Via deze app zijn er erg veel mogelijkheden voor het maken van je eigen Watchfaces en kun je online ongelofelijk veel Watchfaces vinden die door andere mensen gemaakt zijn op Faceropo. Waarschijnlijk zal dit nog uitgebreider worden als op 3 November de officiŰle API hiervoor uitgebracht wordt.

Moet je deze smartwatch nu kopen of niet? Dat ligt er maar net aan wat je er van verwacht, en waarvoor je hem zou kopen. Voor mij doet hij al perfect dienst als accessoire om mijn pols, maar voor mij was het ook een heel belangrijk punt om vanaf het begin af aan het Android Wear platform in gebruik te kunnen nemen om zo alle ontwikkelingen zelf te kunnen volgen. Of je een smartwatch nu wel of niet koopt is dus een hele persoonlijke keus. Mijn verwachting is dat zowel het Android Wear platform als de volgende generaties smarwatches nog heel wat transformaties zullen ondergaan. Dus heb je een Android telefoon? Lees deze review dan nog eens door, bekijk de foto’s, stel mij wat vragen en misschien wordt je keus dan duidelijk!

UPDATE
Vandaag heb ik getest met Ambient Mode aan en Auto Brightness. Vanmorgen om 07.30u ging hij van de lader, en nu 22.30u heb ik nog 24% batterij over. Mijn gebruik van vandaag is:

- Notificaties van whatsapp, weer, vervoer, e-mail (3 accounts)
- Muziek skippen in de bus/trein van en naar werk (2 uur reistijd in totaal)
- Anderhalf uur sporten, hartslag meten, weer regelmatig muziek skippen

Ook is het misschien handig om te weten dat ik een stock watchface gebruik en verschillende apps ge´nstalleerd heb staan zoals Google Keep, Facer en Wear Launcher.

Heb jij ook een Motorola Moto 360 Zwart (Zwart)?

Hoe heb je je moto360 in het nederlands ingesteld? Ik heb geen Nederlands op mijn moto360.
Mijn Moto 360 staat op Engels ingesteld, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat de Moto de systeemtaal van je telefoon overneemt (ook Engels bij mij). Als dit niet het geval is, is het dus helemaal niet mogelijk om Nederlandse teksten in te voeren via spraak neem ik aan?
De Moto neemt de systeemtaal van je mobiele telefoon over. In het geval van spraakopdrachten is dat vervelend, want hij interpreteert dan alles wat je zegt ook 'Nederlands', terwijl er nog geen Nederlandse commando's herkend worden. Dat resulteert er momenteel in dat alles wat je zegt (ookal doe je een poging engels opdrachten te geven) ge´nterpreteerd wordt in het Nederlands.

Die Nederlandse tekst wordt vervolgens niet als opdracht ge´nterpreteerd en daardoor wordt alles wat je zegt in Google gegooid (resulteert in zoekresultaten).
Is hij echt zo groot?
Zelf vind ik het een perfecte grote, aangezien het om een scherm gaat waar je regelmatig stukjes tekst op wil lezen. Ik denk dat ik misschien ook wat smallere polsen heb.
Valt mij echt alles mee. Was er stiekem wel een beetje bang voor, maar bevalt me prima.
Nee, hij is in real-life kleiner dan hij op renders en foto's lijkt. Ook erg licht trouwens! :)
Gebruik je de ambient functie, zodat je scherm gedimd aan blijft staan? Hoe merk je dit in je batterij verbruik? Thanks! :)
Momenteel niet! Sinds afgelopen weekend is mijn batterijduur pas echt top, en kwam ik erachter dat ik bijna 2 dagen kan halen als ik hem 's nachts gewoon uit zet. Ik ben van plan om hem vannacht weer volledig op te laden en vanaf morgen te gaan kijken hoe de batterijduur is met Ambient Mode aan!
OkÚ ik ben benieuwd!
Ik gebruik hem wel al dagen met Ambient Mode. Leuk weetje is dat de moto niet de 'klassieke' Amient Mode implementeert, maar een zogeheten 'Smart Ambient Mode'. Dat houdt in dat als je er naar kijkt, het scherm aangaat, als je er niet naar kijkt, het scherm overschakeld naar een versimpelde (monochrome) weergave, en wanneer je het horloge echt van je afdraait (zoals tijdens lopen met armen langs je lichaam) het scherm tˇch helemaal uit gaat.

Zoals gezegd heb ik de Moto nu in Ambient Mode staan. Ik heb dat vanaf het begin al zo en haal makkelijk mijn dag (van 7:00 tot 23:00). Daarbij doe ik niet 'zuinig' en gebruik ik in mijn middagpauze bijvoorbeeld Endomondo om mijn wandelingetje te tracken en swype ik de hele dag door kaartjes van het scherm. Voice commands gebruik ik nog niet (vind het nog 'raar' om tegen een horloge te gaan praten en de nederlands/engels combinatie werkt momenteel nog niet lekker). Al met al dus zeer tevreden over de batterijduur! :D
Bedankt voor het delen van je verhaal en ervaring

Zit nog te twijfelen tussen de zilveren of de zwarte.
Ik ga het liefst voor de zwarte , ben alleen bang dat deze snel beschadigd omdat het zwarte er waarschijnlijk net zoals de HTC one m7 op gespoten is en bij slijtage het zilver er dan onder vandaan komt . Of zit ik er helemaal naast .
Ik zat het met hetzelfde dilemma, omdat ik ook een zwarte HTC One M7 heb. Hier komt het zilver er ook flink doorheen na iets meer dan 1 jaar gebruik, maar vanwege de uniformiteit die een zwart scherm en zwarte behuizing brengt heb ik toch maar voor deze versie gekozen. Ik hoop er nu gewoon op dat Motorola het op een betere manier heeft gespoten.
Gave review, Therach.
Bedankt voor de moeite! :)
Ik had geen idee dat hij zoveel bekeken zou worden, dus graag gedaan!
Ik krijg hem komende zondag. Kan niet wachten!

Jammer dat je niks beschrijft over de ambient functie. Dat lijkt me juist een functie die erg belangrijk is voor de gemiddelde smartwatch gebruiker (voor mij persoonlijk in ieder geval wel).
Deze functie ben ik vandaag aan het testen, aan het eind van de dag zal ik de review voor je updaten met de batterijstatus en wat ik er vandaag mee gedaan heb.
Ik heb wel een vraag na de -overigens zeer nette review - over de schermhelderheid. Hoe is de afleesbaarheid van het scherm in daglicht? Heb je een bepaalde stand of laat je dat automatisch doen?
Daarnaast vroeg ik me af of het stoort of opvalt dat het scherm niet helemaal rond is, maar onderaan deels is afgekapt. Ik ben benieuwd naar je antwoord.
Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden met het aflezen van het scherm in daglicht, en ik gebruik gewoon de automatische helderheid instelling. Het is iets lastiger wanneer je de Ambient Mode aan hebt (en het scherm dus gedimd aan staat als het in je zicht is), maar de hindert mij niet.
Dat het scherm niet helemaal rond is zie je 1x, en daarna niet meer. Mijn theorie is dat dat komt omdat je "scannend" naar een horloge kijkt wanneer je de tijd wil zien of wil kijken of je een notificatie hebt. Je gaat pas gefocust naar een scherm kijken als je daadwerkelijke informatie wil lezen, zoals bij een tekstbericht. Hier staat je info echter midden op het scherm dus valt dat onderste randje weer niet op. Je hebt wel een paar custom watchfaces met veel witte kleuren waardoor het iets meer op valt, maar in mijn beleving is dat zeer minimaal.
Hoe zit het eigenlijk met de batterijduur van je telefoon nu? Kun je het goed merken dat de hele tijd bluetooth erbij aan staat nu?
Nee hoor geen verschil. Ik denk dat mijn telefoon eerder langer dan korter mee gaat op 1 acculading omdat ik hem nu minder vaak uit mijn broekzak haal om te kijken.
Nette review, mooie smartwatch.

Een (kritiek)puntje, is moeilijk leverbaar een minpunt van deze smartwatch? Lijkt me persoonlijk niet, eerder een probleem van de leverancier an sich maar geen minpunt :)
Daar heb je wel een punt mee inderdaad. Dit probleem ligt eerder bij Motorola en/of de leveranciers. Het is inderdaad geen minpunt van de smartwatch, maar het kan natuurlijk wel een reden zijn waarom iemand voor een andere smartwatch zou gaan die wel goed leverbaar is. Aangezien het wel een relevant punt is maar het niet op het product zelf slaat, zal ik het weghalen uit bij de minpunten. Bedankt voor de feedback!
Nee niet echt. Ik heb hen gekoppeld met de Xperia Z2 en merk niet heel veel verschil.